Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Повечето родители одобряват в масовите училища да има деца с увреждания

14 коментара
Повечето родители одобряват в масовите училища да има деца с увреждания

64% от родителите и учителите са съгласни в класа на децата им да има и ученици с увреждания. Това сочат резултатите от проучване на “Алфа ресърч” за обществените нагласи към приобщаващото образование, представени пред журналисти в четвъртък.

Изследването е направено през май 2006 година по поръчка на детската правозащитна организация “Спасете децата – Обединено кралство”. Тя работи с 36 училища, където учат 900 деца с увреждания. Проучването е част от кампанията “Едно училище за всички”, чиято цел е да популяризира идеята за т.нар. приобщаващо образование - интегриране на децата с увреждания, както и на тези с различен етнически произход в масовите училища.

Досега тези деца се обучаваха в специализирани училища, отделно от другите деца, защото такава бе държавната политика. Световният опит обаче показва, че интегрирането им в масови учебни заведения дава много по-добри резултати.

Като цяло идеята среща добра подкрепа сред близо 70% от анкетираните. Над 45% от тях я определят като сравнително добра,  а близо 26% я одобряват напълно.

По принцип обществото подкрепя приобщаващото образование като идея, но е налице и известна резервираност, защото не се знае точно как ще бъде приложена и по какъв начин ще се решават възникналите трудности, коментира Радостина Ангелова от “Алфа ресърч”.

Основните страхове сред родителите са, че децата не знаят как да общуват със свой връстник с увреждане (25%), че детето може да получи криза пред останалите малчугани (20.4%) или че може да ги нарани (20%).

Има и някои разминавания между одобрението по принцип и приемане на дете с увреждания в класа на детето на анкетираните. По отношение на децата с двигателни увреждания съотношението е 61% към 40%, а за децата с говорни дефекти - 54% към 27%.

Както децата от масовите училища, така и тези с увреждания са готови да учат заедно, обясни Ангелова. Най-затворени обаче са ромските деца, които смятат, че ученето с българчета ще им създаде проблеми, уточни тя.

По думите ѝ това се дължи на неравностойното третиране на ромите. Според децата отношението към тях, и от страна на съучениците, и от страна на училите, е различно и затова имат резерви към масовото училище.

По данни на образователното министерство през тази година се очаква в общообразователните училища да бъдат интегрирани около 3600 деца с увреждания. През последните няколко години техният брой е нараснал двойно. Интеграцията на учениците с увреждане се улеснява и от т.нар. ресурсни учители, които помагат на децата да подготвят своите уроци и домашни извън учебно време, а ако се налага и по време на час.

Факт е обаче, че все още малко от училищата у нас имат архитектурно достъпна среда, така че адаптирането на децата с увреждания да стане максимално лесно.

 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Вижте това
    #15

    да

  2. ваня манолова
    #13

    в идеята няма нищо лошо хумана е. страшното е чче някаква съмнителна фондация отреченапреди 5 години в англия идва и дава оценки за нашетоспециално образование. отново се слага първо каруцата . не се познават проблемите нищо не е изгградено дори методика нито експерти нито база . ресурсните учители само отбиват номере . ще се закрият помощни училища ,които са с традиции и след време ще се откриват като всичко в българия.спасете себе си , ане се бъркаите в проблеми които не познавате или познавате на база соц. проучвания .дошли сте да перете пари . мон иска да се отървеот специалните училища защото струват пари.евалааааа

  3. paediatrician
    #12

    Коя е тази британска фондация? Дайте повече информация за нея и кухнята на кампанията. Очевидно сте по-информирана за методиката и експертите. Но имам известни резерви към адекватността на традициите на помощните училища у нас. Като педиатър съм много близко до децата, които позват и ще ползват приобщаващо образование или помощно у-ще и няма начин да спасявам само себе си (такава препоръка долових). Дайте информация, моля ...

  4. gramoten
    #11

    Докога ще се равняваме по пуйки!Само Филипс е наясно тук.Защо едно интелигентно сляпо дете да не е в училище с другите?На глухото не се дават лекове, а му трябва обучение."Нормалните" деца, ако не са закърнели ума и чувствата им, толкова бързо приемат "особените" и им помагат, и дори се учат от тях - на издръжливост, кураж, на нестандартни умения за справяне. Дори ги спасяват от някои учители и такива като форумците тук. Дай боже да напреднем по-бързо и в тая посока...

  5. paediatrician
    #10

    Не знам какво разбирате под вулгарни държави. Когато дойде време за училище тези деца отдавна са преминали през всички форми на диагностика и интензивно лечение, имат обучителни способности и се нуждаят от такава детска среда, която да подкрепя социално-емоционалното им развитие. Другите деца ще изпитат чувството, че могат да помагат на по-слабия. "Пътят, по който силният става съвършен е същият, по който слабият става силен" - д-р Мария Монтессори,1900 г.

  6. Philips
    #9

    Това, което ни се представя, като приобщаване май си е чисто бягане на държавата от отговорност...Тези деца има специални нужди, нужди от скъпи лекарства, от постоянна помощ, от интензивно наблюдение и лечение, от повече внимание и т.н. Обаче е по-лесно да ги пуснем на общо основание в редовите училища, да кажем, че това е много хуманно и изключително полезно за тях, а задкулисно да си спестим разходите за грижите, от които имат нужда...Тая държава взе да става все по-вулгарна...

  7. Аз
    #8

    Ако направим кратка сметка - в 36 у-ща с 900 деца с увреждания, трябва във всяко у-ще да учат по 25 деца. Такова нещо няма! Или Алфа рисърч разбира понятието "увреждане" твърде широко. Да направи справка със Закона за интеграция на хората с увреждания.

  8. Захариса
    #7

    Спокойно, скъпа!Те не учат в нашите училища, а в специални - само за тях, ако са тук, разбира се. Иначе учат в чужбина още от мънички. В скъпи училища и пансиони.И едно време си беше така. Имаха си комдечицата специални училища, магазини със западни стоки, заведения за всякакъв вид и род почивка - с две думи: не се омесваха с нас - простосмъртните.

  9. майка
    #6

    да учи с комунистчета. Никакво милосърдие за такова увреждане. Всикчки други деца трябва да бъдат приобщени.

  10. FT
    #5

    Kakvo pravi po vyprosa Agenciqta za horata s uvrejdania.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.