Правителството прие управленската си програмата с аргумента, че "няма по-добро от него"

Бойко Борисов по време на правителственото заседание в сряда, сн. БГНЕС

"Просто нямаме алтернатива, няма по-добри от нас". Тези думи на министър-председателя Бойко Борисов обобщават краткия дебат по време на заседанието на Министерския съвет в сряда, след който е приета управленската програма на коалиционното правителство на ГЕРБ и „Обединените патриоти“. Всъщност, ако се съди по публикуваната стенограма на тази част от заседанието, дебат по програмата няма. Вместо това премиерът се впуска в по-подробни обяснения по някои моменти в нея.

Правителствената програма обхваща 20 области, за които са набелязани 65 приоритета и 902 мерки. Общите цели на коалиционното правителство, залегнали в програмата, са: доходи, сигурност, икономически прогрес, свобода и демокрация, сила на предприемаческия дух и прозрачност на управлението, се посочва в разпространеното официално съобщение на пресцентъра на кабинета.

Написването на разширена програма на правителството трябваше да се случи до месец след избирането му от парламента. Това обаче не стана и никой от членовете на кабинета не даде обяснение защо. Официалните коментари гласяха само, че мерките все още се съгласуват между коалиционните партньори.

По време на днешното заседание Борисов изтъква, че много от мерките в програмата са, всъщност, вече изпълнени, но и "много още има да се направи". Останалите министри не вземат особено участие в обсъждането, като със спорадични реплики подкрепят казаното от премиера.

За голям плюс на документа, според вицепремиера Валери Симеонов, пък може да се смята, че в него няма чуждици и липсват думи като "слоган" и "визия".

"Всеки ден работа! Просто нямаме алтернатива, няма по-добри от нас и всеки ден трябва максимално да се доказваме и да си изпълняваме програмата. Това изпълним ли го като програма, аз мисля, че ще се случат доста по-добри неща", казва Борисов.

Премиерът поставя акцент върху необходимостта от ускоряване на строителството на магистрала "Хемус" въвеждането на ТОЛ системата по пътищата.

"По най-елементарните сметки, от това, че нямаме ТОЛ система, милион и половина на ден (вероятно има предвид несъбрани приходи – бел. ред.)! 25 хиляди ТИР-а са минали за три дни. В момента, в който се произнесе КЗК, минута след това пристига жалба! Години наред! Защото, по най-елементарните, пак казвам, сметки, поне милиард и триста, милиард и петстотин директно… Това са сметките. Сиреч, ние и "Хемус", и Ботевград – Мездра, и тунела под Шипка можем да направим (с тези пари) без въобще да пипаме парите от бюджета", казва Борисов.

"Милион и половина на ден губим! Обжалване, обжалване, обжалване, обжалване от „Суходолска“ №3, обжалване от „Суходолска“ №3. Проверихме жалбоподателя, той мете пред „Пирогов“, нали разбирате? Това е блокаж и ако не можем да преодолеем точно този проблем, за да направим ТОЛ-системата, съм възложил на регионалното министерство – държавно предприятие по специалния Закон за обществените поръчки. И ще го направим. Просто не можем да допускаме повече такива пари да се губят“, заключава Борисов по темата за ТОЛ системата.

След което информира министрите, че се работи усилено по магистрала "Хемус" - "четирите ЛОТ-а, едни са на търг, а други се проектират".

"Малко я дърпаме откъм Угърчин отгоре магистралата, защото, ако си представите Стара планина отдолу имаме подбалканската линия, която обслужва тези градове, а „Тракия“ минава по равнината, за да е по-евтино и по-бързо строителството. Тук имаме стария път, който върви София – Велико Търново – Шумен и леко отгоре в Дунавската равнина, където е по-лесен теренът, малко над Търново, между Търново и Плевен, минава и ще я заустим в новия ЛОТ, който е от Белокопитово към Търговище. В момента би трябвало да започват да го строят... Минаха търгове и всичко, така че там атакуваме и започваме да го строим. С една дума, да можем максимум в мандата да отидем до Търново и до Търговище, образно казано, с "Хемус"", разяснява новото трасе на магистралата Борисов.

По думите му вече се е събудил интересът за инвестиции в Северна България заради обещанието за доизграждане на магистралата. "Ще видите другия месец по Плевен, Севлиево, Габрово какви заводи и какви интереси има на инвеститори за заводи, включително за 8 хиляди работни места за Плевен", добавя той.

После минава на изградените "стотици километри нови жп линии с нови контактни мрежи, които позволяват на влаковете да се движат до 180-200 км. в час“.

"Искам да видя по София – Бургас, София – Варна нови влакове. 100% екологично чисто и много по-сигурно", заявява Борисов.

След което се насочва към развитието на Варна, "защото Бургас доста го изпревари", аргументира се премиерът. Той разказва за няколко големи проекта – два нови булеварда, които да изведат трафика извън града, преместване на пристанището за товарене на кораби, ремонт на Математическата гимназия.

Премиерът обещава "тези дни" да отиде до Варна за да направи "едно голямо съвещание" с местните синдикати, с пристанището, с кмета, с общинските съветници по въпроса.

"В момента в града целият трафик от "Хемус“ и от аерогарата се набива вътре в града. Да не говорим към двете пристанища – Изток и Запад, тировете със селскостопанска продукция и с товари, които отиват към корабите. Огромно натоварване!", казва Борисов.

По думите му идеята е пристанище "Изток" да остане една приятната част за разходка на хората с кафенета и яхти, за да се отвори града. Товарните докове от пристанище "Изток" пък да се преместят на "Запад".

Защото сега "като отидеш във Варна, пристанището затиска града и не му дава да се разтвори в посока "Галата", на там може да расте градът. Това искаме да направим", казва Борисов.

Другото е два нови булеварда, единият от които ще струва 75 милиона. Средствата ще се осигурят чрез заем от Европейската инвестиционна банка, където "на практика парите са без лихва".

"Със 75 милиона правим две по две платна с две локални отстрани. Всъщност, от влизането във Варна излизаш горе чак към Аксаково вече и тръгваш на север. Двете платна ще са директни с три кръстовища на две нива, а през локалните ще могат да се използват и от кварталите. Целта е този трафик да се изкара натам", обяснява проекта за новия булевард Борисов.

С други 9 млн. лв. се прави "един допълнителен път и всички тирове ги изкарваме директно да отиват на пристанището".

Отделно се дават 4 млн. лв. за ремонта на Математическата гимназия във Варна. За библиотека обаче няма пари.

След това Борисов подава топката на земеделския министър Румен Порожанов, който информира, че се очаква "най-голямата реколта въобще" от пшеница и ечемик. Вече над един милион тона жито е изнесено през пристанищата, посочва Порожанов и обещава да даде "конкретните числа" за рекордната реколта следващата седмица.

Разговорът по документа завършва с уточнението от страна на Борисов, че това е коалиционен документ, и с бележката от вицепремиера Симеонов, че при написването не са ползвани чуждици. По-думите на премиера това е така, защото правителството било с патриотична насоченост.

Споделяне
Още по темата
Още от България