Преди и след Хитрино - ще има ли промяна?

Инцидентът трябва да извади наяве и да реши дълбоките проблеми в сектора, смята Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт

Снимка: БГНЕС

Реакцията на българските власти след инцидента с взрива от дерайлирала товарна влакова композиция в Хитрино показва неподготвеност за реакции в кризисни ситуации, некомпетентност и неразбиране на спецификата на железопътния транспорт. Това посочват от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт в своя позиция, разпространена до медиите в четвъртък по повод катастрофата, взела миналата събота седем жертви в шуменското село.

"Имаме сериозни съмнения, че зад до болка познатото извинение за липсата на прозрачност - "следствена тайна" се крие всъщност безотговорност и некомпетентност. Как да си обясним, че вече 5-ти ден няма официална информация за разчитането на "черните кутии" на локомотивите? Как може при самолетни катастрофи информацията да се обявява публично още след намирането на тези кутии, а при нас при напълно здрави локомотиви, тази информация да не излиза наяве? Този непрозрачен подход създава тежък дисбаланс между обществено очакване за бързи и ефективни процесуални действия и реалните действия на разследващите органи", посочват от инициативата.

Проверката трябва да е много по-широко обхватна

В писмото си тя пита как е възможно в България да бъде внесен локомотив, до чиято система на практика никой оторизиран орган в държавата няма достъп или не може да разчете. Според организацията трябва да се търси административна и наказателна отговорност на хората, допуснали вноса на подобен подвижен състав, тъй като ангажимент на превозвача е като внася локомотиви втора употреба да осигури техниката за разкодиране на флашпаметта на локомотива с данните за действията на машиниста и скоростта на движение.

Представителите на инициативата за релсов транспорт критикуват и общото говорене по темата с поддръжката на железния път в участъка Русе-Варна. Макар и линията да е на 150 години, това не означава, че линиите не са били подновявани периодично, пише в изявлението.

"Влакът, който дерайлира на гара Хитрино, изпълнява редовен курс - ще рече, ежедневно. Той започва своето пътуване от гара Дружба, където цистерните се пълнят с газ от "Лукойл Нефтохим". По разписание влакът след това трябва да е спрял в гара Аспарухово, където също има петролна база на "Лукойл". Маршрутът достига до Русе (за момента нямаме информация влакът да е бил за международно съобщение). Затова разследващите органи не бива да се ограничават само на мястото на инцидента в своето разследване, както и да не изключват версии за инцидента, но би трябвало да го започнат от самото начало на логистичната верига", посочва инициативата.

Проблеми с кантарите и вероятно препълнена цистерна

Според нея това е важно, защото железничари твърдят, че в България не са останали работещи кантари за измерване масата на подвижния състав и така реално не може да се установи каква е била масата на пълните вагони. "Казусът е известен от много години, но всички отговорни институции си затварят очите. Сега в разследването излезе информация, че цистерната може би е била неизправна и/или препълнена, и това лесно би могло да бъде установено още при нейното пълнене, а и след това при предаването ѝ на служителите на "Булмаркет" или при преминаването през кантар, който да е собственост на инфраструктурния оператор Национална компания "Железопътна инфраструктура (НКЖИ). Друг е въпросът, дали която и да е от двете страни ("Лукойл" или "Булмаркет") би съобщила при неизправност, защото това означава вагонът да бъде откачен, изпразнен, да се закара на извънреден ремонт - все неща, които ще бъдат "загуба" за частния оператор. Сега загубата ще я носим всички", пише в коментара на специализираната организация.

"В БДЖ, например, също се допускат вагони, които са преминали максималният им пробег до ремонт, но това става с протокол и подпис на съответния служител, който след това ще носи персонална отговорност. Не ни е известно каква е практиката при частните оператори. Фактът, че само една от цистерните се е взривила показва, че композицията е била подредена добре и че останалите цистерни са били изправни. Въпреки дерайлирането, те остават некомпрометирани. Ако избухналата цистерна е била препълнена има голяма вероятност, точно при удара предпазният клапан да не е издържал и да е започнало неконтролирано изтичане на газ", смята гражданската инициатива.

Жп администрацията без достъп до депата на частниците

Тя съобщава, че според нейни източници служители на Изпълнителната агенция "Железопътна администрация" реално нямат достъп в депата на частните оператори, а дори и да имат, не е ясно дали притежават необходимата компетентност за работа на терен.

"Откъде е дошла искрата за взрива, няма чак такова значение, защото имаме на първо място - самият удар и триене в релси, траверси, камъни, откъдето вероятно е дошла не само една искра. Съборени са и няколко стълба на контактната мрежа, което означава, че кабели с 25 киловолта падат върху самите вагони, върху линиите и т.н., което вероятно също е довело до множество искри. Така стигаме и до самата катастрофа. Според генералният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев, влакът е бил в гарата 21 минути по-рано или "преди време". Освен това се твърди, че машинистите са се движели с 70 км/ч, което е позволената скорост при движение по права, но не и в отклонение на тази гара. От там насетне обаче ще трябва да се прегледа цялата информация. Според нас трябва да бъдат разпитани всички железничари, работещи по гарите, през които е минал влака. Има немалка вероятност те да са видели нещо, което да се окаже ключово в процеса за разследването", препоръчва организацията.

Система за влаков контрол само в някои участъци и не всички локомотиви

Становището ѝ е, че инцидентът изобщо е нямало да се случи, ако локомотивът и линията са били оборудвани със системата за влаков контрол/автоматична локомотивна сигнализация. Тя позволява при преминаване на композицията край бализ (който играе ролята и на предавател, и приемател), намиращ се върху жп трасето под влака и едновременно с това носещ информация, че следва ограничение от 40 км/ч и влизане в отклонение, спирачката на влака да се задейства автоматично и да ограничава скоростта.

Такава система липсва на релсовия път Варна Русе, инсталирана е само в някои жп участъци, но не всички локомотиви са оборудвани с въпросната система за комуникация със автоматичната сигнализация.

"На кого ще му стиска да започне да спира подвижен състав, който не отговаря на изискванията, защото на практика нито един от превозвачите (включително и частните) не разполага с такава система по всичките си локомотиви", пита организацията.

Според нея е абсурдно говоренето за извеждането на "опасните" железопътни товари извън градовете "По тази логика би трябвало да премахнем всички бензиностанции от градовете и да забраним на ТИР-овете да спират или преминават през населените места. Само ще припомним, че железопътният транспорт е в пъти по-безопасен и при пътническия, и при товарния транспорт. Сравнението е от Германия, където съотношението е 43 пъти. За България данните не са изцяло публични, като се знае съотношението в пътническия транспорт, което е 1 към 13 в полза на железницата", пише в писмото.

Липса на противопожарни влакове

Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт пита защо в страната ни няма нито един действащ противопожарен влак. "У нас тези влакове или не функционират, или както твърдят железничари са нарязани на скрап", посочва организацията и пита транспортното министерство защо България не разполага с нито един действащ такъв влак, кой е отговорен за това и кога страната планира закупуване на такива машини.

"Изразяваме надеждата повече граждани и медии да обърнат внимание на различните елементи на казуса "Хитрино" и това да е началото на един сериозен дебат по темата, включвайки подвижен състав, правилници за движение, управление на трафика и стигайки до национална железопътна политика и ясни цели пред железопътния транспорт у нас. За инциденти трябва да се търси ПЕРСОНАЛНА административна и наказателна отговорност без да се спускат чадъри върху този и онзи. Ако бяхме в нормална държава, освен че подобен инцидент вероятно нямаше да се случи, но и щеше да бъде подготвен доклад от разследващите, който освен причини за инцидента, ще посочи и конкретни мерки (пътна карта) за решаване на проблемите. Не сме оптимисти, че ще видим подобен документ в България, но това би бил единственият начин обществото да види действителни промени и е една честна и откровена позиция на властите, за да не се стига повече до подобни инциденти", заключава организацията.

Още по темата
Още от Анализи и Коментари

Изненадани ли сте, че Антикорупционната комисия не откри нередности около "Апартаментгейт"?