Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Прекалено много е тъмнината около "Юлен"

Никой не уважава компании без лица, изкарващи се на загуба, но с претенции да развиват бизнес

6 коментара
Прекалено много е тъмнината около "Юлен"

Хората обичаме светлината и се страхуваме от тъмнината. Асоциираме я с неизвестното, непознатото, злото. В нашето въображение там се раждат чудовища. Е, и в бизнеса е така.

Какво искат голямата маса протестиращи за Пирин?

Светлина. Искат да виждат концесионера на ски зона Банско. Защото обичат Пирин и всеки от тях го чувства като свой. Искат да бъдат убедени, че концесионерът е читав и няма да унищожава природата на планината. На практика, това значи да имат информация за собствеността и мениджмънта на "Юлен", за договореностите с държавата и общината, за отношенията му с банки, хотели и други фирми, за въздействията му върху околната среда и местната общност, за нивото на спазване на законите… И всичко това да бъде налично с обществен достъп, което днес значи – на един клик разстояние в интернет.

Какво им дават държавата и концесионерът?

Тъмнина. Нито собственик, нито ясни параметри на сделката, нито ясни оценки на въздействията… Всъщност, даже по-зле. Малкото налична финансова информация показва, че "Юлен" има очакваните високи приходи, но почти ежегодно са на загуба и концесионните плащания са незначителни за мащаба на бизнеса.

Защо бе, хора? Защо правите простотиите на разни гиганти от петролния бранш, които спестяват стотици милиони и въртят едни огромни акцизи и ДДС-та. За едни 10% корпоративен данък ли е целият зор при вас? Та това е най-ниската ставка в света – почти като в офшорна зона. Не си струва!

Не, не е незаконно, но дразни ужасно много. Защото ски зона Банско е очевидно успешен и развиващ се бизнес, който със сигурност печели. Как иначе ще създава зимният туризъм – половината, от който се случва в Банско – около 1 милиард лева от БВП? А и ако губехте, щяхте ли да искате да го разширявате с нови лифтове?

Никой не уважава губещи компании. Загубата в бизнеса е равна на неуспех, некадърност, некомпетентност. Означава, че не сте в състояние да управлявате собствената си компания, камо ли пък външните ѝ въздействия върху околната среда и интересите на всички засегнати групи. Това ли искате да покажете с тези фалшиви отчети? Съмнявам се.

Твърдите, че днес Банско е ски курорт от световна величина, хората там живеят много по-добре, а Пирин е планина с отлично запазена дива природа. И твърдите, че това се случва в голяма степен благодарение на вашата работа и инвестиции. Макар и да нямам пълната информация, аз лично съм по-скоро склонен да се съглася. Обаче не съм представителна извадка. Освен това, ако бях собственик на "Юлен", щях да се гордея с тези резултати и лично да ги представям и защитавам.

На кого биха се доверили хората? На човек, който застава в светлината на прожекторите и заема открита и ясна позиция или на човек, който изпраща адвокати да говорят от негово име, докато той се крие в сенките?

Никой не уважава компании без лица. Питайте чичко Гугъл! Ще ви каже, че вероятността хората да асоциират думата "неизвестен" с "извършител" е около 100 пъти по-висока, отколкото да я свържат с "благодетел". Още ли сте учудени, че скандират "Мафия"?

В тази връзка, от началото на 2018 г. е в сила изменение на Закона на счетоводството, което задължава всички големи "предприятия от обществен интерес" ежегодно да публикуват т.нар. нефинансова информация заедно с годишните си финансови отчети. Иде реч точно за типа информация, която коментирах по-горе. И всички публични и енергийни компании, ВиК-та, банки и застрахователи ще трябва да я споделят. Обаче… законодателят е преценил, че "Юлен", който управлява единствената значима концесия в национален парк, НЕ е "предприятие от обществен интерес". Пак ли сте учудени, че скандират "Мафия"?

И накрая един (последен безплатен) съвет. Не от мен, а отгоре: "Видя Бог, че светлината е добро нещо, и отдели Бог светлината от тъмнината."

* Коментарът на партньора и управител на консултантската компания за развитие на устойчив бизнес "Денкщат България" е публикуван в личния му Фейсбук профил

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #6

    Да! Освен тези доводи има и още един важен. Хората искат да знаят, дали фирмата ще финализира сделката, или ще фалира поради липса на средства, и лифта ще виси със страшна сила в Нищото, както се случва на Витоша?

  2. dimitardi100
    #5

    Много силно и право в целта ! Поздравления ! Власта да не спи , а да даде необходимата информация на обществото !

  3. Чинчила
    #4

    Има известна неточност в коментара. Броят на скиорите дневно е поне 7-8 хил (това заяви управителя на Юлен Обрейков в ефир). Приходите САМО от лифткарти дневно са около 400 хил лв при концесионна такса от около 300 хил. Юлен АД, обаче е на загуба, като отчита по малко от половината от тез приходи по простата причина, че останалите приходи се реализират на офшорните им сметки и така се избягва ДДС за милиони.

  4. Bojidar Nikolov
    #3

    Do koga Pravitelstvoto shte dopuska da ne se znae sobstvenika na "YULEN" i po dokumenti da se vodi nqkakyv bezraboten kipyrec? I do koga edin advokat shte obikalq studiqta na televiziite i shte obqsnqva problemite i v Bansko, i na Vitosha? I do koga imeto na Ceko Minev, koeto se svyrzva i s Bansko i s Vitosha shte byde pazeno, edva li ne kato dyrjavna taina???

  5. lubo
    #2

    Капацитета на кабинковия лифт в Банско е 2000 човека на час.
    Цената на ски-картата е 58 лева за един ден.
    Нормално това носи приходи поне 100 000 лева на ден, а на месец 3 милиона, при добри климатични условия, разбира се.

    За Банскалии това може да е голям бизнес, но от национална гледна точка не е. Доказателство е, че Юлен дори не плащали данъци (според горната статия). Така че, въпроса въобще не е в поминъка на населението, който и сега е осигурен на едно добро ниво. За никого не е тайна, че

  6. Коментарът е изтрит в 14:40 на 16 януари 2018 от автора.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.