Правителството сякаш самó компрометира стратегическия избор на F-16

F-16 Block 70

До края на януари правителството ще препоръча да започнат преговори със САЩ за закупуването на нови изтребители F-16 Block 70. Това е най-естественият стратегически избор за България и едва ли някой може да го оспори. САЩ са водещата страна в НАТО, системно оказват техническа помощ на България, а двете страни заедно използват и военни бази на наша територия.

Освен всичко останало новите F-16 Block 70 са едни от най-подходящите и достъпни за страни с ограничени възможности изтребители, като в същото време са оборудвани и с много от модерните технологии. Такъв например е многоцелевият радар (AESA), базиран на разработки в F-22 и F-35.

Съседните ни страни от НАТО също използват американски самолети и вече имат изградена необходимата инфраструктура, а освен това изборът им прави по-лесен евентуалния преход на българската авиация към по-модерна платформа. 

С отказа си да поеме отговорност обаче правителството може да опорочи безспорния стратегически избор, а дори ѝ да го провали.

Все още някои от наблюдателите в бранша допускат възможност България в крайна сметка да си остане със старите съветски изтребители MиГ 29.

Политическо решение, но без политическа отговорност

Нормалното поведение на правителството би било да вземе политическо решение, което изисква поемането на ясна отговорност и неговата аргументация пред данъкоплатците, което всъщност не би било голямо предизвикателство. 

След това управляващите трябва да осигурят и подкрепата му в парламента.

Със сигурност те биха поели определени негативи предвид все по-сериозните анти-евроатлантически настроения в страната, но такива са неизбежни дори при избраното от правителството поведение.

Още в началото на проекта военното министерство обяви, че изборът на новите изтребители за военната авиация ще бъде "политически". Вместо обаче кабинетът да поеме отговорност за него,  реши да си "измие ръцете" като оцени офертите по непрозрачна методология.

Различните предложения обаче имат плюсове и минуси и не е лесно прякото им сравнение.

Още повече, че при подобни мащабни поръчки, особено във военната област, освен техническите и финансови параметри имат значение и стратегическите.

Пак порочна процедура

Процедурата бе допълнително компрометира от идеята да се избира между нови и употребявани машини. Различни представители на кабинета обявиха публично, че България няма да купи "втора ръка" самолети, но въпреки това екипите от специалисти анализираха и такива възможности.

Така логично се стигна до избор между F-16 Block 70 и предлаганите от Швеция и SAAB "Gripen". Нещата изглеждаха предрешени след коментарите на Бойко Борисов, че по никакъв начин не се меси, но F-16 "са значително по-добри от всички останали самолети, които се предлагат".

Това странно поведение на "разграничаване" от страна на премиера също даде козове на критиците на американската оферта и предизвика различни коментари.

След това в типичния си "строго секретен" стил правителството обясни плюсовете и минусите на двете оферти, а сега се готви да препоръча закономерния избор нa американските самолети, като в същото време предложи на парламента възможност бъдещият договор "да се отклони" от досегашните задължителни изисквания на българската страна.

Само хипотеза

Изборът на изтребителите F-16 e трудно да бъде оспорен, но не и процедурата, по която се прави.

Хипотетично тя би могла да бъде оспорена, ако сегашното правителство не успее да сключи договор със САЩ. Подобна ситуация вече наблюдавахме преди по-малко от две години, когато ГЕРБ не се съобрази с препоръката да бъдат закупени изтребители "Gripen".

Тя бе "валидирана" от назначения от президента Румен Радев служебен кабинет на Огнян Герджиков, но оспорена от управлението на ГЕРБ и Обединените патриоти.

Тази хипотеза наистина е малко реалистична, тъй като което и да е било правителство трудно би рискувало партньорските си отношения със САЩ, но въпреки това съществува. Особено в българските условия.

Още антиамерикански настроения

Поради всичко това човек остава с впечатление, че вместо да гради консенсус около солидни аргументи за избора си (а такива са налице), правителството се държи като провокатор срещу собственото си решение.

Негативните реакции бяха очаквани и предсказуеми.

"Това беше триумф на лобизма", коментира президентът Румен Радев, който пък от ГЕРБ обвиняват, че лобира за предложението на Швеция.

Той никъде не спомена САЩ, но посланието му е пределно ясно. Подобни сигнали идваха и от други представители на президентството.

Всъщност около такива сделки е абсолютно нормално да се лобира. И САЩ, и Швеция използваха всичките си възможности, за да продадат продуктите на компаниите си. Визираният от Радев лобизъм вероятно засяга и поетите от най-високо ниво в САЩ ангажименти и гаранции за съдбата на проекта. Държавният секретар на Майк Помпейо увери лично българския премиер Бойко Борисов, че САЩ са готови да "нагодят окончателните параметри на потенциална продажба на изтребители F-16 към бюджетните и оперативни изисквания на България".

Държавният глава, който често защитава проруски позиции, прилага тактиката на Москва да използва слабостите в страните от НАТО и да ги обърне в своя полза.

В случая слабото място на България е липсата на политическа смелост в правителството и порочните и непрозрачни конкурси.

"Има два вида избор – първият е, когато правителството казва, че ще заложи на стратегическото партньорство и избира самолет от страната X, без да го интересуват подробности. За това се изисква политическа смелост и най-вече отговорност, която не е присъща за нашите управници. Те решиха да се правят на демократи в този процес и катастрофираха".

"Те решиха да тръгнат по другата процедура, както се прави навсякъде в развитите демокрации. Какво стана обаче? Преди да е приключила работата на тази комисия един наш политик и то от Вашингтон – Цветан Цветанов, вече предопредели избора. Министър-председателят също каза точната си дума. Неслучайно в навечерието на празника на ВВС аз призовах министър-председателя, министрите и депутатите да запазят радиомълчание, докато приключи процедурата, защото така се прави в цял свят“, коментира държавният глава

Подобна риторика ще се развихри още повече, когато предложението отново влезе в парламента. Освен БСП, по темата ще се упражняват коалиционните партньори от "Атака", както и партията на Веселин Марешки "Воля".

Като се имат предвид предстоящите евроизбори, тези две отявлено проруски партии имат интерес да вдигат максимално голям шум срещу САЩ.

За да парира подобни настроения, правителството трябва ясно и твърдо да защити и аргументира избора си и да положи усилия да проведе и завърши по възможно най-добрия начин преговорите със САЩ. 

Още по темата
Още от Анализи и Коментари

Кой трябва да оглавява листата на БСП за евроизборите?