Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Преданият на Ердоган министър на транспорта Бинали Йълдъръм ще е новият премиер на Турция

1 коментар
Бинали Йълдъръм
Централният управителен съвет на Партията на справедливостта и развитието (AKP) номинира транспортния министър Бинали Йълдъръм за лидер на партията и за нов премиер на Турция, след като Ахмет Давутоглу се оттегли от управлението заради разрива с президента Реджеп Ердоган, съобщава "Хюриет дейли нюз".
 
Няма друга кандидатура освен тази на Йълдъръм. Тя ще бъде гласувана на конгреса на партията в неделя. Според закона той ще поеме и премиерския пост.
 
Давутоглу бе избран за председател на AKP през август 2014 година, след като Ердоган стана президент. Той обяви, че подава оставка на 5 май след слухове за серия разминавания с президента. 
 

Бъдещият премиер и председател на управляващата партия в Турция Бинали Йълдъръм е сред най-верните на президента Реджеп Тайип Ердоган, който го направи основен двигател на своите параноични инфраструктурни проекти, разказва "Франс прес", цитирана от БТА.

Разривът между досегашния премиер Ахмет Давутоглу и силния човек на страната изстреля на преден план този мъж, който с удоволствие се усмихва, но е слаб оратор. Той бе номиниран за едниствен кандидат, който на извънреден конгрес в неделя да оглави управляващата партия, а след това и правителството.

60-годишният Йълдъръм, министър на на транспорта, морската администрация и съобщенията, произлиза от скромно семейство от Ерзинджан (Източна Турция). Той е отдавнашен съратник на Ердоган, когото съпътства, откакто сегашният президент застана начело на кметството в Истанбул през 1994 г.

Наблюдателите отбелязват, че основната му мисия ще бъде да изведе до успешен край проекта за промяна на конституцията, която Ердоган желае, за да прехвърли основната част от изпълнителните правомощия на премиера на президента. Йълдъръм обеща днес да работи в "пълна хармония" с президента.

Наблюдателите отбелязват, че основната мисия на новия премиер ще бъде да изведе до успешен край проекта за промяна на конституцията, която Ердоган желае, за да има повече правомощия като президент.

"И сега (се открива) място за президентски режим!", заяви като клетва за вярност Йълдъръм в първата си реч след оповестяване на оттеглянето на Давутоглу в началото на май в Малатия.

На предишния конгрес на Партията на справедливостта и развитието (AKP)през 2015 г. този мъж с късо подстригани мустаци вече бе събрал подкрепата на мнозинството от делегатите, но трябваше да се примири, когато Ердоган, който точно бе избран за президент, избра Давутоглу.

Лоялността му към Ердоган му даде възможност няколко пъти да получи влиятелни постове в AKP и да държи почти без прекъсване от 2002 г. портфейла на транспорта в правителството.

Знак за доверието, което му възлага силният човек на Турция, е това, че Йълдъръм досега е ръководил параноичните инфраструктурни проекти, остро критикувани от опозицията и природозащитниците, които промениха лицето на Турция, начело с Истанбул.

Такъв е случаят с третото международно летище, което изниква в северозападната част на мегаполиса, унищожавайки гори, и ще има капацитет да приеме 150 милиона пътници годишно. Проектът се очаква да бъде завършен през 2017 г.

Друг проект и друга полемика: третият мост над Босфора, свръзващ двата бряга на Истанбул, нарачен на името на султан Селим Първи, избил през 16 век близо 40 000 алевии - представители на либерално мюсюлманско малцинство.

Други проекти се очаква също да се конкретизират, като канал между Черно море и Мраморно море, който би трябвало да облекчи натоварения морски трафик през Босфора.

Йълдъръм, който по образование е корабостроителен инженер, направи първите си стъпки именно в сферата на водите на пролива, ръководейки мощната общинска фериботна компания (IDO) от 1994 до 2000 г., докато Ердоган се издигна начело на кметството на града (1994-1998).

Когато Ердоган учредява AKP през 2001 г., Йълдъръм следва своя ментор. Партията печели парламентарните избори следващата година и Ердоган става премиер за голямо съжаление на привържениците на светските принципи, които не спират да критикуват ислямисткия му и авторитарен уклон.

Йълдъръм е избран за депутат от Истанбул, а след това е назначен за министър - пост, който той напусна само за кратко между състоялите се два пъти парламентарни избори през 2015 г.

Бъдещият турски премиер бе предизвикал също няколко спора. През 2004 г. влак дерайлира на чисто нова високоскоростна железопътна линия, причинявайки смъртта на близо 40 пътници в северозападната част на Турция. Опозицията настоя тогава за отстраняване на Йълдъръм, който отказа да подаде оставка.

Следващата година личният живот на този баща на три деца го поставя в затруднено положение: снимка на неговата съпруга с ислямска забрадка, която се храни сама, докато Йълдъръм обядва на съседна маса, на която има само мъже, предизвиква възмущение и му навлича обвинения в сексизъм.

По друг повод той отбеляза, че не е искал да учи в престижния Босфорски университет в Истанбул, след като "видял момчетата и момичетата да седят и да разговарят заедно в кампуса".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Kiril Kovatchev
    #1

    Всеки автократ има нужда от удобен врат.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.