Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Правителството дава още пари за "Хемус" и ускорява строежа ѝ

Над 1.1 милиарда лева ще бъдат вложени тази година в нови пътища

12 коментара
През октомври 2022 г. бе пуснат в движение участъкът между Буховци и Белокопитово. Сн. МРРБ

Правителството ще индексира инхаус договорите за строителството на магистрала "Хемус" с цел ускоряване дострояването на аутобана между София и Варна. Това стана ясно от думите на министъра на регионалното развитие Андрей Цеков пред ресорната парламентарна комисия във вторник.

През последните две години строителството на ключовата за Северна България магистрала замря, след като първо служебното правителство на Стефан Янев обяви инхаус договорите от времето на ГЕРБ за порочни и откри незаконно строителство на два от участъците. Това продължи и при кабинета на Кирил Петков и служебните правителства на Гълъб Донев, а решение на проблема така и не беше намерено.

Сега Андрей Цеков заяви пред депутатите, че основното предизвикателство е "ускоряването на темпа на строителството на магистрала "Хемус".

"Както на вас, като представители на законодателната власт, така и на цялото общество трябва да е ясно, че изборът е или да продължим бездействието по отношение на магистрала "Хемус" в течение на една или две години, ако решим да започваме от самото начало, или да намерим начин тя да се случи. За да се случи, трябва да свършим работата като изпълнителна власт и това е моята решимост", каза регионалният министър.

"Дебатът по инхаус процедурите следва да бъде затворен. Тези договори са раздвоение на правната мисъл в държавата. С днешна дата е ясно, че договори по цени от 2019 г. не могат да бъдат изпълнени", допълни Андрей Цеков.

Той обеща до месец да внесе предложение за решение в Министерския съвет за индексация на договорите за доизграждане на магистрала "Хемус".

Третото правителство на Бойко Борисов възложи дострояването на магистрала "Хемус" по инхаус процедура на държавната компания "Автомагистрали" с два договора, подписани в края на 2018 г. и 2019 г. Те бяха за доизграждането на участъка между пътните възли "Боаза" и "Буховци" (238 км) за близо 2.7 милиарда лева. Обещанието на Борисов тогава беше магистрала "Хемус" да е готова през 2024 г.

Тъй като държавната компания "Автомагистрали" на свой ред нямаше възможност - нито техника, нито хора, да построи магистралата, по неясен и непрозрачен начин тя превъзложи строителството на отделните участъци на частни пътни компании с договори за доставка на материали, техника и услуги.

Правителството на ГЕРБ обаче падна от власт през 2021 г. и следващите кабинети обявиха договорите за порочни, без да предложат обаче решение за излизане от казуса. Така доизграждането на магистрала "Хемус" беше блокирано, а пропастта между северна и южна България се задълбочи.

Сега пред Mediapool Андрей Цеков обясни, че идеята му е сегашните договори с частни пътни компании и "Автомагистрали" да станат нормални строителни договори след сключването на анекси към тях. Отделно с това ще се направи и индексация на цените, така както беше направено по останалите строителни договори по време на служебното правителство на Гълъб Донев. Всичко това ще се оформи с решение на Министерския съвет, защото не е необходимо да се минава през Народното събрание, смята Андрей Цеков. Правителството на Кирил Петков искаше санкция от парламента за санирането на тези договори.

Правителството ще индексира инхаус договорите за строителството на магистрала "Хемус", тъй като сроковете по Закона за обществените поръчки, в които би могло да се оспорва законосъобразността им, са изтекли в средата на 2022 г., обясни Андрей Цеков. По думите му това поставя настоящите управляващи в ситуация да изпълняват тези договори.

Регионалният министър не се ангажира с колко ще се оскъпи строителството на магистрала "Хемус". Уточни, че това ще стане ясно с приемането на правителственото решение.

Над 1.1 милиарда лева за ново строителство на пътища

Над 1.1 милиарда лева са заложени в бюджета на регионалното министерство за строителство на нови пътища и магистрали през 2023 г., каза още Андрей Цеков пред депутатите.

От тях 242 млн. лева вече са разплатени по времето на служебното правителство на Гълъб Донев, каза той.

Останалите 900 милиона лева трябва да бъдат вложени в нови пътища и магистрали до края на годината.

С тези средства ще се форсира изграждането на скоростния път Видин - Ботевград, каза регионалният министър. По думите му активно ще се работи в участъка между Мездра и Ботевград, част от който в момента е затворен за преминаване и се ползват обходни маршрути. Това доведе до протести на местното население заради големия брой преминаващи тирове, които карат с висока скорост през селата.

До края на годината ще бъде завършен и пуснат в експлоатация и участъкът от магистрала "Струма" в района на тунел "Железница", както и самият тунел, обеща Андрей Цеков. В момента там върви укрепването на свлачищата от двете страни на тунела, за което държавата отпусна около 100 милиона лева.

Регионалният министър вече обяви, че не е привърженик на идеята на предшественика си арх. Иван Шишков движението през тунела да бъде пуснато частично още през август  и той ще бъде пуснат в експлоатация, когато всичко е готово. Това трябва да се случи до края на годината, защото в противен случай има риск да се загуби европейското финансиране за магистрала "Струма", която се изгражда с пари по оперативна програма "Транспорт".

Относно преминаването на пътя през Кресненското дефиле Андрей Цеков смята, че с изграждането на източното платно няма проблем и неговото строителство може да започне при положително решение от страна на Европейската комисия. Договорите за изграждането на този път бяха подписани по времето на предшественика му арх. Иван Шишков. Това не бе оповестено публично и доведе до напрежение сред екоорганизации и местни хора, които излязоха на протести.

Регионалният министър обаче е против пътят към гръцката граница да минава през дефилето. Той уточни, че ще се съобрази изцяло с решението на Брюксел за пътя през Кресненското дефиле.

Строителството на магистрала "Европа" между София и ГКПП "Калотина" обаче няма да приключи до края на годината. Проблемът е с последния участък от Сливница до София (16.5 км), чието строителство започна преди два месеца и се очаква да приключи към края на 2024 г.

Проблем продължава да има и с изключително бавното строителство на участъка от Драгоман до сръбската граница, който обаче трябва да бъде завършен до края на годината. Причината е с отчуждаването на имот преди граничния пункт, проблем който беше открит още по времето на Шишков, но до момента няма решение. Причината е, че собственикът на имота иска да се изградят локални платна до него, а това няма как да се случи, тъй като не е проектирано, обясни Андрей Цеков.

Той определи програмата си за реализацията на всички тези проекти до края на годината за 900 милиона лева като "леко свръх амбициозна", но обеща да положи всички усилия тя да бъде изпълнена.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. kosta
    #12

    Aло, умнокрасивия планктон, Какво стана с mafiqta, мухльовци? 3 години забавяне и ПАК СЪЩИТЕ ФИРМИ !!! Смешници с претенции, лъжат ви като африканци

  2. Мазен Кумунис
    #11
    Отговор на коментар #6

    Хората, които цитираш явно не ползват магистрали. Заради такива мрънкалници нямаме магистрали! ;)

  3. xa_poznai
    #10

    Балоните се пукат един след друг! Уж бяха "откраднати" парите пък те ще им индексират договорите сега... Какво излиза - всъщност цените, сроковете и качеството са били завидни! А постигнатото от "громителите на корупцията" са забавяне и оскъпяване... Останаха само някакви административни процедури, които спъвали строителството и го правели "незаконно" - държавната строителна фирма строяла "незаконно". Сега вече законно ще им добавят едни 300-400 милиона лева индексация след 2 годишно забавяне на

  4. кривак
    #9

    Явно не сте чели ЗОП, когато кандидатствам за ОП трябва да си декларират и подизпълнителите а не после да ги търсиш, за да спечелиш търг трябва да докажеш че имаш капацитет да изпълниш ОП и.тн. а не дайте да вземем поръчката пък после на Шиши на Бакшиш на Толупчо ... и накрая всички дето са асъл изпълнителите се водят доставчици на материали и услуги. Познайте кой носи отговорност накрая от първия път.

  5. F16
    #8

    обикновено договрите имат срок за изпълнение. ако се одобри и се отпуснат средства по проекта, той трябва да се изпълни в срок, напр. да се изградят 80 км от Хемус за 3 години. Ако за 4 години не е изграден и един километър, кой носи отговрност за несвършената работа?

  6. Бугараш
    #7

    "Автомагистрали" на свой ред нямаше възможност... да построи магистралата... и превъзложи строителството на отделните участъци на частни пътни компании". Аз така и не разбрах къде е проблема! Подизпълнители (т.н. субконтрактори, на английски Subcontractor) и възлагане на част от съществуващи договори на трета страна (субконтракт) са си нормална европейска практика! Отговорноста за изпълнение на договора, рискът и евентуални съдебни искове си ги носи обаче изъплнителя (т.е. Автомагистрали). Къде бе проблема, така и не разбрах... От изъплнителя се изисква да изпълни договора, а как го изпълнява си е негова работа!

  7. F16
    #6

    осбено тук форумните дейци, които ако ги питаш за какво живеят, едва ли ще ти отговрят. на тема Русия са много чуствителни, а на тема автомагистрали и шлевене са тихи.

  8. F16
    #5

    За 4 години един километър не бе построен, но престъпното племе си е престъпно и си обича бандитите, пази ги, косъм да не падне от главата им. избират ги на избори, а после на форумните дейци им е виновна Русия, що за ненормалници са това. Шлевят ги като маймуни и пак Путин им е виновен, или пък Радев им е виновен. сигурно затова се оправдават защото и те намазват проции от шлевенето, бонус след бонус.

  9. F16
    #4

    ами те за това са на този свят - за да се нахранят, какво друго да направят? това са велики хора, имат крава пият мляко. ти можеш ли да караш без храна?

  10. кривак
    #3

    Нека първо да изпълнят за толкова пари за колкото са им дали, пък после ако всичко е наред тогава да им дават. Не са наядоха.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.