Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Правителството ще реши сделката за военните кораби след евроизборите

Придобиването на два патрулни кораба ще излезе около 1 млрд. лева, но около проекта има още неизвестни

1 коментар
Сн. БГНЕС, архив

Правителството ще реши проекта за закупуването на два военни патрулни кораба след изборите за евродепутати в края на май. Проектът е на стойност близо 1 млрд. лева и в понеделник военното министерството отвори трите постъпили оферти. Те са на българската "МТГ – Делфин", германската "Fr. Lurssen Werft GmbH & Co.KG“ и италианската "FINCANTIERI“ (Италия).

Ценовите предложения обаче ще станат ясни по-късно. За фаворит се смята единствената българска компания, след като представители на правителството периодично и многократно са коментирали, че целта е големите военни поръчки по възможност да остават в България.

Командирът на Военноморските сили контраадмирал Митко Петев съобщи, че до 12 юни докладът на междуведомствената работна група по проекта ще бъде внесен в Министерския съвет. След това бъдещата сделка обаче трябва да мине и през парламента.

Закупуването на двата кораба се движи паралелно с другия голям военен проект - за придобиване на изтребители. Правителството вече преговаря със САЩ за F-16 Block 70, като амбицията е договорът, който се очаква да излезе минимум 1.8 млрд. лева, да мине през Народното събрание в края на юли.

Офертите за новите кораби ще се оценяват по четири критерии - способности, цена, индустриално сътрудничество, интегрирана логистична поддръжка. Първо работната група ще прецени кои оферти отговарят на търсените способности, а след това ще бъдат разгледани и ценовите предложения. Очаква се те да бъдат отворени на 29 май.

”Способностите, които ще придобият ВМС, са борба с надводен, подводен, въздушен противник, контрол на корабоплаването, борба с асиметрични заплахи и способности за радио-електронна борба”, каза зам.-военният министър Анатолий Величков, който е председател на междуведомствената работна група.

Ако има политическа воля, до края на годината може да се стигне до сделка. Но около проекта все още има много съмнения предвид дългата му история.

В предишното издание на проекта само българската фирма "МТГ-Делфин" подаде оферта, но в края на 2017, в последния момент, се отказа от нея. От компанията не коментираха официално решението си, но от МО обясниха, че то се дължи на намалената стойност на проекта. Първоначално той бе за 820 млн. лева, но без ДДС. Сега данъкът вече е включен в общия бюджет.

Сега Военноморските сили поискаха предложения от осем фирми: МТГ "Делфин", NAVAL GROUP“ (Франция), "Fr.Lurssen Werft GmbH & Co.KG“ (Германия), "DAMEN“ (Холандия), "Fincantieri“ (Италия), "Navantia“ (Испания) и "ThyssenKrupp“ (Германия).

Предварително беше ясно, че не всички ще проявят интерес към поръчката. Дори и три оферти обаче осигуряват така необходимата конкуренция.

Правителството планира да изплаща разсрочено за около десет години трите големи проекти – за изтребители, бронирани машини и кораби, но не е ясно дали ще има желаещи да приемат подобна схема.

Освен това покупката на нови изтребители може да поскъпне и да се наложи те да бъдат платени за по-малко години, което да доведе и до промени в другите два проекта.

Най-голямото предизвикателство пред проекта обаче е дали определеният бюджет ще бъде достатъчен. Още миналата година бе ясно, че дори за близо 1 млрд. лева с ДДС трудно ще се намерят достатъчно кандидати, а от Военноморските сили предупреждаваха, че проектът с всеки изминал ден ще поскъпва.

Сега са добавени два нови варианта за придобиване - закупуване на нов отбранителен продукт /модифициран за нуждите на ВМС/ или производство по лиценз; комбинация от разработване на нов продукт и модификация на съществуващ. Предвижда се патрулните кораби да бъдат окомплектовани с основно въоръжение и корабни изделия и с допълнително въоръжение и корабни изделия.

Проектът предвижда първият кораб да бъде доставен до края на декември 2023 г., а вторият - до края на декември 2024 г.

В момента ВМС разполагат с шест бойни кораба, от които 3 са произведени в бившия СССР и 3 са белгийско производство, клас Е-71, придобити като втора ръка през 2005 г. и 2008 г.

Произведените в бившия СССР кораби отстъпват на съвременните тенденции в развитието на оръжието и техниката и изпитват сериозни проблеми с поддръжката и доставката на резервни части. Тези кораби не са и оперативно съвместими със силите на НАТО, което прави невъзможно тяхното участие в колективната отбрана на Алианса.

Според сметката на МО, ако те бъдат заменени с два нови патрулни кораба, ще се спестяват годишно 7.3 млн. лева.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. NervnaKletka
    #1

    Да вземем пример от братята хамериканци. Има се в предвид самолетоносача Gerald R. Ford. Първоначалния договор е за 5.7 млрд USD, а вече е подминал 13. Строежа е започнал 2009г., все още няма авиокрило, т.е. не е боеспособен. В тия 13 млдр не влиза цената на самолетите. Имаме светъл пример, напред!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.