Правителството пусна на концесия две печеливши пристанища

За Лом това е трети опит, за порта в Несебър се спряга близкият до премиера Кирил Домусчиев

Правителството пусна на концесия две печеливши пристанища

Правителството пуска на концесия две печеливши пристанища за срок от 35 години. Първото е Несебър - най-голямото по Южното Черноморие за пасажерски кораби, а другото в Лом е второто по-големина на брега на Дунав за обработка на насипни товари. Концесионерите ще бъдат определени в открита процедура, съобщи правителствената информационна служба в сряда.

По неофициална информация интерес към порта в Несебър има бизнесменът Кирил Домусчиев, приятел на премиера Бойко Борисов. През 2011 г. свързано с Домусчиев дружество взе 70% от акциите на "Български морски флот" срещу 440 млн. лв., а малко по-късно получи на концесия част от пристанище Бургас. Неотдавна бургаски медии писаха, че Домусчиев се готви да вземе и пристанището в Несебър, в което преди година държавата инвестира около 2 млн. лева. Кирил Домусчиев не беше открит за коментар.

Интерес към порта в Лом са заявили австрийски компании, по данни на Министерството на транспорта. За пристанището в Лом това ще бъде трети опит да се отдаде на концесия, след като първите два се провалиха.

Инвестиции

Бъдещият концесионер на порта в Несебър трябва да инвестира не по-малко от 680 000 лв. без ДДС през първите 10 години и още 2.18 млн. лв. за целия срок на концесията.

Бъдещият наемател на порта ще бъде определен с комплексна оценка. Инвестиционно предложение ще носи 30% тежест. Толкова се дават и на предложението за фиксирана част на годишното концесионно плащане. С 25% тежест е променливата част на годишното концесионно възражение. Останалите 15% се дават на бизнес предложението.

По-големи са изискванията за инвестиции за порта на Лом. В него бъдещият концесионер ще трябва да инвестира за първите четири години не по-малко от 6.375 млн. лв., включително и разходите за закупуване на техника и активи на държавната компания “Пристанищен комплекс Лом”, е посочено в съобщението.  Инвестициите от петата година до края на срока на концесията трябва да са над 16.062 млн. лв.

При тази процедура най-голяма тежест се дава на фиксираното концесионно плащане – 50%. Променливото концесионно плащане носи 15%.  Инвестиционното предложение има тежест от 5 на сто, за бизнес предложението също се дават 5%.  Офертата за средногодишния товарооборот е с тежест 25%.

Несебър – място за луксозни яхти

Пристанището в Несебър е атрактивно за акостиране на яхти и туристически кораби. То е най-голямото пътническо пристанище по Южното Черноморие, в което могат да влизат големи пасажерски кораби.

През 2011 г. държавата инвестира 2 млн. лв., с които бяха ремонтирани вълноломът и кейовата стена. Бяха подменени и настилките, постави се и нова ограда. Преди години интерес към пристанището в Несебър имаше и банкерката Петя Славова.

Лом – с рекордни товари

Пристанището в Лом е със 173-годишна история. То обработва насипни товари и е сред печелившите портове. В началото на август пристанището отчете рекордни количества на обработените товари за първите седем месеца на годината – 285 323 тона. Това е ръст с 11% спрямо същия период на 2011 г. Увеличение на обемите имаше при всички видове обработени товари, като най-висок ръст беше отчетен при зърнените храни, въглищата, изкуствените торове и металите.

Пристанището на брега на Дунав има пет кея и тринадесет корабни места. Разполага с 22 крана специално предназначен за насипни товари. Има още близо 70 хил. кв.м  складове, от които 9500 кв.м са покрити. Общата пристанищна площ е 299 380 кв.м, включително 88 000 кв.м акватория.

Това е трети опит за отдаване на концесия на пристанището в Лом. През април от транспортното министерство съобщиха, че австрийски инвеститори са проявили интерес към  порта.

Първата концесионна процедура беше проведена през 2008 г. като за победител беше избрана фирма свързана с бизнесмена Васил Божков. Христо Ковачки, който предложи много по-висока цена, обаче оспорва процедурата в съда и в крайна сметка тя беше прекратена. За втората концесионна процедура никой не подаде оферта.

Само една успешна концесионна процедура за три години

За три години правителството на ГЕРБ успя да направи само една успешна процедура по отдаване на пристанищата на концесия. Това е концесията за двата терминала за насипни товари – стария и новия на пристанище Бургас. Без конкуренция "Български морски флот" на Кирил Домусчиев спечели надпреварата. Другите кандидати закупили документи за участие се отказаха да подадат оферти, след като намекнаха, че победителят е ясен.

Параходство "Български морски флот" спечели процедурата с обещание да инвестира над 100 млн. евро за целия срок на концесията от 35 години. Компанията на Кирил Домусчиев пое и задължението да изплати и остатъка от заема към Японската банка за развитие от 268 млн. лв.  Парите отидоха за изграждане на инфраструктурата на порта.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес