Правителството ще мотае концесията за "Тракия" още година

Правителството ще мотае концесията за "Тракия" още година

Правителството прави всичко възможно, за да може договорът за концесията на магистралната отсечка от Калотина до Бургас да остане в Европейската комисия (ЕК) поне още година и половина, съобщиха за Mediapool народни представители. Плановете на тройната коалиция са дотогава да е готова схемата, по която фирмите, получили политическата подкрепа на управляващите ДПС, БСП и НДСВ, да си разпределят строежа на аутобана чрез ново публично – частно партньорство.  Все още не решен въпросът с присъствието на португалските фирми в дружеството – концесионер “Магистрала Тракия”, но според запознати тактиката на правителството ще е да се оправдава с ЕС.

Както писа Mediapool, избраният вариант е три фирми да влязат в новото публично-частно партньорство през Българската фондова борса (БФБ),  защото това е единственият начин да се докаже произходът на парите. Специалисти коментираха, че през борсата ще се избегне и задължителният конкурс по новия закон за концесиите. Желание да строят магистрала “Тракия” за 2 млн. евро за километър (цена по-ниска от първоначалната сума от 2.7 млн.евро в концесионния договор), заявиха преди година “Мостстрой” и “Главболгарстрой”. НДСВ са склонили на този вариант, след като в схемата е включен и близкият до партията строителен холдинг “Трейс груп”. “Мостстрой” е една от първите пътно-строителните фирми, които се листват на БФБ. От миналия месец на борсата за първи път се появи и “Трейс груп”.

В последния ден на октомври и последната от фирмите-кандидати за строителството на автомагистралата - “Главболгарстрой”, която се свързва с БСП, обяви, че от следващата година ще пусне акции на борсата. Най-ранният срок за появата на “Главболгарстрой” на БФБ е април 2008 г.

Според проекта, оставащите за дострояване 118 километра от магистралата между Стара Загора и Карнобат, са разпределени в три лота. Първият – Лот 2 Стара Загора-Нова Загора е малко над 32 километра. Лот 3 покрива отсечката между Нова Загора – Сливен/Ямбол и е с дължина малко над 26 километра. Последният Лот 4 Сливен/Ямбол – Карнобат е с дължина от 59.6 километра. 

Източници на Mediapool коментираха, че плановете включват държавно финансиране чрез създаване на фонд, в който да влизат акцизите върху горивата. Такъв фонд – “Републиканска инфраструктура” към агенция “Пътища” - беше създаден от министъра на регионалното развитие и благоустройството в кабинета на ОДС Евгени Чачев. Средствата от този фонд бяха предназначени единствено за ремонт на пътищата в страната, но той беше закрит с въвеждането на винетната система.  

Ако проверката на концесионния договор в транспортната комисия в Брюксел приключи по-рано от очакването, има подготвен сигнал до ЕК за разследване на отсечката от Калотина до София, която е известна и като българското трасе от автомагистралата София – Ниш. Според запознати, проектът за изграждане на магистрала от сръбската граница до София е включен за финансиране по оперативна програма “Транспорт”, което на практика изключва изграждането ѝ по модела на публично – частно партньорство. Според депутати, министрите от правителството умишлено използват “медийното име” на концесионния договор и говорят само за концесията на магистрала “Тракия”, за да избегнат дискусията около София – Ниш.

Първокласният път от столицата до сръбската граница е част от европейския транспортен коридор 10, който е приоритетен за финансиране от Брюксел и може да получи безвъзмездно финансиране. Магистрала “Тракия” е част от трасето на транспортен коридор 8, който в момента не е сред важните за ЕК и затова подлежи на публично-частно партньорство.

Министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов вече е сложил “свои” хора на възлови ръководни длъжности, за да контролират парите за строителство на магистралната отсечка. Медийният съветник на Гагаузов Мая Цакова, която според запознати е близка на министъра от студентските им години, още през 2006 г. бе вкарана в съвета на директорите на държавната фирма “Автомагистрали”, която от своя страна притежава 25 на сто от акциите на дружеството концесионер “Магистрала Тракия”. В ръководството на “Магистрала Тракия” участват и началникът на кабинета на Асен Гагаузов Стефан Гунчев, също негов приятел от Сливен, и бившият директор на изпълнителна агенция “Пътища” Велико Желев.

Желев беше свален от длъжност след обширни публикации в медиите за закупени от него имоти по трасето на недостроената магистрална отсечка. Желев отрече очевидния конфликт на интереси с мотива, че когато е купувал имотите, не е бил директор на държавната служба. След като отстрани Велико Желев от поста, министър Асен Гагаузов го направи свой съветник по въпросите за републиканската пътна инфраструктура.

Още по темата
Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: