Правителството пусна договора за “Тракия” с нови условия

Правителството пусна договора за “Тракия” с нови условия

Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) е разрешила концесията на автомагистрала “Тракия”, само ако българската държава връща кредита за строителството на двете отсечки – “Оризово – Стара Загора” (Лот 1) и “Карнобат – Бургас” (Лот 5). Това съобщи министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов в четвъртък.

Правителството реши на днешното си заседание да продължи концесионния договор с консорциума “Магистрала Тракия” при променени условия.

Премиерът Сергей Станишев уточни, че са приели предложението на регионалния министър Гагаузов, според което дават срок до 15 февруари на концесионера  да подготви анекс към подписания от предишното правителство договор.

Българската страна иска цената на договора за строителство и рехабилитацията на построените досега отсечки по трасето от Калотина до Бургас да остане непроменена.

Според Гагаузов, проектирането и новото строителство ще струва 437,1 млн. евро, за рехабилитация на шосетата в експлоатация са предвидени още 38,8 млн. евро. Над 95,7 млн. евро ще се инвестират за въвеждане на ТОЛ – системата в 24 пункта  – преустройство на  входно – изходните артерии към магистралата и оборудване на пунктовете. Още 18,3 млн. евро ще се вложат в прокарване на оптичен кабел и електронна система за следене на шосето. Общата сума на инвестицията е близо 590 млн. евро, уточни Асен Гагаузов.

В старото правителствено решение от 29 март 2005 г. е записано, че 590 млн. евро ще бъдат инвестирани в Северната дъга на софийския околовръстен път и отсечката София – Бургас и още 125 млн. евро ще се вложат за разширение на първокласния път от Калотина до София. Т.е. сумата прави общо 715 млн.евро.

Според министъра на регионалното развитие Асен Гагаузов, няма разлика в цените между двата договора за основните дейности. Той поясни, че понеже държавата ще връща парите на ЕИБ за двата лота, които се строят от българския консорциум “Рънуей” (Runway) и турския консорциум “Догуш – ЕКО”, лотовете “Оризово-Стара Загора” и “Карнобат-Бургас”  няма да бъдат включени като плащане към концесионера. След неколкократно отлагане на сроковете за завършване, отсечките трябва да влязат в експлоатация през лятото. За тяхното строителство ЕИБ е отпуснала 120 млн. евро, според официален правителствен документ.

Българската страна единствено е готова да доплаща при нисък трафик, но рискът ще е споделен с концесионера, защото в правителственото решение е записано, че “трябва да се предвиди възможност за споделяне на риска, само след определяне на минимален размер на трафика”.

Според премиера Сергей Станишев, българската страна отказва да поеме всякакви други гаранции и иска да отпаднат от концесионния договор клаузите за държавна гаранция пред банките, които ще финансират строителството при евентуален фалит на дружеството-концесионер, и строителният риск изцяло да се прехвърли на “Магистрала Тракия”.

Стигнахме до извода, че държавата неправомерно се товари с гаранциите по рисковете на концесията и нашето желание е това състояние да се промени, съобщи той.

Ако фирмата – концесионер не представи такъв анекс към договора след 20 дни, то правителството ще счита, че контрактът не е влязъл в сила, каза министър-председателят.

Станишев уточни, че има различни варианти за дострояване на магистралата, но те ще забавят строителството поне с още година. “Публично частното партньорство е неизбежен и ефективен механизъм за изграждане на магистралите”, коментира той.

Според премиера, отлагането с още една година на строителството на “Тракия” е “тежък лукс за България, гражданите и транспорта”.

Всяка една процедура може да се обжалва от останалите претенденти и това допълнително да удължи сроковете, коментира Сергей Станишев.

Освен това, в бюджета за тази година не са предвидени пари за изграждане на останалите лотове от магистралата, каза премиерът.

В днешното правителствено решение са поставени и още условия на концесионерите - за магистралната отсечка да се подпише нов договор не по-късно три месеца след парафирането на анекса към стария. Финансирането на строителството да се осигури също не по-късно от три месеца след подписването на договора.

Министрите уточниха, че са решили да определят график за концесионерите как да строят и да въвеждат отделните отсечки. Още не е уточнено кои участъци ще се строят иивъвежад първив експлоатация, но общият срок за строителството на магистралата е 36 месеца, уточни министъра на регионалното развитие.

Цената на тол – таксите, които ще се заплащат за преминаване по концесионираната магистрала остават същите – по 0,025 евро или 0,5 лв. Според българския премиер, за пътуването си от София до Варна един лек автомобил ще заплаща по 20 лв.

“Ако преди две години, тази сума е била висока и е изглеждала непосилна за плащане, днес ситуацията придобива  съвсем друг вид, като се отчете повишението на цените”, аргументира се Сергей Станишев. Цените на горивата се увеличаха поне двойно,  нарасна и цената на труда, а освен това трябва да се отчита и влизането на България в Европейския съюз, което ще увеличи цената за строителство при нова концесионна процедура, съобщи премиерът.

Той допълни, че средната стойност за строителство на километър магистрала в страните от Европейския съюз е около 5 млн.евро, без парите за отчуждителни процедури.  

Премиерът, Гагузов и министрите на транспорта и на финансите отбягваха темата за водените досега преговори с португалските фирми – “МСФ – Мониз да майа, Серра и Фортунато Емпрейтейрош”, “Лена Енгенхариа и конструкош” и “Сомаг консешос и сервисуш”, които притежават 51 на сто от акциите на “Магистрала Тракия”.

Според Сергей Станишев, ходът на преговорите бил труден и противоречив. “Имаше напредък, след това – отстъпления, но ние смятаме, че нашата позиция е правилна”, коментира той. Според него има основания да се смята, че концесионерите ще приемат нашето предложение.

Mediapool се опита да потърси за коментар представителите на португалските фирми в София, но такъв беше отказан.

 “Аз съм сигурен, че ще се намерят критици и на този вариант, който ние предлагаме.За всяко нещо може да се намери контрааргумент, но нито една от политическите сили в правителството не се изказа против новото предложение”, съобщи Станишев.

Още от Бизнес

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?