Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Прекратен е жп договор за 120 млн. лв. на компания, свързвана с Пеевски

НКЖИ обявява нова поръчка за изграждането на жп линията София - Елин Пелин

5 коментара
Прекратен е жп договор за 120 млн. лв. на компания, свързвана с Пеевски

Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) прекрати договора с изпълнителя на проекта за модернизация на жп линията от София до Елин Пелин - ДЗЗД "Келет АБ". Това съобщи Министерството на транспорта и съобщенията.

Договорът с българо-унгарския консорциум на стойност 120 млн. лв. без ДДС беше подписан през лятото на 2016 г. По план 23-километровият жп участък трябваше да бъде завършен до края на 2020 г., но това не стана.

С днешна дата реалният физически напредък на строителните дейности е едва 43%. На практика изпълнителят е извършвал основно доставки на материали, посочват от транспортното министерство.

По груби сметки "Келет АБ" е получил до момента около две трети от стойността на договора или около 87 млн. лева. Обектът се финансира по механизма "Свързана Европа".

Кой е строителят?

Унгарско-българското обединение "Келет АБ" няма опит в строителството на железопътни линии и още при подписването на договора се появиха съмнения, че то ще може да завърши обекта.

Българската компания "АБ" АД, със седалище в Хасково, получи солидна финансова инжекция от Българската банка за развитие, за да може да започне строителството на обекта. Не е ясно с днешна дата дали заемът е погасен.

През годините хасковското дружество многократно е сменяло собствеността си. С днешна дата като действителни собственици на "АБ" са посочени "Пътна сигнализация - България" ЕООД и "Валирион" ЕООД, които се представляват от Цветан Николов Чолаков, показва справка в Търговския регистър.

В строителния бранш се коментира, че зад фирмата стои депутатът от ДПС Делян Пеевски, макар той никога да не е имал официално нещо общо с нея по документи.

"АБ" е и сред компаниите, които получиха авансови плащания по инхаус договорите за строителството на магистрала "Хемус".

Компанията отговаря и за пътното поддържане в област Хасково, както и на участъци от магистрала "Марица".

Нова поръчка

Плановете на НКЖИ са в кратки срокове да бъде обявена нова процедура за строител на жп линията София - Елин Пелин с прозрачни условия. Това ще даде възможност за участие на широк кръг български и чужди фирми, се казва в съобщението.

Бъдещият изпълнител ще трябва да изпълни повече от половината от строителните дейности по обекта.

До момента е модернизиран релсовия път между гарите Искър и Казичане, както и участъци до Елин Пелин.

Все още не е ясно каква ще бъде прогнозната стойност на новата обществена поръчка.

Ниско изпълнение на жп проектите

Проверка на Министерство на транспорта и НКЖИ по всички договори за рехабилитация на железопътни линии в страната показва много ниски нива на физическо изпълнение за по-голямата част от договорите. Те са подписани основно в периода от 2019 г. до края на 2021 г.

Голяма част от тези договори са подписани с компании, които нямат опит в железопътното строителство, но затова пък официалните им собствениците са охранявали силните на деня.

Тези фирми бяха избрани за изпълнители с помощта на съда. По част от договорите НКЖИ посочи за победители компании с опит в железопътното строителство, но съдът отсъди друго след обжалване на процедурата. Така освен фирми, свързвани с управлявалите допреди година, в жп строителството влязоха и компании, зад които се твърди, че стои енергийният бос Христо Ковачки.

През 2020 г. в строителния бранш се коментираше, че част от новоизлюпените жп строители са предлагали на фирмите с опит да им завършат обектите, но никой не е пожелал. Причината е била в надутата сметка за строителни материали и много ниската цена на строителството, за която никой не е искал да работи. Така тези обекти сега очевидно изостават с изпълнението.

По разпореждане на министъра на транспорта Николай Събев НКЖИ ще засили контрола на строителните дейности и качеството на изпълнение на обектите, се казва в съобщението на транспортното министерство.

В него е посочено още, че НКЖИ няма да одобрява постъпили искания за актуализация на стойностите на вече сключени договори за строителство, в резултат от проведени обществени поръчки.

В случай, че фирма-изпълнител декларира невъзможност да изпълнява договорните си отношения, ще се разглежда и вариантът за прекратяването му, посочват от транспортонто министерство.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Евроатлантизъмм
    #5

    70% платени няма нищо построено ама го спират като знак за законност и аргумент, че отишли за материали :D Златни камъни ли сме купили отново

  2. Сикаджун
    #4

    Полуграмотната Каръдъъ няма ли да обясни на всички пред медиите как заедно с Шиши, Доган и Тиквата крадяха, крадяха, крадяха? Полуграмотният партиен лидер има много нисък коефициент на интелигентност - не може да говори български и затова говори на забавен кадър, не владее правописа в българския език, не може да реши елементарна задача по математика.

  3. Stamen Orange
    #3

    Сега една сочна компенсация за Пеевски. Черпи матряла

  4. Сикаджун
    #2

    Корумпираният Вебер пак се опитва да разтваря чадър над престъпника Боко Тиквата от сик, който заедно с Шиши, Доган и другите от сик и дпс крадяха по 10 МИЛИАРДА на година. Част от откраднатото е отивала като ' комисионна' към корумпето Вебер. А защо иначе Корумпираният Вебер защитава Тиквата, като в същото време не желае в ЕП да се обсъждат кражбите на мутрата от сик?

  5. SILENCE
    #1

    Да върнат парите, които са получили, без да е налице работа срещу тях. Качеството на свършеното да има решаващо значение.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.