Правителството изсипа над 2.8 млрд. лева в пътища

Само за "Хемус" са похарчени 833 млн. лв. през 2019 г., поема се нов милиарден ангажимент за цялата магистрала

Правителството изсипа над 2.8 млрд. лева в пътища

В края на годината правителството щедро изсипа над 2.8 млрд лв. за пътища и осигури финансово цялостното строителство за магистрала "Хемус". Според обещанието на премиера Бойко Борисов липсващите 223 км между Боаза и Буховци трябва да са готови през 2024 г.


През тази година в строежа на магистрала "Хемус" от бюджета са налети 833 млн. лв. Над половината от сумата – 483 млн. лв., ще бъде внесена по сметката на държавната фирма "Автомагистрали" в БНБ до края на годината. Други близо 280 млн. лв. са платени за ремонт на пътища и изграждане на нови.

Останалите около 1.8 млрд. лв. ще бъдат похарчени през следващите 5 години. От тях 824 млн. лв. са за пътно поддържане, което поскъпва без обяснения. Останалите пари са за довършването на "Хемус".

Това става ясно от три прессъобщения на правителствената информационна служба по повод взети решения от Министерския съвет в сряда.

От тях се разбира, че през тази година около четвърт милиард лева са отишли по непрозрачен начин за пътни ремонти. Възлагането е ставало без обществени поръчки. Парите са отишли във фирмите, поддържащи пътищата в съответните области, чрез директно възлагане от пътната агенция. По този начин са похарчени близо 253 млн. лв.

Същият е подходът за строежа на магистрала "Хемус". Липсващите 223 км ще струват към момента 2.73 млрд. лв. Средствата се предоставят по бюджета на Министерството на регионалното развитие, което ги дава на пътната агенция, а тя на държавното дружество "Автомагистрали". То от своя страна, по неясно какви критерии, превъзлага изпълнението на частни фирми чрез договори за доставка на услуги и материали.

За година километър от "Хемус" поскъпна с над 5.5 млн. лв.

С решението на правителството от днес, строителството на магистрала "Хемус" финансово вече е осигурено изцяло. Министерският съвет поема ангажимент за осигуряване на още 1.38 млрд лв. за участъка от разклона за Велико Търново до Буховци с дължина от 88.9 км. (средно по 15.5 млн. лв./км).

В края на миналата година правителството отпусна други над 1.35 млрд. лв. за трасето от пътен възел "Боаза" до разклона за Велико Търново с дължина 134 км. (средно 10 млн. лв./км).

Към момента от МРРБ, АПИ и "Автомагистрали" няма обяснение защо строителството на магистралата поскъпва с около 5.5 млн. лв. на километър в рамките само на година.

Няма и информация дали има вече изготвени работни проекти, направени ли са отчужденията и археологията.

Строи ли се законно "Хемус"?

Към момента единствената официална информация от АПИ е, че се строи само около 1 километър от магистрала "Хемус" в района на ловешкото село Торос., както и участък от около 16 км между пътните възли Белокопитово и Буховци.

В същото време още в началото на годината премиерът Бойко Борисов анонсира три първи копки на три различни участъка.

През ноември неправителствената организация "Балканка" алармира, че магистрала "Хемус" се строи с чакъл от река Вит. От разпространените кадри се виждаше как се извозва чакъл от реката и се правят насипи на магистралата.

Последва проверка на място от премиера Бойко Борисов. Проверката се предаваше на страницата му във "Фейсбук" и започна от километър 87 и продължи поне до 102 км, стана ясно от думите на пътния инженер, който се вози в джипа с Борисов. На гърба на жълтата жилетка на инженера беше изписано името на фирмата "Хидрострой", която е сред доставчиците на услуги на държавната "Автомагистрали".

Той обясни на премиера, че в ход са строителни дейности по изграждането на 18 големи съоръжения до Севлиево. Те няма как да се разположат върху 1 км, за който има официално издадено разрешение за строеж. В съобщението до медиите АПИ твърди, че магистрала "Хемус" се строи само между 94 и 96 километър, освен участъка Белокопитово - Буховци. Гледката на място обаче сочи друго.

Самият премиер в разпространеното видео признава, че "много работа" е отметната за един месец и строежът е огромен.

Разпространеното на фейсбук страницата видео от Борисов е с продължителност около 15 минути. Премиерът спира на няколко пъти за по минута - две, за да поздрави работниците и археолозите, които работят на 6 участъка по строящата се "Хемус" в участъка, инспектиран от Борисов. Това става ясно от обясненията на инженера. Вижда се, че едновременно вървят археологическите проучвания и се извършват земни работи по магистралата.

От разпространено видео в youtube от EyeFromSky, качено на 10 ноември, се вижда още, че се извършват строителни работи и на пътен възел "Дерманци". Това означава, че е имало строителни дейности поне на първите два участъка на магистрала "Хемус" от пътен възел "Боаза" до пътен възел "Дерманци" с обща дължина от 35 км, т.е. до 137-ия километър. За тях има и работни чертежи.

Кабинетът призна, че има да плаща 350 млн. лв.

Днес (11 декември) правителствената информационна служба съобщи, че дава 350 млн. лв. във връзка с изграждането на магистрала "Хемус", той като тези средства вече са платени авансово. Средствата са от заделените 1.35 млрд. лв. в края на миналата година, за изграждането на магистралата до разклона за Велико Търново, обясни министърът на регионалното развитие Петя Аврамова. По думите ѝ те се превеждат на пътната агенция, а тя ги плаща на "Автомагистрали". Не е ясно дали авансовите плащания са единствените изхарчени пари от осигурените от бюджета 1.35 млрд. лева за магистралата до Велико Търново.

Текстът гласи:

"С 350 962 401 лв. се увеличава максималният размер на новите задължения за разходи, които могат да бъдат натрупани от министерството през тази година. Промяната се налага поради извършено авансово плащане за изграждането на магистрала „Хемус“ през септември 2019 г. на "Автомагистрали" ЕАД."

Няма яснота на кои фирми "Автомагистрали" е възложила с договори за услуги и доставка на материали. В края на миналата година държавната фирма сключи рамкови споразумения с някои от най-големите частни строителни компании. През тази година е имало нови рамкови споразумения, но информация за тях няма.

Качествено ли е строителството?

Другата голяма въпросителна е дали строежът на "Хемус" е качествен.

От разпространените кадри от клуб "Балканка" се вижда, че в основата на насипа има галоши и коренища от изгребаната баластра от река Вит. От неправителствената организация твърдят, че е баластрата е влагана в насипа на магистралата. Димитър Куманов от "Балканка" казва пред бТВ, че това е недопустимо, защото коренищата ще изгният и след години ще се получат пропадания на магистралата, ще се наложи да се правят ремонти.

От пътната агенция отричат, а от "Автомагистрали" мълчат. Официално се твърди, че не е използвана баластрата от коритото на река Вит. Версията е, че реката е почистена от наноси, но "Хидрострой" беше глобена.

Никой до момента не е съобщил и показал къде са депонирани извозените наноси и отпадъци от река Вит.

Опозицията, която в лицето на евродепутата Елена Йончева преди беше активна по темата за качественото строителство на пътищата у нас, в момента мълчи по въпроса. Никой не иска да бъде направена независима експертиза от чужда лаборатория за вложения материал за изграждането на "Хемус", за да не се повтори случаят с новите участъци от магистрала "Тракия".

Тогава депутатът от БСП Димчо Михалевски предупреди, че вкарваният материал от табани в мините ще доведе след време до проблеми с изградените участъци след Чирпан. С днешна дата това е факт, въпреки уверенията на професори, че няма никакъв проблем.

Строи ли се без отчуждения?

Освен тези спорни въпроси, на които властта не отговаря, се твърди, че се строи и без да са направени отчуждения.

Живеещи в района на строящия се край Ловеч участък се оплакаха неотдавна, че се строи без дори да са получили съобщения за отчуждаването на имотите си. Това съобщи журналистът Никола Йотов, който е родом от село Бели Извор.

Властта също мълчи дали е извършила отчуждителните процедури и какви суми са изплатени за това.

Още 1.38 млрд. лв. за "Хемус" от Велико Търново до Буховци

Междувременно правителството днес се ангажира да осигури и още 1.38 млрд. лв. за довършването на "Хемус" в участъка между 222-ри и 310-ти километър - след връзката с пътя Русе - Велико Търново до строящия се в момента участък Белокопитово - Буховци.

"Средствата ще бъдат предназначени за изготвянето на технически проекти и изпълнение на строително-монтажните работи в отсечката в периода до 2022 г.", е посочено в съобщението.
В него се казва още, че от тях 483 млн. лв. се отпускат по бюджета на Министерството на регионалното развитие за 2019 г. за предстоящи плащания. Всъщност тези средства са първите реални "резервирани" за строежа на този участък от магистралата, стана ясно от обяснение на министър Петя Аврамова по-късно през деня. Те ще отидат в специална сметка в БНБ, където стоят и другите неизхарчени и реално осигурени пари за строежа на магистралата, и ще се използват, когато има нужда от тях. Отпускат се сега, защото бюджетът има тази възможност.

Останалата сума до 1.38 млрд. лева трябва да бъде осигурена от бюджета през следващите години до 2022 г.

Строителството на липсващите 223 км

Строежът на липсващите 223 км от магистрала "Хемус" между пътен възел "Боаза" и пътен възел "Буховци" е разделен на девет участъка.

Първите шест участъка от 87-и до 222-ри километър се строят с 1.35 млрд. лв. отпуснати в края на 2018 г. Това са:

Участък 1 с дължина 15.26 км. Той започва от Боаза, където ще приключва изграждащата се в момента отсечка. Завършва до пресичането с път III-307 Луковит - Угърчин (км 87+800 до км 103+060), включително пътен възел "Дерманци".

Участък 2 е с дължина 19.2 км и свършва до връзката с път III-3005 Радювене – Катунец с изграждането на "Каленик" (от км 103+060 до км 122+260).

Участък 3 е с дължина 17.08 км и стига до връзката с път II-35 Плевен - Ловеч, включително и пътен възел "Плевен" (от км 122+260 до км 139+340).

Участък 4 е с дължина 26.8 км. Той е до път III-301 Летница - Ловеч, включително пътен възел "Летница" (от км 139+340 до км 166+144.09).

Участък 5 е с дължина 23.2 км и стига до път III-303 Бутово - Павликени, включително и пътния възел (от км 166+144,09 до км 189+344).

Участък 6 е с дължина 32.6 км и стига до път 1-5 Русе - Велико Търново, включително и пътния възел (от км 189+344 до км 222+000).

Останалите три участъка ще бъдат покрити с новите 1.38 млрд. лв. Това са:

Участък 7 е с дължина от 43.6 км. Той е след пресичането на път I-5 Русе - Велико Търново до км 265-ти км при пресичането с път II-51 Бяла – Търговище.

Участък 8 е с дължина от 33.5 км и стига до връзката с път II-49 Търговище – Разград.

Участък 9 е с дължина 11.9 км и стига до изграждащия се в момента участък Белокопитово - Буховци, при пресичането на път I-4 с път III-5102.

Няма информация дали е направено проектирането на тези три участъка, извършени ли са археологически разкопки и отчуждителни процедури.

Споделяне

Още от Бизнес