Преломна година за съществуването на военната авиация

Преломна година за съществуването на военната авиация

Военната авиация от години е в критично положение, но тази година вече реално има опасност за нейното съществуване. След години на отлагани решения тя е изправена до стената и управляващите ще трябва да решат дали България ще продължи да има Военно-въздушни сили или ще се откаже от тях.

Ресурса на почти всички самолети на въоръжение в българската армия изтича, а проектите за модернизация са блокирани и с неясни планове.

Въпреки че фокусът е насочен предимно към изтребителната авиация, която отговаря за охраната на въздушното пространство, ситуацията не е по-различни и с останалата техника.

Изтребителната авиация на ръба

Според източници на Меdiapool в момента летят 5-6 изтребители МиГ 29, (официално 7), но и тази бройка е относителна, тъй като от години в базата в Граф Игнатиево са принудени да разчитат на практиката, станала известна като "канибализъм" - да сглобяват самолети от частите на останалите, за да има поне няколко, които да са в състояние да летят.

Правителството видимо се отказа от намерението си да купува нови, съвместими с НАТО-вските стандарти, изтребители и обяви намерение да налее стотици милиони в старата съветска техника. Но и там има сериозни проблеми с поръчките, които традиционно се обжалват и се проточват дълго във времето.

Командирът на базата бригаден генерал Иван Лалов отчете, че през миналата година летците от изтребителната авиация са успели да се справят успешно със задачите, но пилотите летят "под критичния минимум".

Продължават техническите проблеми в базата – има недостиг на изправни ресурсни агрегати, а оборудването на самолетите се амортизира.

Командирът на ВВС ген.-майор Цанко Стойков каза в края на миналата седмица пред пилотите от базата, че сегашната година се очертава да бъде не по-малко напрегната, съобщи ВВС.

Изходът от задънената улица в изтребителната авиация е купуването на нов тип изтребители. И третият кабинет на Бойко Борисов показа, че не е готов да отдели нужните средства – около 1.5 млрд. лева - и "тупка топката", връщайки проекта в изходна фаза.

За сметка на това военният министър Красимир Каракачанов обяви амбиция да инвестира сериозно в старата съветска техника, което също е сигнал, че не се планира сериозна инвестиция в нова техника. Така изтребителната авиация е обречена да преживява ден за ден, силно зависима от Русия и без ясно бъдеще.

Транспортната авиация се приземява

Заради липсата на средства правителството приземява и транспортните самолети "Спартан", които са едни от малкото модерни машини в българските Военно-въздушни сили.

Договорът за поддръжката им изтече миналата година, но все още не е сключен нов. Премиерът Бойко Борисов се разпореди да се отпуснат необходимите средства, но все още проблемът не е решен.

Символна за състоянието на ВВС е ситуацията с хеликоптерите "Кугър". Заради липсата на средства за поддръжката им от 12 налични машини летят само 3.

Това обаче са само част от проблемите. Изтича и ресурсът на реактивните учебно-бойни Л-39, които са основни за подготовката на младите пилоти.

Изтича и ресурсът на самолетите Су-25 в база "Безмер", като част от машините вече са приземени.

Трагична е ситуацията и в авиобазата във Враждебна, където освен със Спартан-ите има проблем и с поддръжката на самолетите АН 30, АН 2 и Л 410.

Време за решения

Тази година бъдещето на военната авиация наистина е поставено на карта и, ако правителството не я смята за приоритет, би било по-честно да обяви публично пред българските граждани, че държавата не може да си позволи военна авиация, вместо да продължава агонията ѝ и да поставя под риск живота на военните пилоти.

Ако все пак реши, че България трябва да има военна авиация, трябва да се вземат ясни решения за бъдещето ѝ.

Да се отделят необходимите средства за поддръжка на техниката, да се прецени доколко трябва да се инвестира в старите съветски самолети и да се стартира възможно най-бързо модернизирането на ВВС с нови съвместими с НАТО изтребители.

Още от Анализи и Коментари

Кой според вас стои зад решението за отстраняване на Силвия Великова?