Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Правителството стартира концесията за летищата във Варна и Бургас

0 коментара

На последното си заседание за юли правителството стартира процедурата за предоставяне на концесия на летищата във Варна и Бургас. Транспортният министър Николай Василев прогнозира, че до осем месеца двете аерогари ще се управляват от частен оператор.

Както вече бе обявено, и двете летища ще се дадат на един концесионер. Изискванията към него са да управлява поне две аерогари - с над 5 млн. и с над 2 млн. пътника годишно, както и да е вложил поне 100 млн.евро инвестиции в тази дейност през последните пет години.

За последната година, през летищата във Варна и Бургас са преминали общо 2 млн.пътници.

Критериите за оценка на офертите са разделени в три групи. С най-голяма тежест - 40%, ще е предложението за инвестициите, които концесионерът ще вложи в летищата във Варна и в Бургас. По 30% ще се дава за предлаганото концесионно възнаграждение, което ще получава държавата, както и за бизнесплана за развитието на двете аерогари, включващ оперативна дейност, безопасност, екология, социален компонент.

Николай Василев уточни, че таксата към държавата не може да пада под 12 % от годишните приходи на концесионера.

Двете летища ще се отдадат на концесия за срок от 35 години, с възможност за удължаване с още 15 години. В условията от страна на държавата ще залегне 70 до 80% от планираните инвестиции да се вложат още през първите няколко години.

Транспортният министър аргументира решението да се търси общ концесионер и за двете летища с думите, че така има по-голяма вероятност да се явят сериозни кандидати с международен опит в експлоатацията на летища, с по-голяма финансова стабилност и по-добра репутация. Той допълни, че когато операторът е един, ще може да реализира по-сериозни икономии и по-висока печалба, което ще повиши и таксата за държавата.

Същевременно Василев отхвърли възможността при общ управител едно от летищата да се развива за сметка на другото. В условията на концесията ще е записано и двете аерогари да работят целогодишно, на 24-часов режим, като международни. Летището във Варна и това в Бургас ще имат отделни генерални планове и финансови програми.

Правителството е одобрило по принцип и състава на 5-членна комисията, която ще одобри победителя в концесионната процедура. Тя ще се председателства от министъра на транспорта, а заместник-председател ще бъде заместник-министър на финансите.

Паричният депозит за участие в концесионната процедура е 300 хил. евро. Кандидатите трябва да са готови при успех да предоставят висока банкова гаранция - 15 млн.евро годишно до 10-та година и по 7.5 млн.евро след това.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.