Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Правителството приземява и транспортните самолети "Спартан"

Покупката на новите изтребители става все по-съмнителна, парите се "стопиха" с 300 млн. лева

7 коментара
Правителството приземява и транспортните самолети "Спартан"

Заради липсата на средства правителството е на път да приземи и транспортните самолети "Спартан", които са едни от малкото модерни машини в българските военновъздушни сили.

Министърът на отбраната Красимир Каракачанов потвърди в четвъртък, че договорът за поддръжката им е изтекъл по-рано тази година, а няма планирани средства за сключването на нов. Вече са проведени разговори с фирмата, която поддържа машините – "Аления Леонардо", която е поискала над 17 млн. евро за нов четиригодишен договор.

Каракачанов каза, че МО е успяло да свали първоначалната цена, но в бюджета за следващата година липсва подобно перо.

В момента от трите закупени машини "Спартан" лети само една. В началото на следващата година се очаква да бъде приземена и последната. Транспортните самолети се ползват освен за военни цели и за спешни полети при донорски ситуации, оказване на международна помощ, а в редки случи дори за държавни визити.

Те бяха закупени от италианската фирма "Аления Аеронавтика" през 2006 година. Първоначалният договор предвиждаше доставката на 5 самолета "Спартан" за 91.8 млн. евро, но той бе предоговорен от първото правителство на ГЕРБ и страната ни се отказа от последните две машини.

Подобна е ситуацията и с другата многомилионна придобвика на държавата през последните години – хеликоптерите "Кугър". Заради липсата на средства за поддръжката им, от 12 налични машини летят само 3-4.

Покупката на нови изтребители е под въпрос

Каракачанов коментира пред журналисти, че все още няма яснота и около проекта за закупуването на нови изтребители. Процедурата започна почти от начало, след като парламентарната проверка установи нередности и през октомври я върна за преработване на МО.

В момента министерството все още не може да стигне до заключение от кои държави и компании може да поиска оферти за самолети. Каракачанов обясни, че според някои юристи в МО, може да се искат нови оферти само от страните и компаниите, които участваха досега в проекта. Това са Швеция и компанията "СААБ" за нови машини "Грипен", САЩ и Португалия за изтребители "втора ръка" Ф-16 и Италия за "втора ръка" "Юрофайтър".

В министерството обаче имало и други мнения, че кръгът може да се разшири и да бъдат поискани оферти и от други държави и сега екипът от Военновъздушните сили, който движи проекта, трябва да прецени какво да се прави.

Личното мнение на Каракачанов е, че е по-добре да се съберат повече оферти.

Около проекта обаче излезе още една "малка" подробност - предвидените пари се оказаха с 300 млн. лева по-малко или вече 1.2 млрд. лева. Каракачанов каза, че това се дължи на законова промяна от края на миналата година, според която върху военните проекти вече се начислява ДДС. Така предвидената сума намалява автоматично с 20%.

Като цяло, бъдещето на проекта става все по-наясно и е много вероятно за пореден път да не се случи. Още повече като се има предвид, че приоритет на самия Каракачанов е да ремонтира и дори модернизира старите съветски изтребители МиГ -29.

Руснаците вече преглеждат МиГ-овете

България в момента разчита само на МиГ-овете, за да пази въздушното си пространство, но поддръжката им става все по-проблемна. Каракачанов съобщи пред парламентарната комисия по отбрана, че има проблеми с доставките на необходимото за работата им масло от Русия.

Пред журналисти потвърди, че все още не са приети и закупените през български посредник от Русия нови и ремонтирани двигатели за МиГ-овете. Причината е липса на достатъчно информация за доставеното оборудване и други въпроси, които се доуточняват. Въпреки неизпълнението на този договор и съпътстващите го трудности в комуникацията с руската корпорация (за които МО предпочита да мълчи), Каракачанов съобщи, че в България вече са пристигнали експерти от руската компания "РСК-МиГ", които ще прегледат всичките 15 изтребители МиГ 29, с които разполагаме. Целта е руснаците да излязат с предложение за ремонта им и евентуалната им модернизация.

Така най-вероятният сценарий, който се очертава пред бойната авиация, е тя да остане без нови изтребители, а наличните ограничени средства да се дадат на Русия като се инвестират в старите МиГ-ове.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Александър Борисов
    #7

    Няма да има нови самолети.

  2. stormleader
    #6

    Пари има само когато трябва да се дават безвъзмездно на руснаците като за гьола белене и т.н.т..

  3. т€еритория на Мики Маус
    #5

    След 28 години неспирен демократичне въжод, правителството не може да намери пари за сегашните самолети, камо ли да купува нови! Икономиката, ГЛупако, беше казал КОлинтън, и Медияпул го пеше публикувало! Да! Икономиката не е в състояние да издържа сегашната бойна авиация, коамо ли да намери пари за нова! Освен ако не се въведе данък-въздух, или ДДС върху пенсиите! В САЩ богатите палщатр огромната част от данъците. Туч е точно обратното! Дерат бедните, за да хртантутят Пеевски, и да купуваме 40-50 годишни Ф16-2 пъти бракувани и веднъж подарявани!

  4. Kiril Kovatchev
    #4

    Ако управляващите в България крадяха по-малко щеше да има за самолети и за други работи.

  5. ирис
    #3

    нищо няма да има с това проруско управление,само % на корупцията ще расте

  6. Bлaдo
    #2

    ох, ама как яко е заcpaл ВВС-то ни льотчик-(п)резидентът рАдеф, преди да дезертира... - класически руско-съветски саботьор...

  7. Milenca
    #1

    Пари нЕма! АЕЦ Белене! данък Русия! Ко шъ прайм, на управляващите топчета не останаха от стискане, мачкане и усукване!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.