Правителството се отказва от “Еърбъс“-ите на лизинг

Правителството се отказва от “Еърбъс“-ите на лизинг

Правителството е решило да върне двата “Еърбъс А319“ втора ръка, които бяха закупени на оперативен лизинг и пристигнаха в началото на юни 2009 г., съобщи министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков в сряда след заседанието на Министерския съвет. Властта ще трябва да намери друг начин да лети, допълни финансовият министър Симеон Дянков.

Установено е, че бюджетът няма пари да плаща месечните задължения по договора, чиято обща стойност е 109 млн. долара с лихвите, и поредната вноска, чийто падеж е в петък и е на стойност 2.8 млн. лв., няма да бъде платена.

Решението е взето след анализ на лизинговия договор, който бе сключен с фирмата “Би Ейч Еър“, чиято собственост е свързва с Първа инвестиционна банка. Проверката на новото ръководство на транспортното ведомство установила, че сключената сделка е неизгодна. Освен това явилите се в конкурса три фирми не са отговаряли на предварително заложените в процедурата критерии, закупените машини също не отговарят на техническике изисквания според тръжната документация. Двата “Еърбъс“-а, закупени на старо, не може да извършват междуконтинентални полети без спиране за зареждане с гориво, каквото е било едно от изискванията към машините.

Подозрения за законосъобразността на сделката възникнаха още по време на търга, когато единият участник, американската "Авиейшън адвайзърс интернешънъл инк", беше отстранена. Американците се заканиха, че ще обжалват и твърдяха, че конкурсът е бил нагласен.

Договорът е даден на прокурор, но ще се извърши и правна оценка как той може да бъде прекратен без да се изгубят още пари. Досега на “Би Ейч Еър“ са платени 14 млн. лв. по сделката, както и 800 хил. лв. за обучение на пилотите. Тях държавата губи със сигурност.

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията каза още, че в хода на процедурата по избор на доставчик на правителствените самолети българска фирма е предложила чисто нова машина от същия вид за цена от 42 млн. долара и без лихви. Цветков обаче отказа да съобщи името ѝ.

Бившият транспортен министър Петър Мутафчиев заяви пред Дарик радио, че сделката е изгодна, а законосъобразността ѝ е доказана от решението на Върховният административен съд. По думите му чисто нови "Еърбъс" от същия вид струват с 15 млн. повече за една машина.

В условията на търга, описани в Агенцията по обществени поръчки, не се споменава изискването междуконтиненталните полети да се извършват без зареждане. Според запознати за това са необходими по-мощни и скъпи машини от друг тип.

В срок от месец ще се направи и анализ на дейността на Авиоотряд 28, който се състои от 90 души и издръжката му е 7 млн. лв. годишно, а извършваните полети са 25-27 на година. Възможно е звеното да бъде преструктурирато с намален състав или да се закрие, каза Цветков.

Още по темата
Още от Бизнес