Прекратява се оскъпеният търг за магистрала "Хемус"

Борисов нареди да има нова поръчка и да се направи "пред очите на всички медии"

Прекратява се оскъпеният търг за магистрала "Хемус"

Премиерът Бойко Борисов изненадващо разпореди в понеделник да бъде спряна спорната обществена поръчка за магистрала "Хемус", която трябваше да бъде изпълнена за близо 1 млрд. лв. от фирми, свързани с Делян Пеевски и Валентин Златев. Това стана почти едновременно с нареждането към финансовия министър Владислав Горанов да поиска разсекретяване на доклада на международната фирма "АлексПартнерс" за зиточването на фалиралата Корпоративна търговска банка (КТБ). Предприемането на тези стъпки се възприема като демонстративен опит на правителството да се разграничи от депутата от ДПС Пеевски. Предполага се, че това се е наложило заради провеждани в чужди държави разследвания, свързани с бизнеса на Пеевски, на когото бе наложена забрана да влиза в Турция, а според турски медии, близки до президента Ердоган, депутатът от ДПС върти контрабанда с цигари на турска територия.

"Министър-председателят Бойко Борисов разпореди на министъра на регионалното развитие, Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" незабавно да предприеме действия по прекратяване на процедурата за избор на изпълнител на строителството на Автомагистрала "Хемус" - Лот 1 и Лот 2", съобщиха в понеделник от Министерския съвет .

По-късно от Прага Борисов обясни, че решението за "Хемус" е заради съмнения около поръчката и свързването ѝ с близки до Пеевски и Златев фирми. "Когато витаят в обществото пространство съмнения върху сделка, която е около 800 млн. лева държавни пари, никога не бих си позволил да остане в обществото какъвто и да е оттенък, че нещо неправилно съм извършил. Затова я затворих и разпоредих веднага да се проведе нов търг, да бъде направен пред очите на всички медии", каза министър-председателят. Правителствени източници коментираха пред Mediapool, че мерките са взети заради съмнения за корупция на фирмите-изпълнители.

Предприетият ход на практика потвърждава публичната тайна, че няма голяма поръчка, финансирани с държавни средства, която да не е съгласувана с премиера.

Преди да бъде разпространено съобщението на МС е имало среща между Борисов и регионалния министър Лиляна Павлова, научи Mediapool.

Поръчката за "Хемус" беше спечелена скоростно преди Нова година от два консорциума, начело на които са фирми, свързани с депутата от ДПС Делян Пеевски и шефа на "Лукойл“ Валентин Златев.

Само седмица след отварянето на офертите Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) публикува крайното класиране на строителите на 60 км от Ябланица до разклона за Плевен/Ловеч. От него стана ясно очакваното: 500 млн. лв. отиват в консорциум на "ПСТ груп", свързвана с Делян Пеевски и Първа инвестиционна банка, а 300 млн. лв. - в "Джи Пи груп", сочена за близка до генералния директор на "Лукойл България" Валентин Златев. Така предколедно управляващите разпределиха почти 1 млрд. лева на две групи, които редовно печелят държавни поръчки.

Изпълнителите

Около седмица преди Коледа регионалното министерство съобщи избраните изпълнители на "Хемус".

Обединение "ПСТ Хемус 2" беше определено да строи 36-километровата отсечка между Луковит и разклона Плевен/Ловеч за най-малко 479 млн. лв. и най-много близо 500 млн. лв. без ДДС. Водещ партньор в обединението е "ПСТ Груп" ЕАД, зад която, според представители от бранша, стоят депутатът от ДПС Делян Пеевски и собствениците на Първа инвестиционна банка. Останалите фирми са "Хидрострой" АД, "Пътстрой Бургас" ЕООД и "Евро Алианс Тунели" АД.

За изпълнител на 23-километровата отсечка от Ябланица до Луковит беше избрано обединение "АМ Хемус Лот 1" с цена от 277 млн. лв. до близо 300 млн. лв. без ДДС. Водещ партньор е "Джи Пи Груп" ООД, която в пътния бранш се свързва с шефа на "Лукойл България" Валентин Златев, макар по търговския закон той да няма нищо общо с фирмата. Останалите участници са "Конструксионес табоада и Рамос" ООД, "МР Сивил Уъркс" ООД и "Трансконсулт-22" ООД.

Цените на двамата кандидати бяха близо два пъти по-високи от прогнозните стойности. Разминаването беше обяснено от Павлова с остарелите проекти и трудния терен.

Договорите с изпълнителите трябваше да се сключат при осигуряване на средствата, което означава, че не се очертава да има съдебни спорове по решението за спиране на търга.

В момента обществената поръчка се оспорва от две чужди компании - турската "Ташяпъ" и италианската "Серениссима Конструциони", в Комисията за защита на конкуренцията, която обаче още не се е произнесла.

Външен натиск

Неофициално се твърди, че за взимането на решението на Борисов влияние е оказал и дипломатически натиск. Чужди посланици от ЕС са изказвали недоумение, че е дни и същи фирми печелят обществените поръчки.

Новината за прекратяване на търга за "Хемус" буди аналогии с друг скандал от близкото минало – за дострояването на магистрала "Тракия". Преди близо десет години тогавашните големи играчи си поделиха трите лота. Тройната коалиция на премиера Станишев дайстваше доста уверено, смятайки, че може да прави каквото си иска, защото магистралата се финансира с държавни пари. Почти по същото време гръмна скандалът "Батко и братко", разкриващ схема за нагласени поръчки, след което ЕК спря финансирането по предприсъединителния фонд ФАР.

В резултат на това търгът за "Тракия" бе спрян, а недостроената част бе прехвърлена за финансиране с европейски средства. Впоследствие търговете бяха проведени по времето на тогавашния регионален министър и настоящ президент Росен Плевнелиев. Участваха няколко кандидати, цените значително паднаха и магистралата бе довършена.

Националната компания: Корупция няма, липсват европейски пари

Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" пък обясни, че е прекратила процедурата за избор на изпълнител на строителството на двете отсечки на магистрала "Хемус" "поради невъзможност да бъде осигурено финансиране за изграждането им по линия на оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020" (ОПТТИ).

Това е малко странно обяснение предвид факта, че отдавна се знае, че европейски пари за "Хемус" няма. Магистралата не лежи на европейски коридор и няма как да получи финансиране от ЕК.

Освен това бюджетът на програма "Транспорт" за нови магистрали е 673 млн. евро. Те бяха предвидени за довършване на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. Поне такъв ангажимент защитихме пред ЕК. Прогнозни разчети сочат, че дори тези средства може да не стигнат за "Струма".

Така на практика кабинетът признава, че е разчитал да финансира "Хемус" с европейски пари. В същото време Борисов, Павлова и Московски не спираха да обясняват, че ще се строи с пари от бюджета и понеже за изграждането ще са необходими няколко мандата, проектът трябваше да получи одобрението на Народното събрание.

Очевидно управляващите са си правили криви сметки да излъжат отново ЕК, както се случи миналия мандат, и "Струма" отново да остане недовършена.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Защо името на премиера се свързва с аферата с къщата в Барселона?