Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Правим фирма с Баку за транзит на компресиран газ с танкери

21 коментара
Правим фирма с Баку за транзит на компресиран газ с танкери

Българския газов оператор “Булгартрансгаз“ и азербайджанската държавна компания ГНКАР ще създадат съвместна компания, която ще проучи възможностите за доставка на азерски природен газ за нуждите на страната, както и като част от квотата ѝ за осигуряване на суровината на газопровода “Набуко“ и дори за транзитиране с танкери на компресирано синьо гориво през Черно море за други страни. Това съобщи в сряда след заседанието на кабинета министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков.

Той е бил упълномощен от правителството да подпише меморандум за подобно сътрудничество с азербайджанския министър на енергетиката, който ще гостува през тази седмица в България в рамките на визита на делегация, придружаваща президента на Азербайджан.

Ако намеренията се реализират, ще отпадне нуждата от участие на България в изграждането на терминал за втечнен газ. Страната ни възнамеряваше да се присъедини към проекта на Турция за строеж на такова съоръжение на Черно море, за да разнообрази доставките си на синьо гориво и да не е напълно зависима от руския газ.

Танкерите за транспорта на компресирания газ струват повече пари, но пък ползват по-евтина инфраструктура, тъй като не се налага изграждането на специален терминал за разтоварването на суровината, а тям може да бъде вкарвана директно в преносната система или да се нагнетява в газохранилище, обясни Трайков. По думите му за целта може да се използва находището “Галата“, за което в момента правителството води преговори с концесионера “Мелроуз Рисорсиз“ за преобразуването му в газов склад.

Очакваното тази седмица споразумение ще е продължение на подписания от бившия енергиен министър Петър Димитров през юни 2008 г. в Баку протокол за започване на преговори между държавните компании на България и Азербайджан – "Булгаргаз" и ГНКАР, за осигуряване доставката и транзита на 1 млрд. куб. м азерски природен газ през наша територия.

В документа е записано, че това количество ще се транспортира по съществуващи газопроводи, а също така и чрез използване на проектирания газопровод “Набуко“, друга инфраструктура или механизми.

Според Трайков по описания от него начин биха могли да се превозват и по-големи количества, от порядъка на 7-8 млрд. кубически метра не само за България, а и като транзит.

Подобна схема за превоз на азерски компресиран газ кореспондира и с идеята на президента Георги Първанов, който в края на октомври предложи на южнокорейската “Хюндай“ да си сътрудничи с български корабостроителници в съвместен проект за строеж на такива танкери за транзит на газ през Черно море.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

21 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ???
    #22

    ...ще видим дали ще стане.Но за проектите с русия - РЕФЕРЕНДУМ!!!

  2. знаещ
    #21

    има танкери и за двата вида - втечнения LNG и компресирания CNG

  3. Мингрели
    #20

    Ама Грузия има

  4. bobby
    #19

    Къде ще плуват тези танкери? Из пустината ли?

  5. плодовкейк
    #18

    Меморандум звучи малко като обещание за женитба. А и ние вече си имаме меморандуми - виж http://news.expert.bg/?id=235804 И какво от това?

  6. кОМПРЕСОРЪТ
    #17

    ???

  7. bobby
    #16

    ...

  8. BB
    #15

    компресиран газ с танкове

  9. коментатор
    #14

    Този път в Южна Корея. Хюндай е южнокорейска корабостроителница, при това, по едно време беше втората в света по капацицет. Те не са си сътрудничили досега с наша корабостроителница за нищо. А един газовоз е доста сложен кораб. Много хора са го виждали само на снимка. За какво сътрудничество може да става въпрос. От друга страна, на Черно море има корабостроителница, собственост на южнокорейци и тя е в Румъния. Так казвам, срам ме е от този човек, наречен Президент.

  10. справочник
    #13

    Четиво за интересуващите се:http://www.lngplants.com/CNG.html

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.