Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Преговорите в БДЖ приключиха без успех в десетия ден на стачката

Ръководството се надява следвщата седмица влаковете да тръгнат, синдикатите пък загубили оптимизъм

28 коментара
Снимка: БДЖ

Ефективната стачка в железниците ще продължи и в неделя - за 11 пореден ден, съобщи Петър Бунев, председател на Синдиката на българските железници в КНСБ след днешните преговори с ръководството на БДЖ. Въпреки сближаването на позициите в последните дни, оказа се, че синдикатите не са съгласни с Колективния трудов договор, предложен в събота от шефовете на БДЖ. Освен спорния въпрос със съгласуването на съкращенията със синдикатите, което ръководството възприема като пряка намеса в управлението, вече няма съгласие и по текстовете в бъдещите КТД в Холдинг "БДЖ” ЕАД, "Пътнически превози” и на "Товарни превози”. 

 
"След като договорихме, че ще приемем стария колективен трудов договор и остана да дебатираме тази вечер член 11, който е за съкращенията, ние имахме наше предложение, очаквахме и техните предложения и да водим преговори точно по този член. Но за съжаление работодателите днес предложиха едва ли не нов колективен трудов договор с тотална промяна дори и на стария колективен трудов договор в посока надолу”, каза Бунев, цитиран от "Фокус". Той допълни, че след вчерашния оптимизъм, вече не е оптимист. Стачката продължава и ще се търсят други решения. 
 
В понеделник синдикатите ще отидат на разговора с ръководството на дружеството, ще кажат становището си по новото предложение, но според Петър Бунев предложенията са неприемливи. 
 
Преговорите са били много кратки, връчихме предложенията си на синдикатите и очакваме отговор в понеделник, каза пред бТВ шефът на директорския борд в БДЖ Владимир Владимиров. Той заяви, че се надява влаковете да тръгнат следващата седмица. 
 
По думите му второ увеличение на жените на билетите ще влезе в сила от 1 януари, но за влаковете без задължителна резервация – с около 9%. Пътуването с влак отново ще е по-евтино, отколкото с автобус. Въпреки стачката, реформата продължава, каза Владимиров. 
 
В предните дни на преговорите стана ясно, че двете преговарящи страни са се разбрали за бонусната система, която да определя заплащането на железничарите, да бъде внедрена от средата на следващата година, а не от този месец, както настояваха от ръководството на компанията.
 
Засега е ясно, че до юни 2012 г. доходите на железничарите няма да бъдат намалявани. Синдикатите настояват за запазване на сегашния Колективен трудов договор за работещите в железницата.
 
Най-големи са намеренията за съкращения на кадри в администрацията на железниците. Чиновниците в БДЖ са 7% от целия персонал, но представляват една четвърт от предложените за доброволно напускане. 
 
Според изпълнителния директор на холдинга Йордан Недев след съкращенията административният персонал ще намалее наполовина. Ръководството на БДЖ обаче избягва да използва термина "съкращения".
 
Загубата от стачката до момента са 1-1.5 млн. лева, съобщи още ръководството на железницата. Това е нищо на фона на дълговете на дружеството от 800 млн. лв. 
 
Синдикатите: 5 млн. лева могат да дойдат от продажба на централата на БДЖ в столицата
 
Синдикатите предложиха на ръководството на БДЖ да продаде историческата сграда в центъра на София и да се премести на Централна гара. "Това е най-бързо ликвидната сграда и тука най-бързо могат да се вземат пари. Щом сме толкова закъсали мисля, че това може да се направи”, коментира председателят на синдиката на железничарите Петър Бунев пред бТВ.
 
В момента банките трудно финансират покупка на имоти, които не създават приходи. Инвеститорите могат да разчитат само на собствените си средства. Но въпреки това според консултантите тази сграда ще предизвика интерес.
 
"Би могла да бъде атрактивна за инвеститори, които да я ползват за собствени цели или като спекулативен проект - за отдаване под наем на офиси, т.е. да се превърне в една модерна офис-сграда”, смята Михаела Лашова, експерт недвижими имоти. 
 
По средни цени железницата може да осребри централата си от 1854 квадратни метра срещу 5 милиона лева. 
 
Ръководството обаче не гледа на тази идеята сериозно. "Според вас като гледате тука какво може - театър или кино, какво ще се създаде точно в тази сграда? И това че мястото е такова... плюс това тя е архитектурен паметник, не могат някакви преустройства да се правят. Това не са неща, които могат ей така да се изкарат на пазара и да кажем ей така - десет милиона”, коментира изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев.
 
Освен това БДЖ притежава само половината сграда. Другата половина е на Националната компания за железопътна инфраструктура. Споделена собственост и наложени възбрани ограничават разпореждането и с много други обекти на иначе богатия на имоти холдинг.
 
"Ние всеки ден това се опитваме да правим - по някакъв начин да се опитваме да генерираме приходи от сградите. За много малко от тях има какъвто и да било интерес. Те наистина са в много окаяно състояние, строени са за едно светло бъдеще, което не се състоя. Една доста голяма сграда в центъра на Горна Оряховица - за съжаление там не кипи кой знае какъв бизнес и няма интерес - нито може мол да се построи, нито кино, защото няма кой да го посещава”, коментира Недев. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

28 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #28

    Добре де защо да няма железница в България ? Не пътуват само пенсионерите има и други пътници дето винаги пътуват. да ги изброя ли искаш ли 26 ? дето си написал много глупав коментар Освен Пенсионери има села дето нямат друг транспорт освен железопътния хората с какво ще отиват на работа? и ученици дето използват железопътния транспорт студенти о цяла България.!!!

  2. Анонимен
    #27

    Идват новогодишни и коледни празници. Ако стачката продължи кой ще извози хората?Миналата година пуснаха допълнителни влакове и пак навалицата беше голяма.

  3. Анонимен
    #26

    Западните експерти още преди 20 години казаха - България няма нужда от железница! Кой ползва железницата? Пенсионерите! Сега ще се вдигне пенсионната възраст и пенсионерите ще намалеят, а на истинските пенсионери да им плащат по някой лев дотация за автобусен транспорт, те и без това много не пътуват. АЙДЕ ЧУПКАТА НА СОЦ. ИЗОБРЕТЕНИЯТА КАТО БДЖ! Модерен автотранспорт! Електромобили! Това е бъдещето! БДЖ трябва да се закрива като Кремиковци- неизбежно е

  4. Анонимен
    #25

    Защо никой не коментира нивото на обща и специална компетентност на двамата железничарски вождове - Недев и Владимиров. За какви заслуги и с какъв професионален и житейски опит се оказаха начело на най-голямата и най-стратегическата държавна фирма?

  5. Анонимен
    #24

    Дянков сложи в джоба си доктор Менгеле. Прави си експерименти не с отделни хора, а с цял народ. И е с чувство за хумор: нарича тези експерименти "реформи".

  6. Анонимен
    #23

    Стачка,стачка, за министър Дянков си закачка. Но този път не ще се предадем! И министерското кресло ще разтресем. Важно е да сме единни. Сто процента здрав ОТПОР! Какво ще правят нека видим Борисов олигарх и хор.

  7. Анонимен
    #22

    До 12 Голяма част от тези учени отдавна са в тежест на държавата. Никакъв принос към науката, нямат публикации и трудове, не творят, а само получават тлъсти заплати и смучат командировъчни. Превърнали са институтите и университетите в дембелханета и въртят далавери. Показателен е примерът с института по металургия към БАН, управляван от един яблански селяндур разпореждащ се като феодал, където за ремонт на две тоалетни са били хвърлени 150 000 лв и един билюк военни са се накачили да смучат заплати пак там. И това е странното: уж се правят ревизии, проверки и в крайна сметка излиза, че всичко е наред.

  8. Анонимен
    #21

    майкъл тъй като държава без работещи железници просто няма, "управлението" герберско доказва че ни води към небитието.

  9. Анонимен
    #20

    айде бате Бойко да ги арестува по-бързо и да продава железницата на някой чужденци, а който иска да пътува с влак да си купи кола. идват парламентарни избори и Дянков ковчежника трябва да запълни изпапканите пари на данъкоплатеца за купуване на гласове. Време е Бойко да почне да ги скарва едните с другите както Тато. Ние дадохме пари на тези, те ви ги взеха. Що не стачкувате пред комунистите, и накрая ЕС е виновен, няма пари

  10. Анонимен
    #19

    Синдикатите загробват още една държавна фирма. Горките работници и служители - не си ли дават сметка за това? Въпрос е на седмица-2 да се обяви фалит, а тези идиоти не харесвали КТД? Айде чупка, КТД не се субсидира с държавни дотации и помощи!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.