Поскъпнаха годишните винетки за камиони и автобуси

Поскъпнаха годишните винетки за камиони и автобуси

Правителството одобри новите цени на винетките, които ще заплащат моторните превозни средства (МПС) за преминаване през републиканската пътна мрежа през следващата година, съобщиха в четвъртък от правителствената пресслужба.

Както се очакваше, годишната винетка за тежкотоварните камиони (с над две оси) се повишава до 1050 лв. Тази година превозвачите плащаха годишно 950 лв. на камион. Еднодневният стикер за камионите става 13 лева, при 20 лв. за тази година.

Промяната в тарифите за винетните стикери, които заплащат тежкотоварните камиони, е заради общите европейски изисквания. Вътрешната тарифа, прилагана до момента, не отговаряше на изискванията за съотношение между дневна, седмична, месечна и годишна винетка за големите камиони. Годишната беше значително по-евтина, докато останалите стикери – месечни, седмични и дневни при камионите от над 3,5 тона бяха значително по-скъпи. Според европейските изисквания, съотношението на дневната спрямо годишната винетка за камионите от първа категория трябва да е 1 към 80, а между дневната и месечната да е 1 към 13. От Министерския съвет уточниха, че с новите промени ще се постигне по-добра пропорционалност по отношение на ползването на пътната инфраструктура.

От следващата година освен тежкотоварните камиони, а и специализираните строителни машини, автокрановете и извънгабаритните превозни машини ще плащат месечна винетка 173 лв., като тази година тя е 300 лв. Седмичната винетка за тези превозни средства ще струва вече 61 лв., при цена от 110 лв. за тази година.

Увеличават се и стикерите за тежките камиони с чужда регистрация. От 485 евро годишен стикер за тази година, през следващата той става 537 евро. При останалите стикери, както и при българските превозни средства има намаление - месечният стикер от догодина за тях ще струва 88 евро, за една седмица ще е 31 евро, а дневната винетка ще е 7 евро, при 10 евро в момента.

Леко се повишават и годишните стикери за по-ниския клас камиони и автобусите с над 8 места. Годишната винетка при тях ще струва 550 лв., при 500 лв. в момента. Останалите винетки при този клас превозни средства също се намаляват – месечната винетка става 95 лв. от 1 януари, при 170 лв. в момента. Седмичната ще е с 30 лв. по-евтина, а дневната от 20 лв. в момента ще се намали на 13 лв. през 2008 година.

Променят се и винетките за автобусите и по-ниския клас камиони с чужда регистрация. От 256 евро за годишен стикер тази година винетката става 281 евро през следващата. Останалите винетки при чуждите превозвачи от този клас автомобили стават 49 евро за месец, 18 евро за седмица и 7 евро ще е дневната винетка.

Няма промяна в тарифите на винетните стикери, които ще заплащат българските и чуждите леки автомобили за ползване на републиканските пътища от първи, втори и трети клас, уточняват от кабинета.

Повишават се таксите за преминаване през моста на река Дунав между България и Румъния. Леките коли от България ще заплащат от догодина по 16 лв., за да минат на другия бряг при 12 лева такса в момента. От правителството уточниха, че повишението се прави, за да се изравнят таксите с тези, които се плащат на румънските власти. Преминаването на леки автомобили струва 7.14 евро в едната посока, но запознати коментираха, че румънските служители практически вземат по 8 евро на кола.

Моторите ще плащат по 6 лв. за моста, а товарните автомобили по 29 лв.

За автобусите с над 8 места и за камионите с маса между 5 и 16 тона таксата за моста ще е 68 лв., а за тежкотоварните камиони с над 16 тона допустима маса преминаването вече ще струва 102 лв.

Според председателя на Българската асоциация на сдруженията на автомобилния транспорт (БАСАТ) Миролюб Столарски, увеличението на годишните винетки за автобусите и товарните автомобили ще натовари сериозно българските превозвачи и ще облекчи чуждите фирми. Според Столарски, чужденците купуват основно дневни и седмични винетки, докато българските фирми плащат предимно годишни стикери за камионите си.

Още по темата
Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?