Отлагани цял мандат реформи в силовите ведомства отново излязоха на дневен ред покрай дебатите по бюджета за догодина. Но вместо с ясни разчети и анализ за ефектите от тях мерките са съпроводени с предизборен алъш-вериш и уговорки.
Така например мерки за стабилизиране на пенсионната система и отнемане на привилегии се търгуват срещу увеличение на заплати. Увеличение на осигуровки се представя като намаление на дефицита в НОИ, а всъщност си е все един и същ трансфер на държавата от парите на данъкоплатците.
В същото време извън дебата остават по-съществените въпроси: кой в силовите ведомства трябва да се ползва от привилегии, кой да плаща осигуровките на полицаи и военни, колко заплати да получават при пенсиониране. Така с търгуването на половинчати и неподплатени с финансови разчети мерки само се хвърля прах в очите на хората и се създава напрежение сред служителите в секторите за сигурност.
Псевдо реформи се търгуват срещу заплати
Една от предлаганите и най-обсъждани мерки е въвеждането на възраст за пенсия на полицаите и военните. Най-силно за нея настоява финансовият министър Симеон Дянков като тя се приема и от министъра на отбраната Аню Ангелов, който се оказа основният преговарящ по въпроса, тъй като силовият вицепремиер Цветан Цветанов не участва в дебата и не взима отношение. Дянков поставя въвеждането на възраст за пенсия като условие за вдигане на заплатите на военни и полицаи, но не е представил разчети за това как по-късното пенсиониране ще се отрази на пенсионната система в следващите години. Министърът на отбраната допуска въвеждането на пенсионна възраст, но приема мярката “само и единствено“ като търсене на възможности да се увеличат заплатите на военните.
Другите предложения и разчети на Дянков пък бяха отхвърлени от Ангелов като “непочиващи на реална база“. Стигна се и до абсурдната ситуация военният министър да посъветва подчинените си как да обезсмислят намаляването на отпуските от 40 работни на 40 календарни дни – като ползват отпуск само в работни дни.
Засега не е представена цялостна визия какъв ще е ефектът от мерките върху служителите – ще има ли бум на рапорти за пенсиониране преди въвеждането на възрастта за пенсия и с колко това ще натовари извънредно НОИ. Неясно защо управляващите упорито отказват да преразгледат кои служители от силовите ведомства да се ползват от ранно пенсиониране и привилегии, въпреки, че лично премиерът Бойко Борисов се разпореди да бъдат отсяти “шапкари“ и “чантаджии“ https://www.mediapool.bg/тежък-сблъсък-в-кабинета-дали-и-как-да-се-орежат-привилегиите-в-силовия-сектор-news185854.html .
Пари на данъкоплатците - от единия джоб в другия
Все още не е ясно как ще бъде изпълнено планираното увеличение на осигурителната вноска на заетите в силовите ведомства с 20%.
Като избира да вдигне вноските, а не просто да ги даде като трансфер в бюджета в НОИ, държавата всъщност “намалява“ дефицита в осигурителния институт, което е важно предвид предстоящото вдигане на пенсиите в изборната 2013 година. Социалният министър Тотю Младенов вече се похвали, че вдигането на пенсиите няма да увеличи дефицита на НОИ и догодина е планирано той да е на нивото от тази година - 1.9 млрд. лева.
Но всъщност един и същи трансфер, който държавата прави с парите на данъкоплатците, ще продължи да се прави и занапред, само че под формата на осигуровки.
По данни на НОИ около 90 000 души от силовите системи получават пенсия за стаж и възраст. В това число влизат не само военните и полицаите, но и работещите в ДАНС, затвори, охрана на съдебната власт и др. Това са само хората, които получават пенсия за стаж и възраст, а не военноинвалиди и други работили в системите за сигурност, които са се пенсионирали по други параграфи. За миналата година приходите от вноските на тези служители са 217.5 млн. лв., докато разходът за пенсии на същата категория е 488.6 млн лева. С повишаването на вноската на тези служители с 20% се очаква допълнителен приход от вноски от 220 млн. лева и по този начин дефицитът се покрива почти напълно. Но само на хартия.
Защото от години вноските на държавните служители и на заетите в силовите ведомства се плащат от държавата с пари от данъците на всички ни.
Кой има интерес държавата да плаща личните вноски?
Разпоредбата, че осигуряването на някои служители става за сметка на държавния бюджет, съществува още от 2000 година и е приета в най-първоначалния вариант на Закона за задължителното обществено осигуряване, гласуван от парламента през 1999 година. Тогава е прието, че за сметка на държавата ще се осигуряват държавните служители и кадровите военнослужещи и някои служители по Закона за изпълнение на наказанията.
През 2003 г. към списъка се добавят офицерите и сержантите от МВР, а през годините списъкът се разширява още. В настоящите текстове от Кодекса за социалното осигуряване за сметка на държавния бюджет и на бюджета на съдебната власт се осигуряват военнослужещите, държавните служители по Закона за МВР, Закона за изпълнение на наказанията, ДАНС, Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението", съдиите, прокурорите, следователите, държавните съдебни изпълнители, съдиите по вписванията и съдебните служители, както и членовете на Висшия съдебен съвет и инспекторите в Инспектората към Висшия съдебен съвет.
Темата за това тези служители да си поемат личните вноски се дискутира от години, но никое правителство не предприема подобна стъпка. За самите служители подобна мярка дори би била в плюс, тъй като доходите им трябва да бъдат увеличени, така че след приспадането на личната вноска, заплатата им да остане същата. Това в бъдеще ще им носи по-високи обезщетения и пенсии. За държавата обаче произтичат ангажименти, които тя по-скоро избягва – вместо да бави вноските на служителите, тя ще трябва да им дава всеки месец повече пари под формата на заплати, от които да се правят отчисления за личните им вноски.
Сега държавата превежда вноските на осигуряваните от нея служители на тримесечие, без да е ясно дали го прави редовно и в пълен размер. Така че именно държавата е тази, която печели от това, че плаща осигурителните вноски от бюджета. Това ѝ позволява да маневрира с тези пари, както намери за добре.
Ясно е, че успешни реформи в тежки и нереформирани сектори няма как да се случат с хаотичното предлагане на необосновани финансово мерки, които на всичкото отгоре се търгуват срещу вдигане на доходи. Още по-малко в предизборна обстановка, когато всичко минава под мотото за вдигане на доходи.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
29 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
"Най-силно за нея настоява финансовият министър Симеон Дянков."Ей,тоя Дянков,бееее!Ей,това нахално момченце пискливо,беее!Някой му плаща на тоя, да не дава пари на военните.Няма ли Б.Б. най-сетне да го изрита от кабинета,беееее?
Аз искам да питам само , защо се отне класа на хората и се включи в основната заплата ?Това е един пладнешки грабеж на ония стари работници и служители,на които се заплащаше за придобити знания и умения за извършването на работата им
Имам само 1 въпрос- какво направи Дянков на хората за 4 години? Е сещам се за едни девет лева с които вдигнаха минималната пенсия! Те на това се вика, тъпигьозлък! Дянков води Герб към финала на управлението... Но Бойко не се усеща май...
№№8,9,11,12,17,21,25 - може да се добавят още някои, по-скоро технически подробности, но те не касаят форума. Поздравления за издържаните коментари/някои от един и същ автор/.Хубаво е да се четат тези пояснения и от незасегнатите по темата - за да знаят хората, че днешните управляващи се опитват със селски тарикатлъци да противопоставят различни групи и прослойки от обществото ни, бягайки от провеждането на нужните реформи. Поради некомпетентност и безхаберие. След изборите през 2009г. бях убеден, …
че тези комплексирани "специалисти"/Борисов и Цветанов/ ще натворят най много зулуми в сектора за сигурност. Понеже в тази област са им най-големите претенции. За съжаление се оказах прав.Времето ще покаже дали това е правено съзнателно. Между другото - вероятно повечето от участниците във форума знаят, че заплатите в съда и прокуратурата са по-високи от тези в МО, МВР и ДАНС. И се повишават редовно. И получават същите обезщетения при пенсиониране, като в МО и МВР /в ДАНС вече са орязани/.Въпреки критиките отвън към съдебната система /и "роптаенето" на физкултурника/, някак си Дянков не ги брои за привилегировани. Защо ли? Сигурно е някаква случайност...
Относно жалките опити на некадърника Симеон Дянков да прилага принципа „Разделяй и владей!” в българското общество. Цитат от изказване на демагога Дянков на заседание на МС на РБ: „...някои от нас да са по-привилегировани и да имат двадесет заплати, пък други като учители, като здравни работници, като еколози, като финансисти, като външни работи и какви ли не, те понеже нямат такава организацията в началото, дайте на тях десет заплати...” – Г-Н ДЯНКОВ ТАКА И НЕ СЕ НАУЧИ ДА ПРАВИ РАЗЛИКА МЕЖДУ ТРУДОВО …
И СЛУЖЕБНО ПРАВООТНОШЕНИЕ. Учителите, здравните работници и други професионални общности, които той непрекъснато противопоставя на военизираните, НЕ СА ДЪРЖАВНИ СЛУЖИТЕЛИ (нито по Закона за държавния служител, нито по законите за отбраната, МВР и ДАНС). Ако за отделни длъжности в образованието, здравеопазването и други професионални сфери, в които заплатите се осигуряват от държавния бюджет, е предвидено служебно правоотношение, а не трудово, те и сега също са „привилегировани” в качеството си на държавни служители (впрочем думата „привилегировани” не е най-подходящата; всяко работно място има предварително ясни плюсове и минуси и всеки е свободен да кандидатства за него, ако отговаря на изискванията за длъжността; в случая е по-правилно да говорим за компенсации, каквато е европейската практика). Г-Н ДЯНКОВ НЕ ПРАВИ РАЗЛИКА МЕЖДУ КОДЕКС НА ТРУДА И НОРМАТИВНИТЕ АКТОВЕ, КОИТО РЕГЛАМЕНТИРАТ РАБОТАТА ПО СЛУЖЕБНО ПРАВООТНОШЕНИЕ. ПРАВНА НЕГРАМОТНОСТ Е ДА СЕ СЧИТА, ЧЕ КОДЕКСЪТ НА ТРУДА СЕ ОТНАСЯ ЗА ДСЪРЖАВНИТЕ СЛУЖИТЕЛИ, А ДЯНКОВ ВСЕ С КОДЕКСА НА ТРУДА СЕ МОТИВИРА В ДИСКУСИЯТА ЗА СЕКТОРА НА СИГУРНОСТТА(„просто такива са правилата, ние следваме Кодекса на труда”). И защо никой от останалите министри не се сеща да му обърне внимание именно върху това, да не бърка трудово правоотношение със служебно правоотношение и Кодекса на труда със законите, регламентиращи държавната служба? Може би, защото и те са такива некомпетентни и некадърни демагози като Симеон Дянков!
Николай Цонев беше единственият министър,който направи нещо съществено за армията,и то без да утежнява бюджета.Всички други министри преди и след него са пълни профани.
Не може действащ премиер да дава оценки за работата на бивши премиери и още повече да определя Гоце от ДС като своя ' алтернатива ' ! Това е крайно недопустимо ! Има си неписани правила при дипломацията и когато един премиер не ги познава, то тогава защо той заема този отговорен пост и как на практика ще управлява успешно една държава ?
Ние, данъкоплатците, може да критикуваме и сегашните , и бившите министри и премиери ! Но и ние сме тези, от чиито данъци те получават заплати, и то многократно по …
- високи от нашите .
Аз многократно казвах, че приоритет на правителството трябва да бъде политиката на доходите, вкл. и повишението на пенсиите, а не футболът . Не разбрах само кое точно от това премиерът ни не можа да разбере ? Или не желае да го разбере ?
Ако премиерът желае да говори за своята работа , нека тогава да каже с колко се увеличи безработицата и колко българи напуснаха държавата, за да търсят прехрана в други държави през последните 3 г. ! Ето това е истинската оценка за не/ефективната работа на едно правителство, вкл. и работата на премиера ! Но то от толкова футболни мачлета с разни олигарси с цел пиари остава ли му време за истинска и отговорна работа ?
И ако си мисли, че доверие се печели с една бира и две кебапчета, жестоко се лъже ?!
Да си припомним ли как в продължение на 3 г. Борисов публично все се присмиваше на Станишев и дори го определи като слаб премиер , а хвалеше Гоце , като го определи за своя ' алтернатива ' ? Това само доказва, че Боце и Гоце са от един отбор, които играят срещу Станишев ! А и Гоце, и Боце са футболисти , редовно ходят да поднасят цветя пред един и същи паметник в Правец ... Гоце бил алтернатива ? Да, бе, да !
Господа, реформите не са от днес, не са и от вчера, а от 22 години. Някой спомня ли си оня началник на ГЩ, с лачените обувки, ген. Мухлев. Той разясняваше на малоумниците как ще направи по-малка, но по-мобилна армия, преминавайки от армейско-дивизионна на корпусно-бригадна организация. В очите на всеки офицер с академия генералът беше смешник, но си траеше. Целта беше една - БЪЛГАРИЯ ДА НЯМА АРМИЯ, веднъж за винаги да престане да бъде военна сила. Решението България да има "формирования" с численост …
25000 души бе взето от СДС по времето на министър Луджев. От тогава до сега, под вещото ръководство на новия по-голям брат методично и целенасочено БА се "реформира". Като говорим за привилегии, такива бяха военните болници, санаториуми и почивни станции, които се използваха и от военнослужещите в запаса. Тях вече ги няма, а великолепната база се подготвя или вече е прехвърлена на заслужили партийни активисти. За целта за министри се поставят удобни и послушни хора, които от своя страна гледат да забършат каквото могат и да назначат колкото могат роднини и приятели на ключови позиции в министерството. Като шефа на РУ на МО. Какъв ли се пада на Аню?
Колкото до осигуровките, според мен всеки трябва да си ги плаща. Трябва да се въведе и диферинциризация в категориите труд:
- личният състав от строя и командирите на всички нива да са 1-ва категория;
- личният състав от щабовете от бригади нагоре да са 2-ра категория;
- личният състав в министерства, болници, военни управления и др. военни институции да са 3-та категория;
Тогава господа ще имате достойно и заслужено заплащане.
В момента по-голямата част от офицерите които "реформират" БА, не са мирисали войнишка партенка. Защо не се запитате колко полковника в МО, решаващи "глобални" задачи за командвали роти, батальони, полкове или бригади? Няма да намерите. Тези офицери, офицери с опит, преминали по цялата командна стълбичка вече са в запаса. Докато те тренираха своите командирски умения по полигоните, другите, които за нищо не ставаха и попълваха щатовете като командири на кадрирани подразделения учеха английски език. И сега ви командват и провеждат "реформа". Реформа, от която потърпевшите сте вие.
Най-много загинали полицаи, имаше във времената, когато им беше разрешено да работят извънредно и те се гърмяха взаимно, охранявайки враждуващи групировки от подземния свят!
Ако някой полицай се е наистина иска да работи на няколко места за да прилага знанията и уменията си никой не го задържа в МВР на сила! Пък ако е толкова незаменим, от МВР ще го викат за консултант и отново ще му плащат!
Работещите в МВР трябва да разберат, че няма пари за неразумните им привилегии! Не може да не внасяш за …
пенсии, а да получаваш най-високи пенсии за най-дълъг период от време само за това, че са ти давали и пари за служебно облекло, което никога не си купувал, камо ли носил!
След като полицайте от МВР са толкова всеотдайни, защо има безброи охранители?