
64% от родителите и учителите са съгласни в класа на децата им да има и ученици с увреждания. Това сочат резултатите от проучване на “Алфа ресърч” за обществените нагласи към приобщаващото образование, представени пред журналисти в четвъртък.
Изследването е направено през май 2006 година по поръчка на детската правозащитна организация “Спасете децата – Обединено кралство”. Тя работи с 36 училища, където учат 900 деца с увреждания. Проучването е част от кампанията “Едно училище за всички”, чиято цел е да популяризира идеята за т.нар. приобщаващо образование - интегриране на децата с увреждания, както и на тези с различен етнически произход в масовите училища.
Досега тези деца се обучаваха в специализирани училища, отделно от другите деца, защото такава бе държавната политика. Световният опит обаче показва, че интегрирането им в масови учебни заведения дава много по-добри резултати.
Като цяло идеята среща добра подкрепа сред близо 70% от анкетираните. Над 45% от тях я определят като сравнително добра, а близо 26% я одобряват напълно.
По принцип обществото подкрепя приобщаващото образование като идея, но е налице и известна резервираност, защото не се знае точно как ще бъде приложена и по какъв начин ще се решават възникналите трудности, коментира Радостина Ангелова от “Алфа ресърч”.
Основните страхове сред родителите са, че децата не знаят как да общуват със свой връстник с увреждане (25%), че детето може да получи криза пред останалите малчугани (20.4%) или че може да ги нарани (20%).
Има и някои разминавания между одобрението по принцип и приемане на дете с увреждания в класа на детето на анкетираните. По отношение на децата с двигателни увреждания съотношението е 61% към 40%, а за децата с говорни дефекти - 54% към 27%.
Както децата от масовите училища, така и тези с увреждания са готови да учат заедно, обясни Ангелова. Най-затворени обаче са ромските деца, които смятат, че ученето с българчета ще им създаде проблеми, уточни тя.
По думите ѝ това се дължи на неравностойното третиране на ромите. Според децата отношението към тях, и от страна на съучениците, и от страна на училите, е различно и затова имат резерви към масовото училище.
По данни на образователното министерство през тази година се очаква в общообразователните училища да бъдат интегрирани около 3600 деца с увреждания. През последните няколко години техният брой е нараснал двойно. Интеграцията на учениците с увреждане се улеснява и от т.нар. ресурсни учители, които помагат на децата да подготвят своите уроци и домашни извън учебно време, а ако се налага и по време на час.
Факт е обаче, че все още малко от училищата у нас имат архитектурно достъпна среда, така че адаптирането на децата с увреждания да стане максимално лесно.

Полезна ли ви беше тази статия?
Ще се радваме, ако подкрепите електронното издание Mediapool.bg, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
Подкрепете ниАбонирайте се за най-важните новини, анализи и коментари на събития от деня. Бюлетинът се изпраща до електронния Ви адрес всеки ден в 18:00 часа.
Абонамент