Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Правителството ще мотае концесията за "Тракия" още година

21 коментара
Правителството ще мотае концесията за "Тракия" още година

Правителството прави всичко възможно, за да може договорът за концесията на магистралната отсечка от Калотина до Бургас да остане в Европейската комисия (ЕК) поне още година и половина, съобщиха за Mediapool народни представители. Плановете на тройната коалиция са дотогава да е готова схемата, по която фирмите, получили политическата подкрепа на управляващите ДПС, БСП и НДСВ, да си разпределят строежа на аутобана чрез ново публично – частно партньорство.  Все още не решен въпросът с присъствието на португалските фирми в дружеството – концесионер “Магистрала Тракия”, но според запознати тактиката на правителството ще е да се оправдава с ЕС.

Както писа Mediapool, избраният вариант е три фирми да влязат в новото публично-частно партньорство през Българската фондова борса (БФБ),  защото това е единственият начин да се докаже произходът на парите. Специалисти коментираха, че през борсата ще се избегне и задължителният конкурс по новия закон за концесиите. Желание да строят магистрала “Тракия” за 2 млн. евро за километър (цена по-ниска от първоначалната сума от 2.7 млн.евро в концесионния договор), заявиха преди година “Мостстрой” и “Главболгарстрой”. НДСВ са склонили на този вариант, след като в схемата е включен и близкият до партията строителен холдинг “Трейс груп”. “Мостстрой” е една от първите пътно-строителните фирми, които се листват на БФБ. От миналия месец на борсата за първи път се появи и “Трейс груп”.

В последния ден на октомври и последната от фирмите-кандидати за строителството на автомагистралата - “Главболгарстрой”, която се свързва с БСП, обяви, че от следващата година ще пусне акции на борсата. Най-ранният срок за появата на “Главболгарстрой” на БФБ е април 2008 г.

Според проекта, оставащите за дострояване 118 километра от магистралата между Стара Загора и Карнобат, са разпределени в три лота. Първият – Лот 2 Стара Загора-Нова Загора е малко над 32 километра. Лот 3 покрива отсечката между Нова Загора – Сливен/Ямбол и е с дължина малко над 26 километра. Последният Лот 4 Сливен/Ямбол – Карнобат е с дължина от 59.6 километра. 

Източници на Mediapool коментираха, че плановете включват държавно финансиране чрез създаване на фонд, в който да влизат акцизите върху горивата. Такъв фонд – “Републиканска инфраструктура” към агенция “Пътища” - беше създаден от министъра на регионалното развитие и благоустройството в кабинета на ОДС Евгени Чачев. Средствата от този фонд бяха предназначени единствено за ремонт на пътищата в страната, но той беше закрит с въвеждането на винетната система.  

Ако проверката на концесионния договор в транспортната комисия в Брюксел приключи по-рано от очакването, има подготвен сигнал до ЕК за разследване на отсечката от Калотина до София, която е известна и като българското трасе от автомагистралата София – Ниш. Според запознати, проектът за изграждане на магистрала от сръбската граница до София е включен за финансиране по оперативна програма “Транспорт”, което на практика изключва изграждането ѝ по модела на публично – частно партньорство. Според депутати, министрите от правителството умишлено използват “медийното име” на концесионния договор и говорят само за концесията на магистрала “Тракия”, за да избегнат дискусията около София – Ниш.

Първокласният път от столицата до сръбската граница е част от европейския транспортен коридор 10, който е приоритетен за финансиране от Брюксел и може да получи безвъзмездно финансиране. Магистрала “Тракия” е част от трасето на транспортен коридор 8, който в момента не е сред важните за ЕК и затова подлежи на публично-частно партньорство.

Министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов вече е сложил “свои” хора на възлови ръководни длъжности, за да контролират парите за строителство на магистралната отсечка. Медийният съветник на Гагаузов Мая Цакова, която според запознати е близка на министъра от студентските им години, още през 2006 г. бе вкарана в съвета на директорите на държавната фирма “Автомагистрали”, която от своя страна притежава 25 на сто от акциите на дружеството концесионер “Магистрала Тракия”. В ръководството на “Магистрала Тракия” участват и началникът на кабинета на Асен Гагаузов Стефан Гунчев, също негов приятел от Сливен, и бившият директор на изпълнителна агенция “Пътища” Велико Желев.

Желев беше свален от длъжност след обширни публикации в медиите за закупени от него имоти по трасето на недостроената магистрална отсечка. Желев отрече очевидния конфликт на интереси с мотива, че когато е купувал имотите, не е бил директор на държавната служба. След като отстрани Велико Желев от поста, министър Асен Гагаузов го направи свой съветник по въпросите за републиканската пътна инфраструктура.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

21 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Пътищар
    #22

    Тази статия е с доста неверни факти: по концесиооен договор цената за строителство на 118км е 590 мил. евро-проверете колко евро е на км? Не е вярно че Евг.Чачев е въвел фонд за финансиране на пътища от акцизите на горивата-това сиэ беше нормална практика от времето, когато ГУП се командваше от Ст. Стаменов през Тошово време, като даже част от тези пари/в този фонд/ се заделяха за екология.За справка -статията "Фипансиране на пътища,концесий, винетки и...дупки" в Интернет. Тези.....политици в НДСВ

  2. SDF
    #21

    LAPANICA.BG

  3. neli
    #20

    koncesionniat dogovor vlu4va otse4kata ot Kalotina do Burgas, a ne samo 118-te kilometra ot Stara Zagora do Karnobat. Zasto ne se informirash malko pove4ko?

  4. ???
    #19

    Вашта сметка без кръчмар?

  5. SHREK
    #18

    май ще излезе най - крадливия министър. Даже Церовски ( мноооого бързо се потопи тоя мушморок, забравихме го...) започна да избледнява пред него...

  6. fras
    #17

    "избраният вариант е три фирми да влязат в новото публично-частно партньорство през Българската фондова борса (БФБ), защото това е единственият начин да се докаже произходът на парите." Е това е пълна глупост. Изборът на партньори за ПЧП става чрез закона за концесиите или чрез З-на за обществени поръчки. Авторката, горката, е абсолютна невежа. А относно кандидатите-ами тези трябва да са. Те са най-големите фирми в бранша. На кой да дадат това строителство?

  7. BG
    #16

    kade e TOZ ministar sega ne se li PItate. Nai veroiatno si opravia kintite niakade sas IMOTI. No mislia che i nego ste go potarsiat.Ako ne politicite TO NARODA : SAS TOYI JELEV OT VARNA SA IYKUPILI IMOTITE I SEGA SI CHAKAT:A NIE BALAMURNICITE :::::::

  8. RIP
    #15

    Българските гъбари могат да продължават да се гъбаркат докато мафиотите сладко ги еПкат.

  9. тъмно син
    #14

    Обикновенно,враговете на Ив.Костов започват и завършват упрека към него за "такава",посочвайки авиокомпания Балкан.Но както винаги,те "забравят"факта ,че тази компания бе обявена за фалирала от ченгето м-р Председател Виденов,с последствията които се стовариха по-късно на правителството на ОДС.След идването във властта на Комарджията до ден днешен,далаверите на всички тези "управляващи" се застъпваха и поради липсата на воля във разследващие органи:следствие и покуратура,така и не можа да бъде разнищена

  10. deep blue bird
    #13

    Срещу тях бяха заведени дела. Но дори и усърдните комунисти не можаха да ги осъдят (или някой ще оспори, че прокуратурата и съдът не са маково червени :0)Както и да е, важното е да има виновен и простолюдието грачи в един глас...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.