Повечето заети в Бърза помощ не са мотивирани от юнския ръст на заплатите

Една трета обмислят напускане, настояват неоснователни повиквания да им се плащат

Повечето заети в Бърза помощ не са мотивирани от юнския ръст на заплатите

Увеличението на заплатите в Бърза помощ с 18% от 1 юни не е мотивирало особено заетите в сектора и близо една трета (27%) планират да напуснат системата. Това сочат данните от проучване на Националната асоциация на работещите в спешната медицинска помощ. Проучването сочи, че юнското увеличение мотивира да продължат да работят едва 37% от анкетираните.

 

Увеличението на заплатите в сектора бе предприето спешно и за сметка на пари за ремонти на здравното министерство, като целта бе да се потуши напрежението сред работещите в сектора, който от години е в кадрови колапс заради ниските възнаграждения. Заплатите на лекарите в Бърза помощ са между 500 лева и 700 лева, на сестрите - 450-500 лева, а шофьорите на линейка получават 360 лева. След увеличението заетите в няколко центъра за спешна помощ в страната се оплакаха, че не са получили обещаното повишение, а по-малко. От министерството обясниха, че на всеки център е дадено право да разпределя парите по индивидуална методика като се отчитат резултатите на всеки служител.

 

Проучването сред заетите в Бърза помощ обаче показва, че системата за оценяване и допълнително заплащане не се харесва. 70% от анкетираните смятат, че има негативни последствия и се създава конфликт и напрежение сред работещите и екипите.

 

От хората, заявили желание да продължат да работят в системата (73%), 87% се мотивират с това, че обичат работата си, а 13% остават , защото възрастта не им позволява да се реализират на друго място. Голяма част посочват като източник на мотивация спасяването на човешки живот, както и това че между дежурствата в Бърза помощ имат време за втора работа.

 

Неоснователни повиквания да се заплащат

 

От асоциацията настояват здравното министерство да въведе алгоритми за приемането на адреси и изпълнението им, както е във всички служби за спешно реагиране в ЕС.

 

“Съгласни сме, че е право на пациента да прецени сам спешността на състоянието си, но когато екипът установи неоснователността или неотложността на повикването пациентът или НЗОК да заплати извършения преглед на националната система за спешна помощ“, пише председателят на асоциацията д-р Десислава Кателиева до ръководството на Българския лекарски съюз.

 

Заетите в Бърза помощ настояват за конферентни връзки за всички медицински повиквания към тел. 112 още при възникването им, а не след разпит от оператора на тел. 112.

 

“Липсата на компетентна анамнеза и възможността за даване на съвети за оказване на първа помощ, неточности в адресите и препредаването между системите затруднява и забавя работата ни. Зачестяват случаите, в които изпълняваме несвойствени адреси, докато истински спешни адреси се бавят заради липса на свободен екип и заради неправилна преценка“, се посочва писмото.

 

Забавени обучения и проблеми при специализациите

 

От асоциацията се оплакват и от това, че се бавят обученията за заети в Бърза помощ по програмата ПУЛСС, която започна през юли 2009 и бе удължена до края на 2013 година. “Необходимо ни е да повишим квалификацията си, защото медицината се развива, а ние изоставаме от световните стандарти за спешна помощ и качеството ни на работа се влошава. Колегите ни по света се обучават всяка година, а ние – веднъж на десетилетие“, посочва Кателиева.

 

Тя допълва, че в приетата Наредба за специализациите на лекарите има неясноти, които могат да създадат пречки за заетите в Бърза помощ. “Например, ако в болниците не са предвидени бройки за обучението ни, ние няма как да специализираме в тях. Ако специализираме на пълен работен ден, как ще работим в Спешна помощ на пълен график?“, посочва Кателиева.

 

Агресията към екипите се увеличава

 

От асоциацията сигнализират, че агресията към екипите в Бърза помощ ескалира като най-фрапиращите случаи на нападения са били в Ямбол, Стара Загора, Търговище и Русе. Заетите в Бърза помощ настояват посегателството над лекари да се инкриминира, тъй като това е една от основните причина за напускане.

 

Те искат паник бутони в линейките и по-добри комуникации с другите служби за спешно реагиране.

 

Заетите в Бърза помощ очакват от Лекарския съюз да им съдейства за решаване на проблемите от управляващите.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?