Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Потребителското доверие в Европа се срива заради дълговите проблеми

0 коментара

Докато през пролетта в повечето страни от Европейския съюз се наблюдаваше оптимизъм за скорошно преодоляване на кризата, то през лятото настъпва значителна промяна в настроенията, сочи проучване на консултантската компания GfK, резултатите от което бяха разпространени във вторник.

За разлика от второто тримесечие, когато изглеждаше, че Европа тръгва нагоре и икономическите резултати в много страни започнаха да показват леко възходящ тренд, според последни данни на GfK, дебатите за по-нататъшна помощ и гаранции за заем на Гърция това лято силно са разтревожили европейските потребители.

Индексът на потребителското доверие измерва очакванията на потребителите по скалата от -100 до +100 в следните показатели: икономически очаквания, очаквания за приходите и потребление и намерение за покупка.

От юни 2012 г. досега икономическите очаквания са се сринали в една или друга степен в почти всички европейски страни, включени в проучването, като най-значителните спадове са регистрирани в Германия (от 50.3 до 4.8 пункта), Австрия (от 19.6 до -26.2 пункта) и Франция (от -15.3 до -42.2 пункта). Единствените държави, които до известна степен са избегнали тази тенденция, са Полша (от -13.9 до -10.2 пункта), България (от -10.8 до -15.3 пункта) и Румъния (от -26.2 до -32.8 пункта).

За разлика от Гърция, чиито граждани са загубили всякаква увереност, че икономическото възстановяване ще настъпи в обозримо бъдеще, България продължава положителната тенденция на развитие и регистрира икономически растеж от около 2%. Въпреки това, в сравнение с 2008 г., темповете на растеж са относително бавни и на фона на Европейския дълг и финансовата криза българските потребителите не са убедени, че влиянието на ситуацията в Европа ще продължи да бъде незначително за страната им.

В момента показателят за икономическо развитие на страната е със стойност – 15.3 пункта, но движението му през последните месеци е доста променливо. Тази година България е намалила успешно бюджетния си дефицит и е стабилизирала общите си икономически резултати. В резултат на това, страната бе възнаградена с увеличаване на кредитния рейтинг от агенция "Мудис".

В резултат на увеличилата се икономическа несигурност очакванията за приходите също са намалели в цяла Европа. Най-песимистично настроените нации са Гърция (-59.3 пункта), Португалия (-58.5 пункта) и Франция (-51.9 пункта).

Увеличаващите се данъци и забавянето на икономическия растеж в Европейския съюз също оказват влияние върху намерението на потребителите да купуват. Най-високи стойности на показателя продължават да бъдат регистрирани в Германия (29.7 пункта) и Австрия (26.0 пункта), следвани на значително разстояние от България с -2.2 пункта. Най-силно колебанието дали да се правят големи покупки сега или да се отложат такива разходи е видимо от резултатите на Португалия (-49.6 пункта), Великобритания (-49.1 пункта) и Румъния (-37.6 пункта).

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

Участвам