Потребителските кредити формират 12.7% от българския БВП

Тенденция са онлайн заемите и рефинансиране на дългове или доплащане на имот

Потребителските кредити формират 12.7% от българския БВП

Тегленето на потребителски заеми продължава да доминира българския банков пазар като новите тенденции в кредитирането са вземането на такъв тип финансиране не само за текущи нужди и покупки на стоки, а повече за погасяване на стари задължения или за доплащане на имот, както и кандидатстването на заеми онлайн и през алтернативни канали. Това сочи анализ на дружеството за потребителско кредитиране "УниКредит Кънсюмър Файненсинг".

Отпуснатите към момента потребителски кредити в България представляват 12.7 % от БВП на страната, докато при повечето от останалите източно-европейски страни този процент е между 7 и 10 процента. За 2016 г. 86% от пазара на потребителски кредити в България е концентриран в седем банки. В същото време продължава да расте броят на регистрираните в БНБ финансови институции и към юни 2016 г. те са над 170.

Според анализа, от 2006 г. до днес основните причини за взимане на потребителски кредити остават без промяна. Най-често българските потребители използват изтеглените средства за ремонт на жилището и обзавеждане, за покупка на автомобил втора употреба или рефинансиране на текущо задължение.

Нова тенденция на пазара обаче е предлагането на все повече продукти за рефинансиране на текущи задължения чрез обединяването им и да плащат една вместо няколко месечни вноски (често пъти в различни банки или финансови институции). Интересът на клиентите е сериозен, тъй като получават по-добри финансови условия. През 2015 г. над 50% от всички кредити имат за цел частично или цялостно погасяване на задължения.

Раздвижването на пазара на имоти в последната година често провокира търсенете на потребителски кредит за доплащане към собствените средства при покупка на жилище или ремонти. Това става възможно с вдигането на тавана на потребителските заеми до 50 хил. лв. Така се избягват и нотариалните такси при ипотечни кредити и и се избягва опасността от раздяла с имота при евентуални проблеми с погасяването на вноските.

От кредитното дружество отчитат, че заради разцвета на финансовите услуги, достъпни през интернет, телефон и мобилни приложения, в момента всеки десети потребителски кредит преминава през алтернативни канали.

Развитието на онлайн бизнеса и нарастването на броя търговци, които го предлагат, провокира и предлагането на онлайн финансиране за покупки на стоки на изплащане. За 2016 г. те представляват над 7% от стоковите кредити, отпуснати от "УниКредит Кънсюмър Файненсинг".

След пика на кредитиране през 2007 и 2008 г. последва много сериозен спад от 66%. През 2009 г. пазарът едва надхвърли 1.7 млрд. лева. За сравнение, през 2008 г. новоотпуснатите потребителски кредити са били на стойност над 5 млрд. лева. Пазарът обаче започва плавно да се възстановява, смятат анализаторите на дружеството.

Другата тенденция на пазара е практиката да се застраховат кредитите, за да получат клиентите защита при нетрудоспособност, безработица или смърт, включително и защита на закупените стоки от кражба или увреждане.

Отчита се също така стабилен ежегоден ръст на стоковите кредити, чиято средна продължителност на изплащането не се е променила съществено през последните десет години. До 2011 г. тя е средно 15 месеца, а от 2012 г. е 13 месеца. Няма голяма промяна и в средния размер на кредита – за последните пет години той не е надвишавал 750 лв.

Друга оформена тенденция при стоковите кредити е масовото предлагане на нулева лихва за купените на лизинг предмети, ако част от сумата бъде платена веднага. Това е една от най-предпочитаните възможности за покупка на стоки на изплащане , през 2015 г. и настоящата 2016 г. всеки десети кредит е отпуснат с 0% лихва.

Споделяне
Още от Бизнес