Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Повечето четвъртокласници се справят добре с четенето с разбиране

Въпреки това 5% от децата нямат и минимални умения за това

3 коментара
Повечето четвъртокласници се справят добре с четенето с разбиране

Българските четвъртокласници се справят добре с четенето с разбиране на литературен текст и могат да извличат информация от научен такъв. Въпреки това 5 на сто от децата нямат и минимални способности да четат с разбиране.

Това става ясно от резултатите от международното изследване на уменията за четене на учениците от 4 клас PIRLS. Те бяха представени във вторник от директора на Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование Неда Кристанова.

Подобрение

Проучването обхваща 50 страни. Резултатът на българските четвъртокласници е над средния за всички изследвани страни - 552 точки при 500 точки, и се повишава с 20 точки в сравнение с предишното такова изследване, правено през 2011 г. Настоящото постижение е близко до резултатите от първите години на участие на България в изследването - 2001 г. (550 т.) и 2006 г. (547 т.).

Четвъртокласниците у нас са на едно ниво по четене с децата в страни като САЩ, Литва, Унгария, Швеция, Латвия, Дания, Австралия, Канада. Най-висок е средният резултат в Русия - 581 точки, следван от този в Сингапур - 576 точки, и Хонконг - 569 точки. Най-малко точки имат децата в Южна Африка (320 т.) и Египет (330 т.).

Изключения

Въпреки определения като добър среден резултат на българските четвъртокласници, данните показват, че 5% от тях не покриват изискванията за минимални способности по четене, което беше посочено за проблем и от Кристанова. Средният дял на тези деца за всички изследвани страни е 4 на сто. За водещите в класацията държави е 1-3 на сто. В същото време способностите за четене на 19% от четвъртокласниците в България са на много високо ниво, а на 55 на сто - на високо ниво.

Традиционно изследването показва, че момичетата са по-добри в четенето, разбирането и извличането на информация от литературни и научнопопулярни текстове. Разликата в резултатите на момичетата и момчетата у нас е средно 15 т. Официално обяснение за това няма.

Семейната среда

Голямо значение за резултатите на децата има семейството, както и това дали са посещавали предучилищно образование. Данните показват, че децата, които растат в семейства с поне стотина книги вкъщи и чиито родители са добре образовани и реализирани професионално, се справят по-добре с четенето. По-добри са и резултатите на четвъртокласниците, чиито родители са се занимавали с тях вкъщи, преди да ги пуснат на училище.

Значение за постиженията на децата има това дали у дома те говорят на български. Четвъртокласниците, които говорят рядко или никога на официалния език у дома, се представят по-слабо.
По-високи са резултатите и на децата, които са ходили на детска градина и предучилищна преди да тръгнат на училище. Според данните за България делът на четвъртокласниците, които са били включени в образователната система от рано, се увеличава.

По-високи резултати в изследването показват и децата от семейства с висок социално-икономически статус за сметка на тези със социално слаби родители. По-добре се справят и четвъртокласниците, които имат положително отношение към четенето. Според данните в тази графа влизат 55% от децата у нас. Делът им е намалял в сравнение с 2006 г. (57%) и 2001 г. (60%). Увеличил се е обаче процентът на децата, които имат негативно отношение към четенето. Те са 12 на сто от изследваните при 4% през 2001 г. и 6 на сто през 2006 г.

Според Кристанова следващото такова изследване, което ще е през 2021 г., ще покаже дали има ефект от направените през последните години промени в образователните програми, както и от въвеждането на задължително образование за 5-годишна възраст.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. trezwomislesht
    #3

    В кое средно статистическо българско семейство са налични стотина книги, които да бъдат на разбираемо за четвъртокласник ниво?

  2. trezwomislesht
    #2

    Насила хубост не става. Защо не е показан социалния профил на изоставащите деца? Не може с административни мерки да накараш родителите на тези 4% изоставащи деца да се заинтересоват от образованието им. Присъствието им в училище, осигурено чрез извиване ръцете на родителите със зависимостта от детски надбавки и социални помощи, не може да ги накара да заобичат книгите. Трудно се променя класово/кастовото съзнание и навици в някои обществени групи и малцинства.

  3. анита хегерланд
    #1

    Да не споменаваме, че англо и френско говорящите имат огромни проблеми за заучаване на четенето, защото нищо не е такова, каквото изглежда и няма точни правила за четене?! Тези изследвания на ПИЗА трябва да се разглеждат много критично и резултатите не могат да се препечатват, без да се "преведат".

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.