Регионалният министър сложи край на ерата на най-ниските цени

Прехвалените евтини магистрали на Борисов протекли, пътищата с дефекти

Работи се по 1100 км пътища от времето на тройната коалиция за над 1.5 млрд. лева

Десислава Терзиева. Сн: БГНЕС

"Прехвалените евтини магистрали на Борисов всъщност се оказаха скъпи. Два тунела на магистрала "Люлин" са изпълнени некачествено и неправилно и сега текат. Над 80% от ремонтираните пътища по оперативна програма "Регионално развитие" са с дефекти, а над 35% от пътищата са в ужасно състояние." Такава апокалиптична пътна картина нарисува министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева при отчета на 100-те си дни управление.

"Претопляне на старата манджа" и "ПР-акция", отвърна предишният регионален министър и настоящ депутат от ГЕРБ Лиляна Павлова.

"Лентите ги режа аз, защото в момента аз съм министър. На всички е ясно, че политиците не дават пари от личния си джоб за да се строят магистрали. Това става с парите на данъкоплатците", каза министър Терзиева в отговор, че в момента открива обекти, построени от правителството на ГЕРБ по думите на лидера на партията Бойко Борисов. Тя отбеляза, че и "г-н Борисов е започнал да строи наготово, след като предишното правителство е проектирало магистралните участъци и е направило повечето отчуждения". В този смисъл Терзиева отбеляза, че изграждането на една магистрала е дълъг процес, който започва при едно правителство, минава през друго и може трето да ги открие.

Разминаване

В същото време министър Терзиева отчете като успех, че за сто дни е успяла да започне строителството на 42 км магистрали – лот 2 на "Струма" от Дупница до Благоевград и на отсечката от Шумен до Белокопитово на "Хемус", както и ремонта на трите виадукта по "Тракия" и "Хемус".

Те всъщност бяха подготвени от кабинета на ГЕРБ, а разделянето на Министерството на регионалното развитие и благоустройствата на две от новата тройна коалиция забави старта на строителството им с два месеца. Участъкът на "Хемус" пък се забави заради археологически разкопки.

Регионалният министър отбеляза като заслуга изготвеният план за спасяване на магистрала "Марица", който предвижда до лятото на 2014 г. аутобанът най-после да е построен. Според първоначалните договори това трябваше да стане до ноември тази година, но този проект беше неглижиран при ГЕРБ за сметка на усилията за довършване на "Тракия". Официално като причина за забавянето на "Марица" сегашните управляващи приеха форсмажорни обстоятелства – появили се археологически разкопки по трасето, както и наводнения от проливни дъждове.

Като успех Терзиева отчете, че в момента в строеж или ремонт са над 1100 км пътища за над един милиард и половина лева. Ако се отворят стари вестници ще се види, че тези 1100 километра,са още от времето на тройната коалиция, като всеки министър на регионалното развитие си ги приписва като успех – от Асен Гагаузов, през Росен Плевнелиев и сега Десислава Терзиева, но и до днес те не са завършени. Това са пътни отсечки по програма "Транзитни пътища V", които обаче не вървят заради липсата на осигурено съфинансиране. Настоящото правителство също не бърза с довършването им след като наскоро реши заемът с Европейска инвестиционна банка да бъде удължен с три години.

Протеклата магистрала "Люлин"

Два от тунелите на магистрала "Люлин" пък едва ли не всеки момент могат да рухнат, малко повече от година след откриването на обекта, стана ясно от думите на министър Терзиева.

От обясненията и се разбра, че тунелите са изпълнени по неправилна технология, която е довела до оскъпяването им и некачественото им изпълнение. Бил използван "композитен материал подобен на гипсокартон, хванат с болтчета", който в момента се разпада, обясни Терзиева.

Ремонтът им ще струва около 260 хил. лв. на пътната агенция, за да се направи адекватна облицовка на тунелите, посочи тя и отново припомни как магистрала "Люлин" е поскъпнала с 47.5 млн. евро, което е над 35% над договорената цена.

Решението за оскъпяването на "Люлин" беше взето от предишния парламент, доминиран от ГЕРБ. Дилемата тогава беше да дадем още 47 млн. евро или да върнем на Брюксел над 110 млн. евро и да нямаме магистрала. Така се взе решението за оскъпяването на 19-километровата отсечка, чието строителство беше забавено заради несвършени от държавата отчуждения и преместване на техническата инфраструктура.

"ПР-акция е поредното говорене по темата за магистрала "Люлин". Там всичко е изговорено, водили сме журналисти на терен да им показваме проблемите и тяхното решаване. На това му се казва "претопляне на стара манджа", се казва в изявление на Лиляна Павлова.

Ремонтираните пътища с европари пълни с дефекти

От проверените 61 пътни проекта, изпълнени със средства по оперативна програма "Регионално развитие" (ОПРР) над 80% от тях имат дефекти, като отваряне на фуга между двете ленти, коловози, слягания и пукнатини по пътната настилка, каза министър Терзиева.

Сега тези дефекти предстои да бъдат отстранени от изпълнителите, тъй като пътищата все още са в гаранционен срок, допълни тя.

Пътната агенция продължава с проверките на строителството на магистрала "Тракия" и връзката на Софийския околовръстен път с гара Яна, каза министър Терзиева.

Надцакването с думи кой е по-велик при магистралите и пътищата между министър Терзиева и бившия премиер Бойко Борисов може обаче да струва финансови загуби на българите. В случай, че действително строителството е некачествено по европейските проекти се налагат т.нар. финансови корекции, които в случая ще са за сметка на българските данъкоплатци.

Магистралата до Калотина остава след 2014 г., нов търг за западната дъга на София

Магистралата от София до ГКПП "Калотина" няма да се строи през този програмен период и остава за следващия, съобщи регионалният министър. Това е причината пътната агенция да прекрати търга, който се играеше в момента, допълни шефът на АПИ Стефан Чайков. По думите му новият търг ще бъде пуснат веднага през 2014 г.

Идеята е 32-километровата отсечка да получи финансиране от оперативна програма "Транспорт". В момента обаче тя е в резервния списък на програмата и засега пари за нея няма, призна министър Терзиева. В случай, че някой друг обект пропадне, ще се финансира магистралата до сръбската граница, в противен случай за изграждането ѝ ще се разчита на бюджетни средства.

Прекратен е и търгът за участъка от западната дъга на София, който беше спечелен от "Трейс", съобщи още Стефан Чайков. По думите му предстои да бъде обявена нова тръжна процедура, като целта е отсечката да бъде реализирана през този програмен период до края на 2015 г. със средства по програма "Транспорт".

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес