Предизборни обещания по софийски: По-малко коли в центъра, нови булеварди, паркинги и велоалеи

Предизборни обещания по софийски: По-малко коли в центъра, нови булеварди, паркинги и велоалеи

Независимо дали следващият кмет на София ще се казва Йорданка Фандъкова, Мая Манолова, Борислав Игнатов или Борис Бонев, паркирането на големите площади в центъра на града ще бъде забранено. Или поне, ако кандидатите за кмет на столицата имат намерение да изпълнят предизборните си обещания.

Превръщането на площадите "Народно събрание", "Ал. Невски", "Княз Александър Батенберг", "Света Неделя" от големи паркинги на открито в приветливи пешеходни пространства е записано в платформите и на четиримата кандидати да станат кмет на София.

Те обещават също така да се строят нови паркинги, включително и по кварталите. Да се довършат основни пътни артерии (по които се работи от години), които да позволяват връзки между отделните частни на града, за да се избегне трафикът през центъра.

В поредица публикации Mediapool сравнява програмите на Йорданка Фандъкова (ГЕРБ/СДС), Мая Манолова (независим кандидат, подкрепен от БСП и други леви и десни формации), Борислав Игнатов ("Демократична България") и Борис Бонев ("Спаси София"). Кандидатите на ВМРО Ангел Джамбазки и на "Атака" Волен Сидеров към момента нямат публикувани програми, които да бъдат сравнени с платформите на опонентите им.

И четиримата кандидати с ясни предложения за развитието на града залагат почти едни и същи проекти за подобряване на уличната инфраструктура с цел облекчаване на трафика и задръстванията. По-амбициозна в това отношение е програмата на кандидата на "Спаси София" Борис Бонев, който залага и на проекти като тунел под Южния парк.

Чувствителната тема за разширяването, поскъпването или реорганизацията на синята и зелената зона за паркиране не е засегната въобще или съвсем бегло в програмите на кандидата на ГЕРБ Йорданка Фандъкова и на независимия кандидат, подкрепен от БСП, Мая Манолова, както и на номинацията на "Демократична България" арх. Борислав Игнатов. Само в платформата на кандидата на "Спаси София" Борис Бонев се предлага конкретно разширение на зоната и промяна на правилата за ползване.

Всеки от четиримата претенденти обещава повече, нови и смислени велоалеи, които да правят връзки между различните части на града и да водят до някъде. Казват, че ще направят и повече пешеходни зони, за да стане София град за хората.

Центърът - с по-малко коли и повече пешеходци

Преди две години студиото на урбаниста Ян Геел предаде на Столичната община мерките, които ѝ препоръчва да вземе, за да се превърне София в град за хората. Към момента малка част от тези препоръки са изпълнени, но пък управленските програми на кандидат-кметовете обещават, че поне някои от тях ще станат факт. В доклада на "Геел архитекти" беше предложено, например, да се премахнат колите от големите площади в центъра на града, тъй като в момента те са просто големи паркинги на открито. В резултат досегашният управленски екип на общината намали местата за паркиране на пл. "Народно събрание" и затвори за коли още една, не особено голяма отсечка от бул. "Витоша".


Площадът около "Ал. Невски" се ползва като паркинг на Народното събрание. Такъв има и на пл. "Ал. Батенберг". Сн. БГНЕС

Сега настоящият кмет и кандидат за нов мандат Йорданка Фандъкова е записала, че пешеходните пространства в центъра ще бъдат разширени със спирането на колите по ул. "Съборна" към Градската градина, както около пл. "Св. Неделя" и Ларгото. Това обаче ще стане, след като приключи архитектурният конкурс за преобразяването на пл. "Св. Неделя". След края му предстои и поръчка за възлагане на строителството, а междувременно за тази инвестиция трябва да се осигурят и пари.

Мая Манолова смята, че пешеходното движение трябва да е приоритетно пред останалите начини за придвижване в града и също обещава нови пешеходни пространства, включително и в големите квартали като "Младост", "Люлин", "Дружба", "Надежда" и др.

Повече и по-безопасни пространства за пешеходците са заложени в програмата на Борислав Игнатов: "Ще подобрим сигурността на пешеходците, като осигурим повече безопасни места за пресичане и направим одит на програмата за нови светофари, както и ще дадем реален приоритет на преминаването на велосипедисти и пешеходци през тях". Заложен е още единен стандарт за ремонт и изграждане на тротоари и пешеходни трасета, така че да бъде гарантирано не само безпроблемното преминаване на трудноподвижни хора, майки с колички и др., но и дълготрайността и естетиката на пешеходната инфраструктура.

Посочва се, че затворени за коли може да бъдат части от ул. "Съборна", ул. "Шишман", ул. "Алабин", ул. "Аксаков", а пешеходни пространства ще има и в кварталите.

Според програмата на Игнатов освен премахването на колите от основните площади в центъра, трябва да се предприемат и стъпки за извеждането на пешеходците от подлезите. Подобна препоръка имаше и в доклада на студиото на Ян Геел, а мотивът беше приоритизиране на пешеходното движение за сметка на автомобилното, както и създаването на естествени пречки за движението на колите като пешеходни пътеки и светофари, които да затрудняват трафика и да отказват шофьорите да минават през центъра. В този дух и Борис Бонев, и Борислав Игнатов обещават да махнат бутоните за пешеходци по светофарите.


Сн. БГНЕС

Освен затваряне за коли на ул. "Съборна" от "Спаси София" смятат, че трябва да бъде забранено движението им и по последната част от ул. "Леге" пред Президентството, а след ремонт и ул. "Алабин" да стане споделена само между трамваи и пешеходци.

От екипа на Борис Бонев планират постепенно да спрат и колите по ул. "Иван Шишман" и да спират временно движението по бул. "Цар Освободител".

"Освен разширяване на пешеходните пространства, ще работим и за създаването на споделени улици на едно ниво. По тях автомобилното движение и паркиране не се забраняват, но чрез мерки за успокояване на трафика се дава предимство на пешеходците", пише в програмата на Борис Бонев. В зоната от споделени улици, скоростта на движение ще е ограничена на 30 км в час.

Такива зони обещават и останалите трима кандидати за кмет на София. Всъщност създаването на зона с по-ниска максимална скорост беше гласувано от общинския съвет в този мандат. Тя обхващаше малките улици в центъра и вече трябваше да е факт, но това така и не се случи.

И четиримата кандидати за кметове обещават да направят програма за ремонт и изграждане на тротоари - също критика към досегашното управление на общината.

Къде ще отидат колите

Ограниченията за паркирането и трафика в центъра се коментират от години, но на практика не се прилагат с мотива, че липсва алтернатива на безразборното паркиране по улиците. Общината, управлявана от 10 години от Йорданка Фандъкова, често е критикувана, че не отделя средства за изграждането на нови паркинги, а само събира пари от платените зони за паркиране по улиците. Това е една от тезите и на основните опоненти на кандидата на ГЕРБ на предстоящите избори.

Сега вкупом всички основни играчи за кметското място обещават, че ще правят нови наземни, подземни, моногетажни паркинги.

Фандъкова е записала в програмата си към съществуващите 5 буферни паркинга да бъдат добавени още 18 – основно по новите спирки на метрото, но и на големи пътни артерии като бул. "Цар Борис III", където да спират хората, които идват в София колите си от Перник и Югозападна България. За да не стоят паркингите празни, се предвижда разширяване на услугата "Паркирай и пътувай" – безплатно паркиране на буферните паркинги при редовно ползване на градския транспорт.


Буферните паркинги към станциите на метрото присъстват в обещанията и на четирима от основните кандидати за кмет на София. Сн. БГНЕС

Настоящият кмет обещава да се погрижи и за паркирането в кварталите, където хаосът е още по-голям. Тя ще строи паркинги в жилищните комплекси на свободни общински терени. В доста квартали (особено новите) такива терени липсват или са дефицитни.

Наред с изграждането (неясно с какво финансиране) на паркинги, ще се облагородяват и съществуващите места за паркиране пред блоковете - ще бъдат ремонтирани и разчертани. Повечето паркинги около блоковете в София приличат на лунен пейзаж – с огромни дупки, кал и локви при дъжд и прахоляк приз лятото. Облагородяването им е залегнало в програмите и на четиримата кандидати за кмет.

Мая Малонова също обещава буферни паркинги - минимум 5, "по периферията на града, обвързано с началните спирки на метрото и трамваите". Тя разчита и на частни инвестиции в гаражи в централните части на града и около метростанциите, като обещава стимули за такива вложения, както и насърчаване на изграждането и използването на паркинги в крайните жилищни квартали, чиято цена да бъде овързана с пътуването с градски транспорт.

Многоетажни паркинги присъстват и в програмата на Борислав Игнатов, въпреки е приоритетът е за пешеходното, велодвижението, микромобилността (тротинетки) и придвижването с градски транспорт. Кандидатът на "Демократична България" обещава и реорганизация на зоните за платено паркиране. За да се намали времето, в което хората обикалят, за да си намерят свободно място, мобилно приложение ще показва в кои зони има възможност за паркиране. Освен това на база на търсенето, цената за престой в дадена зона може да се променя - при по-голямо търсене да расте, при по-малко - да намалява.


Паркирането в София е хаос дори и в зоните за платен престой. Сн. БГНЕС

"Ще предложим на частните паркинги да се включат при определени условия в системата за паркиране – всеки частен паркинг ще може да отдава паркоместа срещу определена от него цена, като това ще бъде включено в мобилното приложение за паркиране. Ще предложим на гражданите, разполагащи с частни паркоместа в гаражи и дворове, да могат да предоставят тези паркоместа за паркиране във времето, в което не ги използват, за което ще получават съответното заплащане", пише още в програмата.

Строителството на общински паркинги е част от обещанията на Борис Бонев. Според него обаче такива може да се правят и в центъра - например подземен паркинг на пл. "Възраждане" или на пл. "Македония". "Част от местата ще бъдат резервирани само за живущите в непосредствена близост, а паркирането по основните улици в района ще бъде строго забранено", заявяват от "Спаси София". За нови паркинги ще се преговаря и с държавата, която да позволи такива да се изграждат и под нейни терени.

Борис Бонев предлага изграждането на "монтажни паркинги" в кварталите. Според Борислав Игнатов обаче те не са толкова евтини, колкото твърдят от "Спаси София", и вместо тях трябва да се правят наземни места за паркиране.


Чувствителната тема за цената и обхвата на зоните за платено паркиране се избягва. Сн. БГНЕС

Що се отнася до синята зона, единствено в програмата на Борис Бонев изрично е записано, че синята зона ще се разшири, а цената ѝ ще се увеличи, ще има и локални платени зони в кварталите. Поскъпване няма да има за живеещите в районите с платено паркиране, когато става въпрос за един автомобил, а възможността за винтка за паркиране за трета кола ще отпадне. За сметка на това служебният абонамент ще бъде ограничен, както и привилегиите за държавни и общински ведомства. Премахването на безплатното паркиране за общински служители предлага и Мая Манолова.

И синята, и зелената зона трябва да работят и през почивните дни, пише още в програмата на Бонев. Ще бъдат обаче обособени специални места за живеещите в зоната, които да не могат да се ползват от другите шофьори.

Тунел под Южния парк

Изграждането на тунел по Южния парк, който да свързва булевардите "Никола Вапцаров" и "Гоце Делчев" предлага кандидатът на "Спаси София" Борис Бонев. Според екипа му няма да се налагат никакви отчуждения, защото ще минава под двора на болница "Лозенец". За изграждането му ще са нужни около 20 млн. лева. Целта на тунела е да поеме трафика от пробива покрай болница "Токуда", който свързва бул. "Никола Вапцаров" с бул. "Черни връх", тъй като и в момента по него се образуват задръствания.

Според "Спаси София" трябва да се правят и тунели с по две ленти под бул. "Сливница" и бул. "Ситняково", осигуряващи бърза връзка между западните квартали като "Надежда" и "Люлин" с източните – "Хаджи Димитър", "Гео Милев", и бул. "Цариградско шосе". В рамките на проекта се предвижда изграждане на кръстовище на две нива под пл. "Сточна гара", преработка на пътните възли при гара "Подуяне" и на бул. "Цариградско шосе" е бул. "П. К. Яворов".

Обещания и за шофьорите

И Фандъкова, и Манолова, и Игнатов, и Бонев обещават да изведат транзитния автомобилния трафик от центъра и да го пренасочат по т. нар. рингове на София. Това обаче ще се случи, след като въпросните рингове бъдат изградени. Проектите, с които те трябва да бъдат довършени, са и основните в инфраструктурните програми на четиримата претенденти за кметския пост (освен строеж на метрото).

Фандъкова обещава вторият и третият вътрешен ринг на града да бъдат завършени до 2024 г. Същото, но без краен срок обещават и опонентите ѝ.

За втория пръстен е нужно прокарването на два пробива – "Данаил Николаев" и на бул. "Пенчо Славейков" при "Пирогов". Пробивът "Данаил Николаев" трябва да свърже Сточна и Централна гара и е дълъг малко над 1 км. Той е един от най-старите проекти в София. Всяка година за него се залагат пари в бюджета, но проектът, заложен още в плана "Мусман" от 1938 г., все още не е факт. Проблемите през годините бяха доста, но основният са отчуждителните процедури.


Довършването на бул. "Тодор Каблешков" е приоритет за всички кандидати за кмет. Сн. БГНЕС

За изграждането на третия градски ринг, който свързва бул. "Цар Борис III" и бул. "Цариградско шосе" се предвижда продължаването на разширение и изграждане на бул. "Тодор Каблешков".

Другите транспортни проекти, които се посочват в програмите и на четиримата кандидати, са свързани с подобряване на връзките към северните квартали и територии на общината - бул. "Рожен", бул. "Илиянско шосе", бул. "Източна тангента", разширяване бул. "Ломско шосе" и други. Повечето са проекти, които се подготвят от години.

В програмата на Фандъкова е записано и изграждането на Софийския околовръстен път от "Младост" до магистрала "Тракия" (което вече е в ход) и от бул. "България" до магистрала "Люлин". Втората отсечка обаче е доста амбициозен проект заради отчуждителните процедури, които изисква, както и зарази самото строителство, което включва тунели и естакади. Инвестицията трябва да се осигури от Агенция пътна инфраструктура, тъй като Околовръстното шосе е част от републиканската пътна мрежа, а не общински път.

Иначе за 2020-2021 г. Фандъкова обещава ремонт на тунела за "Люлин" и този под НДК – проекти, които бяха в инвестиционната програма на общината и за тази година, но така и не започнаха.

В програмата на Мая Манолова са посочени почти същите инфраструктурни проекти – основно свързаните с довършването на градските рингове, както и връзките със северните територии на общината. Независимият кандидат, подкрепен от БСП, обещава и реконструкция на северната дъга на Околовръстния път. В платформата ѝ е записана още програма за отчуждаване на имоти, които са нужни за реализирането на големите инфраструктури проекти.

Влизаме в кварталите

Инвестициите в кварталите - в улици, тротоари, зелени площи, детски площадки, градини, ясли, училища, спортни зали и площадки, присъстват в предизборните обещания на и на Фандъкова, и на Манолова, и на Игнатов, и на Бонев.

"Ключовата задача за следващите години е ремонт на квартални улици и тротоари – между 35–40 квартални улици на година във всички райони ще бъдат цялостно възстановени. В последните години ремонтирахме 114 квартални улици", пише в програмата на настоящия кмет. В нея се обещава на година да се правят и поне 25 км нови тротоари на година. Отчита се, че до момента са ремонтирани и изградени 230 км.


Разбитите тротоари са една от "забележителностите" на София. Сн. БГНЕС

Щяла да продължи и подмяната на уличното осветление с енергийно ефективно.

Манолова също обещава ремонт на основните улици в кварталите, както и програма за тротоарите, които да се изграждат така, че да са достъпни за хора с увреждания и майки с колички. Финансирането за тези проекти ще става по методология, която да отчита размера и състоянието на пътната мрежа на всеки район.

"Ще увеличим с 400% годишния бюджет за ремонт на тротоарите", посочва Игнатов. Обещава сигурни и освободени от коли и други препятствия тротоари, които да не се покриват с асфалт. "В кварталите ще положим настилки на пътеките, прокарани като най-удобни от пешеходците и свързващи основни средища като спирки, училища и други обществени пространства", пише в програмата на "Демократична България". В нея се посочва още, че инвестициите в кварталите ще се решават заедно с гражданите.


Сн. БГНЕС

Бонев обещава освен нови тротоари и улици, които да свързват съседни квартали. От "Спаси София" са приложили и карта на ключовите отсечки извън центъра, които трябва да бъдат изградени, ремонтирани, разширени. Залагат и строг контрол за неправилно паркиране, а за целта ще искат да се купят поне още 10 "паяка", да се назначат общински полицаи и да се направят локални наказателни паркинги. Тротоарите ще се чистят от коли и не само с колчета срещу паркиране, но и със засаждането на жив плет. Борис Бонев предлага и създаването на общинско предприятие за малки улични ремонти. В момента и пълненето на дупки и пълното преасфалтиране на дадена улица се прави от частни компании, избрани с обществена поръчка.

Придобивки за велосипедистите

Нови велоалеи, велостоянки, паркинги за колела, както и изграждането на системи за наемане на велосипеди и стимулиране на тези за споделени тротинетки са част от програмите и на четиримата претенденти за кметския пост.

Настоящият кмет Фандъкова обещава да осъществи дългогодишната идея за зелен ринг по старите жп линии около и през София. Освен велоалея, той трябва да включва и пешеходна алея, места за почивка, озеленяване.

В програмата на Фандъкова се обещава изграждането на нови велоалеи от кварталите до центъра, както и до места за почивка като Панчарево, Банкя и Божурище, Княжево, с. Мрамор. "Планираме през 2025г. да има 160 км велоалеи", обещава Фандъкова.


Сн. БГНЕС

Манолова също залага на система от веоалеи и велопаркинги.

Според Борислав Игнатов наред с изграждането на нови маршрути за велосипедистите трябва да се работи и за ремонт и обезопасяване на съществуващите. Той обещава при изграждането на нови велоалеи да търси мнението на специализираните организации и да се преодолее разпокъсаността на мрежата, която в момента се състои от единични алеи, които често свършват в нищото.

"Вместо скъпи велостоянки, ще направим такива пред обществени сгради с постоянна охрана", пише в програмата на Игнатов. В нея е включено още създаването на общинска мрежа от велосипеди под наем или други форми на микромобилност.

"Ще инициираме изготвянето на цялостен план за развитието на велосипедния транспорт, който да определи амбициозни, ясни и измерими цели за дял на велосипедните пътувания, обхват на веломрежата, повишаване на безопасността и др.", обещава Бонев. В нея е посочено, че проблем при изграждането на велоалеи е калпавото проектиране и за това ще се вземат мерки за преодоляване на проблема. От "Спаси София" обещават да привлекат опитни оператори на системи за наем на колела. Първоначално бъдеща система за отдаване на велосипеди ще включва центъра и всички съществуващи велосипедни коридори, свързващи го с периферията.

Още по темата
Още от Местни избори 2019