Чрез преразпределение на средствата между отделните мерки в Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) правителството се готви да налее предизборно 456 млн. лв. европейски средства в общините под формата на "услуги за населението" и "обновяване и развитие на населените места. Това ще стане в рамките на акция за спасяване на по-голямата част от 385 млн. евро от бюджета на програмата за 2010 г., които страната ни може да загуби, тъй като към мерките, за които са предвидени, няма интерес и краят на тази година е последният срок, в който може да се използват.
От Министерството на земеделието и храните (МЗХ) съобщиха в четвъртък, че Комитетът за наблюдение на ПРСР е одобрил прехвърлянето на 513 млн. лв. от бюджетите на седем неатрактивни мерки към други три. Две от тях са предназначени за общините и по тях ще се усвоят 456 млн. лв. за предоставяне на основни услуги за населението и икономиката в селските райони и за обновяване на населените места. Така през тези две мерки – съответно 321 и 322, преди парламентарните избори догодина общините ще получат съществен финансов ресурс. По третата мярка 123 – за добавяне на стойност към земеделски и горски продукти, се пренасочват 57 млн. лв., които ще отидат за преработвателни фирми.
Допълнителното финансиране за общините и преработвателите ще стане с прехвърляне на пари от седем мерки, към които интересът и слаб и парите стоят неизползвани. Неатрактивните мерки са 111 – за обучение на фермерите, 112 – за създаване на стопанства от млади фермери, 114 -използване на консултантски услуги, 121 – модернизиране на земеделските стопанства, 141 – подпомагане на полупазарните стопанства, 142 – създаване организации на производители и 311 – разнообразяване на неземеделски дейности.
Най-много средства от бюджетите на орязаните сега мерки отиват за услуги за населението – 396 млн. лв, тъй като през годината интересът на общините към мярката се оказал тройно по-голям от предвидения бюджет, посочват от агроведомството. Така според МЗХ всички качествени общински проекти ще получат финансиране. Предстои да се види кои общини с кметове от коя политическа сила ще усвоят допълнителните средства.
По мярката за развитие на населените места се прехвърлят 60 млн. лв., където има подадени заявления за 168 млн. лв., което е четири пъти повече от определения бюджет.
За преработвателите по 123-а мярка ще има още 57 млн. лв., докато интересът на кандидатите е бил три пъти над очакваните 70 млн. лв.
В същото време агроминистерството предвижда догодина по някои от тези три мерки да се извърши наддоговориране със средствата, които ще се освободят от нереализирани проекти.
Решението си за пренасочване на парите от неатрактивните мерки специално към двете общински и преработвателната земеделското ведомство обяснява с досегашния опит, който показва, че основните ползватели на финансовата европомощ по тези три мерки са "изключително успешни бенефициенти, които имат потенциал да реализират евроинвестициите. По този начин значително се намалява и рискът от неусвояване на средства".
Промените по бюджета на ПРСР са били подкрепени от 43-ма членове на Комитета за наблюдение от общо 47 и до няколко дни те ще бъдат изпратени за одобрение от страна на Европейската комисия. Регламентът за развитие на селските райони позволява на страните-членки да приложат промените преди одобрението им от Брюксел, посочват от МЗХ.
През миналата година България бе лишена от 39 млн. евро, планирани за 2009 г., заради правилото N+2, което позволява бюджетът на оперативната програма за определена година да може да се ползва само две години след изтичането на бюджетната година.
За 2010 г. бюджетът на ПРСР е 432 млн. евро, от които неизползвани са около 385 млн. евро, а за разплащането им остават малко едва два месеца.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
8 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
http://zhelyazkov.blogspot.com/p/blog-page_7859.html
№ 3 - поздравявам те! Прави сте за изпълнението на целите на ПРСР. Играчите на ГЕРБ в МЗХ взимат парите от 121 мярка, защото големите земеделски производители вече си накупиха много и скъпа техника, а за останалите дребните хич не им пука. Те явно не са им интересни, защото не са сред спонсорите на ГЕРБ, нали де. А и техните общини са жадни за пари и трябва да се задоволят предизборно, пък и да се напълнят нечии гуши допълнително.... Защо Брюксел нехае как се харчат европейските пари, не е ясно. А на това министерство хич не му върви с ръководители като Миро и Светлето...
Абе тези врътки с милиони по оперативни програми неща не ми се струват много редни и законни! Така ще ни н....т да ги връщаме, че свят ще ни се завие!
Г-жо Пеева, Моля ви попитайте и земеделците, какво е тяхното мнение по въпроса. Плановете и действията на МЗХ и ДФЗ не винаги са най-мъдрите и ефективните.
Всяко решение минава в Комитета по наблюдение по ПРСР, тъй като над половината членове в него са от МЗХ, ДФЗ и другите министерства, а както всички знаем всички в ерата на ГЕРБ гласуват по команда!
Ето го и мнението на земеделците по въпроса:
Във връзка с намерението на Управляващият орган на ПРСР да допълни предложеното девето изменение на ПРСР, изпратено официално на службите на ЕК чрез системата SFC2007 на 31.07.2012 г., с предложение за прехвърляне на средства към бюджетите на мерки 123 „Добавяне на стойност към земеделски и горски продукти“, 321 „Основни услуги за населението и икономиката в селските райони“, 322 „Обновяване и развитие на населените места“ в размер на над 262 млн. евро, …
от които над 213 млн. евро да бъдат прехвърлени от бюджетите на мярка 121 „Модернизиране на земеделските стопанства“ и мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“и 311, категорично изразяваме нашето несъгласие.
Мярка 121 е единствената мярка от ПРСР, по която земеделските производители могат да кандидатстват за земеделски дейности, което спомага за оцеляването им в момента и увеличаване на конкурентноспособността на стопанствата им. Това е една от най популярните мерки от ПРСР, по която са подадени над 4 400 проекта от началото на ПРСР до сега. Още през 2010 г., 100% от негарантирания бюджет по мярката беше договорен, както и голяма част от гарантираните бюджети. Поради тази причина, МЗХ поиска от ЕК да бъдат прехвърлени над 140 млн. евро по мярка 121, което стана факт през юни 2012 г. Само през 2012 г. до сега бяха подадени над 900 проекта по мярка 121 с обща заявена субсидия за около 220 млн. лв. и то само за период от 4 седмици. Ако прозореца за прием на проекти беше 2 или 3 месеца, щяха да бъдат подадени проекти за целия наличен остатъчен бюджет по мярка 121.
Категорично не сме съгласни с мотивите на МЗХ, че към настоящия момент прилагането на мярката върви успешно, тъй като на основание действащите договори се постига изпълнение на около 44% от поставената по мярката цел за подпомогнати стопанства и 60% за реализирани инвестиции. Напротив, при положение, че остава малко повече от година за договориране на средствата по ПРСР, ние сме постигнали само около 50% от заложените цели по мярката. Затова, по най-бързия начин трябва да се отвори прозорец за прием на проекти, за да може да се договорят всички останали средства по мярка 121 и да се постигнат по-голямата част от заложените цели, вместо да се намалява настоящия бюджет по мярката.
Във връзка с предложението за прехвърляне на финансов ресурс от бюджета на мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“, не приемаме обосновката на МЗХ, че се наблюдава умерен интерес от страна на потенциалните кандидати. На практика мярка 311 не е отваряна от края на 2011 г. Общо за всички прозорци по тази мярка са подадени 428 проекта с обща заявена субсидия от 145 млн. лв. Според МЗХ, към настоящия момент разполагаемият ресурс по мярката е в размер на около 80 млн. евро или 156 млн. лв. При средна стойност на исторически зявената субсидия от 338 хил. лв на проект, са необходими около 460 проекта, за да се договорира разполагаемия бюджет по мярката. По-голям брой проекти ще бъдат подадени само от страна на наши членове, които планират да инвестират в неземеделски дейности. Опасенията на МЗХ, че има умерен интерес от страна на потенциалните кандидати по мярка 311 е напълно необоснован. Мярка 311 е единствената мярка от ПРСР, по която земеделските производители могат да кандидидатстват за неземеделски дейности, които да подпомогнат с допълнителни приходи селскостопанската дейност, която има сезонен характер. В условията на икономическа и финансова криза, това е изключително важно за оцеляването на малките и средните земеделски прозиводители, които са над 90% от всички земеделски производители (около 100 000 пазарни стопанства).
Трябва да се вземе предвид, че тъй като бюджета по мярка 312 "Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия" е изцяло изчерпан към настоящия момент, популярността на мярка 311 рязко ще се увеличи, което ще се докаже още на следващия прием.
В допълнение не сме съгласни с мотивите на МЗХ, че основна причина за недостатъчния брой проекти по мярка 121 и 311 е установеното наличие на затруднение у някои кандидати да реализират проектите си поради невъзможност до осигурят финансиране за тяхното изпълнение и продължаването на тази тенденция, тъй като представените данни сочат висок процент на изпълнение на сключените договори по тези мерки. В тази връзка в края на 2011 г. 237 млн. лв. от бюджета на ПРСР беше прехвърлен към Национален Гаранционен Фонд, част от Българска Банка за Развитие за създаване Гаранционен фонд, съ-финансиран от ЕЗФРСР, с цел да се улесни достъпа до частно съ-финансиране за бенефициенти (предприятия по смисъла на Закона за малки и средни предприятия) с одобрени проекти по инвестиционните мерки 121 „Модернизиране на земеделските стопанства“, 122 „Подобряване икономическата стойност на горите“ и 123 „Добавяне на стойност към земеделски и горски продукти“. Съгласно ПРСР по гаранционната схема е предвидено да се предоставят гаранции за допълване на обезпечението по кредити на предприятия по смисъла на Закона за малки и средни предприятия след одобрение и сключване на договор между бенефициента и РА за горепосочените мерки.
Не подкрепяме подхода на МЗХ, с предложеното прехвърляне на средства от мерки 121 и 311, към бюджетите на мерки 123, 321 и 322 от ПРСР да се постигне максимално договаряне на постъпилите заявления в рамките на обявените периоди на прием по тях през календарната 2012 г. на база показания голям интерес от страна на кандидатите и нужди от реализацията на подадените проектни предложения, както и че договарянето на постъпилите заявления за подпомагане по мерки 321 и 322 и предоставянето на авансови плащания по тях до края на календарната 2012 г. да ускори усвояването на средствата по Програмата и да спомогне за намаляване на риска от автоматично отчисление на средства по ПРСР съгласно член 29 (1) от Регламент (ЕО) 1290/2005 на Съвета от 21 юни 2005 относно финансирането на Общата селскостопанска политика.
Мотивите за това са следните:
Това предложение не може да се реализира в следващите два месеца и половина до края на 2012 г., тъй като за този кратък период не е реалистично да се получи отговор от ЕК, дали одобрява или не въпросната предложена промяна. За сведение, процеса по одобравяне от страна на ЕК на предложената промяна за прехвърляне на средства по мярка 121 (седма нотификация на ПРСР) продължи повече от 6 месеца.
Предложеното прехвърляне на средства към въпросните мерки не е обосновано. Факта, че има повече проекти, отколкото наличен бюджет не е основание за прехвърляне на средства. В наредбите към съответните мерки недвусмислено е описана процедурата за такива случаи – проектите, за които няма наличен бюджет, отпадат съгласно критериите за избираемост и не подлежат на подпомагане за същия период за прием на заявления. В съответствие със същите разпоредби над 800 проекта по мерки 121, 123 и 312 бяха отхвърлени поради липса на наличен бюджет за съотвените периоди на прием на заявления през 2009, 2010 и 2011 г. Въпросът е, ако това е възможно сега, както е предложението на МЗХ, защо не е било възможно тогава, за всички отхвърлени проекти за минали периоди?
Ако се намали бюджета на мерки 121 и 311, означава земеделските производители да бъдат лишени за пореден път от директна помощ за своите земеделски и неземеделски дейности. Косвено, всички свързани със земеделската дейност, като вносители и производители на земеделска техника, производители и вносители на разсад и семена, торове, препарати и др., финансови институции и т.н., също ще бъдат „ощетени”.
Във връзка с перхвърлянето на средства по мерки 321 и 322 не е представен анализ за разходите и ползите по конкретните целеви бюджети и не може да се прецени какъв ще бъде ефекта от финансирането на проекти на общините, за които към момента няма наличен бюджет, въпреки, че дейностите, за които кандидатстват общините са допустими по ПРСР. Също така, не е представена информация от МЗХ, доколко заложените цели по мерки 321 и 322 са постигнати и каква е необходимостта от допълнително финансиране за тези мерки. Презумпцията е, че след като всички налични средства по тези мерки са договорирани в съответствие с условията на ПРСР, заложените цели в ПРСР по тези мерки ще бъдат постигнати и няма логика да се прехвърлят допълнителни средства по тях.
Търсеният ефект от прехвърляне на средства по мерки 321 и 322, без да има одобрение от ЕК, ще бъде нулев. Ако не се получи положително решението от ЕК до края на 2012 г., платените средства по общинските проекти от прехвърлените бюджети, няма да се признаят като плащания по ПРСР и ще трябва да бъдат възстановени от държавния бюджет, което не е предвидено в проекто бюджета на страната за 2013 г. В същото време, прехвърлените средства от мерки 121 и 311, няма да могат да бъдат договорени навреме до края на 2013 г. и съответно платени най-късно до края на 2015 г., което допълнително ще увеличи риска от загуба на средства по ПРСР за периода 2013-2015 г.
В допълнение, във връзка с прехвърлянето на средства към минали периоди на прием, трябва да се променят наредбите по мярка 123, мярка 321 и мярка 322, в частта отхвърлянето на проекти в рамките на ограничен бюджет.
Приветствайки усилията на МЗХ и ДФЗ да разплатят, колкото се може повече средства от ПРСР, за да се намали потенциалната загуба на средства по програмата в края на 2012 г., препоръчваме на ДФЗ и МЗХ да оптимизира работата по отваряне на приемите по мерките с недоговорен бюджет и да обработва подадените проекти по тези мерки в законово определените срокове. Например само по мярка 123 има подадени в края на юни 2012 г. 241 проекта с обща стойност на заявената субсидия в размер на 220 млн. лв. при наличен бюджет от 68 млн. лв. Към средата на октомври 2012 г. са минали повече от три месеца и все още нито един проект по този прием не е обработен.
Същата е ситуацията и с проектите по мярка 121 – само през 2012 г. са подадени над 900 проекта с обща заявена субсидия за 220 млн. лв. Нито един от тези проекти не е обработен към момента. Ако бяха обработени навреме, бенефициентите по тези проекти, можеха да кандидатстват за авансово, и/или междинно, и/или окончателно плащане в рамер на над 150 -200 млн. лв., които можеха реално да бъдат платени до края на 2012 г.
В допълнение, препоръчваме МЗХ и ДФЗ да планират отсега плащането на средствата по ПРСР през 2013, 2014 и 2015 г., за да се минимизира риска от загуба на допълнителен ресусра по ПРСР.
Направо съм изумен кои мерки са зарязани и по кои се наливат пари. За да стане нещо пъво хората трябва да бъдат образовани в сферата. Също така трябва най-накрая хората да разберат, че като всички се изсипят в София и в големите градове да търсят работа няма да има кой да работи на полето и хляба ще стане 2лв. защото ще го внасяме от Гърция или Сърбия.
Това е нещо като чешмичките на НДСВ. Все пак Мутрата оттам изпълзя и получи мощен вертикален старт. Крушката не пада по-далече от дървото, т.е. от Тодор Правешки и Симеон.