Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Правителството пусна договора за “Тракия” с нови условия

17 коментара
Правителството пусна договора за “Тракия” с нови условия

Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) е разрешила концесията на автомагистрала “Тракия”, само ако българската държава връща кредита за строителството на двете отсечки – “Оризово – Стара Загора” (Лот 1) и “Карнобат – Бургас” (Лот 5). Това съобщи министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов в четвъртък.

Правителството реши на днешното си заседание да продължи концесионния договор с консорциума “Магистрала Тракия” при променени условия.

Премиерът Сергей Станишев уточни, че са приели предложението на регионалния министър Гагаузов, според което дават срок до 15 февруари на концесионера  да подготви анекс към подписания от предишното правителство договор.

Българската страна иска цената на договора за строителство и рехабилитацията на построените досега отсечки по трасето от Калотина до Бургас да остане непроменена.

Според Гагаузов, проектирането и новото строителство ще струва 437,1 млн. евро, за рехабилитация на шосетата в експлоатация са предвидени още 38,8 млн. евро. Над 95,7 млн. евро ще се инвестират за въвеждане на ТОЛ – системата в 24 пункта  – преустройство на  входно – изходните артерии към магистралата и оборудване на пунктовете. Още 18,3 млн. евро ще се вложат в прокарване на оптичен кабел и електронна система за следене на шосето. Общата сума на инвестицията е близо 590 млн. евро, уточни Асен Гагаузов.

В старото правителствено решение от 29 март 2005 г. е записано, че 590 млн. евро ще бъдат инвестирани в Северната дъга на софийския околовръстен път и отсечката София – Бургас и още 125 млн. евро ще се вложат за разширение на първокласния път от Калотина до София. Т.е. сумата прави общо 715 млн.евро.

Според министъра на регионалното развитие Асен Гагаузов, няма разлика в цените между двата договора за основните дейности. Той поясни, че понеже държавата ще връща парите на ЕИБ за двата лота, които се строят от българския консорциум “Рънуей” (Runway) и турския консорциум “Догуш – ЕКО”, лотовете “Оризово-Стара Загора” и “Карнобат-Бургас”  няма да бъдат включени като плащане към концесионера. След неколкократно отлагане на сроковете за завършване, отсечките трябва да влязат в експлоатация през лятото. За тяхното строителство ЕИБ е отпуснала 120 млн. евро, според официален правителствен документ.

Българската страна единствено е готова да доплаща при нисък трафик, но рискът ще е споделен с концесионера, защото в правителственото решение е записано, че “трябва да се предвиди възможност за споделяне на риска, само след определяне на минимален размер на трафика”.

Според премиера Сергей Станишев, българската страна отказва да поеме всякакви други гаранции и иска да отпаднат от концесионния договор клаузите за държавна гаранция пред банките, които ще финансират строителството при евентуален фалит на дружеството-концесионер, и строителният риск изцяло да се прехвърли на “Магистрала Тракия”.

Стигнахме до извода, че държавата неправомерно се товари с гаранциите по рисковете на концесията и нашето желание е това състояние да се промени, съобщи той.

Ако фирмата – концесионер не представи такъв анекс към договора след 20 дни, то правителството ще счита, че контрактът не е влязъл в сила, каза министър-председателят.

Станишев уточни, че има различни варианти за дострояване на магистралата, но те ще забавят строителството поне с още година. “Публично частното партньорство е неизбежен и ефективен механизъм за изграждане на магистралите”, коментира той.

Според премиера, отлагането с още една година на строителството на “Тракия” е “тежък лукс за България, гражданите и транспорта”.

Всяка една процедура може да се обжалва от останалите претенденти и това допълнително да удължи сроковете, коментира Сергей Станишев.

Освен това, в бюджета за тази година не са предвидени пари за изграждане на останалите лотове от магистралата, каза премиерът.

В днешното правителствено решение са поставени и още условия на концесионерите - за магистралната отсечка да се подпише нов договор не по-късно три месеца след парафирането на анекса към стария. Финансирането на строителството да се осигури също не по-късно от три месеца след подписването на договора.

Министрите уточниха, че са решили да определят график за концесионерите как да строят и да въвеждат отделните отсечки. Още не е уточнено кои участъци ще се строят иивъвежад първив експлоатация, но общият срок за строителството на магистралата е 36 месеца, уточни министъра на регионалното развитие.

Цената на тол – таксите, които ще се заплащат за преминаване по концесионираната магистрала остават същите – по 0,025 евро или 0,5 лв. Според българския премиер, за пътуването си от София до Варна един лек автомобил ще заплаща по 20 лв.

“Ако преди две години, тази сума е била висока и е изглеждала непосилна за плащане, днес ситуацията придобива  съвсем друг вид, като се отчете повишението на цените”, аргументира се Сергей Станишев. Цените на горивата се увеличаха поне двойно,  нарасна и цената на труда, а освен това трябва да се отчита и влизането на България в Европейския съюз, което ще увеличи цената за строителство при нова концесионна процедура, съобщи премиерът.

Той допълни, че средната стойност за строителство на километър магистрала в страните от Европейския съюз е около 5 млн.евро, без парите за отчуждителни процедури.  

Премиерът, Гагузов и министрите на транспорта и на финансите отбягваха темата за водените досега преговори с португалските фирми – “МСФ – Мониз да майа, Серра и Фортунато Емпрейтейрош”, “Лена Енгенхариа и конструкош” и “Сомаг консешос и сервисуш”, които притежават 51 на сто от акциите на “Магистрала Тракия”.

Според Сергей Станишев, ходът на преговорите бил труден и противоречив. “Имаше напредък, след това – отстъпления, но ние смятаме, че нашата позиция е правилна”, коментира той. Според него има основания да се смята, че концесионерите ще приемат нашето предложение.

Mediapool се опита да потърси за коментар представителите на португалските фирми в София, но такъв беше отказан.

 “Аз съм сигурен, че ще се намерят критици и на този вариант, който ние предлагаме.За всяко нещо може да се намери контрааргумент, но нито една от политическите сили в правителството не се изказа против новото предложение”, съобщи Станишев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.

17 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. G01E99
    #18

    ГК написа най=важното"=Защо трябваше да бъдат загубени още година и половина и да ни се каже това, което бе ясно преди две години? ...За да не стане затова така правят.Ами да го направят по добре и по бързо и тогава да говорят

  2. Мони ментата
    #17

    Практически остават много въпроси, свързани със сделката, например, че финансирането няма да е достатъчно и ще се ползват пари по линията на структурните фондове, че концесионерът ще получи 7 млрд. евро, а на страната ни ще останат скромните около 600 млн. евро за периода на концесията.

  3. ЕС-пътник
    #16

    "Според българския премиер, за пътуването си от София до Варна един лек автомобил ще заплаща по 20 лв. "А ВИНЕТКИТЕ ще ги махнеш ли др.Станишев или пак ще сме единствените в Европа с винетки и тол-такси?Не може така! Или винетки или тол-такси!Другото иначе си е пладнешки обир!

  4. nik
    #15

    Разбойниците продължават да грабят, независимо от всичко! Аз, все пак, ще попитам - за пропуснатите ползи и за загубите от забавянето на строежа на магистралата, някой ще понесе ли отговорност (не само политическа, защото тук имаме криминално престъпление, граничещо с национално предателство!)? Онзи, с отвратителното лице - церовски, ще влезе ли за дълго зад решетките ? Неговият престъпен дон - мадридският мошенник симеон сакскобургготов, ще бъде ли изправен пред съда ? Ами тия - сегашните "родолюбци"-комуноиди, да не би да си въобразяват, че ще им се размине ? Мамка им, мамка им...

  5. Инвеститор
    #14

    принудително във фирмите на първородното му копеле. Щастлив царист и червенобуз тъп селяндур съм аз, затова ще плащам до дупка за тази велика народополезна цел !

  6. G01E99
    #12

    Пропуснал си дядото,който направи почти всички ж.п. линии по които кретате още вие и вашето поколение.Аман от неграмотници.

  7. Shakespeare
    #11

    4e i Germania e v EU, no e s bezplatni magistrali.

  8. ГК
    #10

    Макар, че всичко се прави на тъмно все пак някой трябва да отговори на основния въпрос: Защо трябваше да бъдат загубени още година и половина и да ни се каже това, което бе ясно преди две години? И да поеме политическата отговорност, но не на думи, а по европейски. Това, че Кобургът е виновен е ясно, но тези, които дойдоха след него, защо бавеха топката година и половина, и не се знае докога ще я бавят.

  9. ПРЕСТЪПНИЦИ
    #9

    СтаниШЕФ, как не те е срам от родът ти- да лижеш задните части на Мадридкия Мафиот- та те само мор са носили на България, Кобургите проклети!Какво говорехте в опозиция- РЕВИЗИЯ НА ИМОТИТЕ,СЪД ЗА ДЕТСКАТА БОЛНИЦА, ОРЕШАРСКИ ДОКАЗА ДАЛАВЕРИТЕ НА БЕЛЧЕВ С БРЕЙДИТАТА, А ГАГАУЗИНА ГРОМЕШЕ КОНЦЕСИЯТА- без тър, без одобрение на Евростат.Толкова ли Ви е страх да спрете изнудването на Покерджията от Мадрид- нека се махне от коялицията- НА ИЗБОРИ ЩЕ ПАДНЕ ПОД 4 %. ЗАСРАМЕТЕ СЕ- НЕ СМЕ ТОЛКОВА КЪСОПАМЕТНИ! ЗАСРАМЕТЕ СЕ И ОТ ДЕДИТЕ СИ- КАК МОЖЕ ДА СТЕ ОРТАЦИ И ДА ОТСТЪПВАТЕ НА ИЗНУДВАНИЯТА НА ТОЯ ЛОГОПЕДИЧЕН МАДРИДСКИ ИНВАЛИД! ТРАКИЯ Е НАЧАЛОТО НА ПАДЕНИЕТО ВИ!

  10. сергей станишев
    #8

    магистралата не трябва да се бави нито минутка, защото ако не се събират по-скоро таксите, няма да има пари за новите мерцедеси, които сме планували. ами ако пътя не е хубав как ще ги караме до морето? ми нали ще ги повредиме и трябва да се купуват нови? къде е киро на кирия? най-добре е освен магистралата, всички които са все още в българия да дадат по сто лева на година, до края на мандата, без разлика на възраст и пол, което ще рече: 6 000 000x100 = 600 000 000 лв., та да има резерва за спешни социални нужди във връзка с мерцедесите.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.