Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Премиерът откри "Люлин" и призова: "Много ви моля, да не ми чупите мантинелите"

97 коментара
Премиерът откри "Люлин" и призова: "Много ви моля, да не ми чупите мантинелите"

Полицията попречи на граждани, протестиращи срещу високите цени на горивата и ниския жизнен стандарт, да стигнат до мястото, където премиерът Бойко Борисов преряза тържествено лентата на първата изцяло завършена магистрала в България - 19-километровата "Люлин". На състоялата се в неделя церемония присъстваха петима министри от правителството, високопоставен представител на Еврокомисията.

Развълнуван и радостен, Борисов заяви, че за първи път дава разрешение за ползване за цяла магистрала. Той апелира всички, които ще карат по новия аутобан, да не чупят мантинелите. "Много ви моля, да не ми чупите мантинелите, защото не е останала нито една здрава мантинела в София", призова той.

Борисов каза, че от днес ТИР-овете няма да минават през София. Освен това той е е разговарял с вътрешния министър Цветанов за това след 1 юни ТИР-ове да не се движат по републиканската пътна мрежа в съботните и неделните дни, за да се спасят човешки животи.

По-рано в неделя протестиращи срещу високите цени на горивата се събраха за пети пореден път в София и на митинга си на пл. "Св. Ал. Невски" обявиха, че е се отправят към автомагистрала "Люлин". От агенция "Пътна инфраструктура" обаче съобщиха, че откриването на "Люлин" ще започне в 14.30 часа, вместо в 15.00 часа, както бе обявено.

В крайна сметка церемонията започна по график и приключи бързо, за да може, както каза премиерът, гражданите веднага да се възползват от новия път, свързващ София и Перник.

Ще отидем да попитаме колко струва магистрала "Люлин”, обявиха протестиращите, според които цената е изключително висока, освен ако "няма златни нишки в асфалта".

Окончателната цена на магистралата е 9.6 млн. евро на километър при първоначално заложени по договор 7.7 млн. евро.

Борислав Райчев, главният координатор на Съюза на интернет любителите на автомобили (СИЛА), който организира протестите, съобщи, че полицията им е забранила да стигнат до магистрала "Люлин" с обяснението, че не са официално поканени.

Премиерът: Спряхме протестиращите, за да не се изпотрепят

Уважаваме желанието на хората да протестират. Когато са поискали среща с мен, са я получавали, коментира по-късно пред бТВ Бойко Борисов. "Пет срещи имах с тях. Беше им разрешено да протестират в центъра, не на магистралата. Спряхме ги, за да не се изтрепят. За мен това е демократично”, добави той.

Блокирани на Околовръстното шосе, протестиращите не успяха да присъстват на паметния момент, в който премиерът Борисов, строителният министър Росен Плевнелив и Дирк Анер - генерален директор на ГД "Регионална политика" в ЕК, прерязаха лентата на "Люлин". На церемонията присъстваха още министрите Цветан Цветанов, Симеон Дянков, Томислав Дончев и Александър Цветков, също така кметът на Перник, депутати.

Иван Бонев от СИЛА обясни, че идеята им била да отидат да видят откриването на магистралата по съвсем мирен начин.

"Мисля, че всеки иска да види как г-н Борисов реже лентата, мисля, че това е хубаво събитие, което не се случва всеки ден. Ние не сме присъствали официално и сега искаме да видим", каза Иван Бонев. Той добави, че чакат коли от Самоков, близките градове, имало и групи от Кюстендил и Перник.

Символ на амбиция, упорство и успех

Дирк Анер заяви по време на церемонията, че от символ на провал магистрала "Люлин" се е превърнала в символ на амбиция, упорство и успех. Той каза още, че проектът бил отчайващ и имало моменти, в които не е вярвал, че някога ще настъпи денят, в който ще пререже лентата.

Борисов благодари на Дирк Анер, че когато се говори за България, е заменил думата "отчаяние" с думата "оптимизъм".

ГЕРБ ще открива магистрали всяка година

В същия дух Росен Плевнелиев заяви, че ГЕРБ ще открива по една магистрала всяка година, като през 2012 г. ще е "Тракия", през 2013 г. "Марица", през 2014 г. - пътят София – Калотина и западната и северната тангента на София, а през 2015 г. - "Струма". До 2020 г. България ще има седем скоростни пътя, каза Плевнелиев.

Премиерът, който пристигна на "Люлин" от Видин, където инспектира площадката за Дунав мост - 2, разказа, че в хеликоптера на път за София е попитал Дирк Анер какво е направила Германия, за да тръгне нагоре и Дирк Анер отговорил - магистрали. "Нека да не сме по-умни от германците, от французите", призова Борисов.

До 28 май да бъдат оправени нанесените щети на околните селища

Той съобщи, че е наредил до 28 май да бъдат решени проблемите на всички селища около магистрала "Люлин" заради нейното строителство. Той ще прави проверки, докато не се оправи инфраструктурата, така, както на всеки 15 дни е инспектирал строителството на "Люлин". "Нека се зарадват днес на магистралата", каза Борисов.

Кметът на с. Голямо Бучино Стефан Зафиров заяви, че 2 млн. лв. щети са нанесени на селищата, през които минава новият път. Провела се е среща с кмета на Перник Росица Янакиева, на която е обсъдено дали да има протести по време на церемонията по откриването на аутобана, но е взето решение да се даде срок до 25 май за отстраняване на щетите.

Ако пораженията върху инфраструктурата в района не бъдат отстранени и то качествено, на 25 май ще има протести.

Кметът на Голямо Бучино определи като престъпен начина на отстраняване на щетите. Той даде пример с това как фадромата е съборила указателната табела с надпис Голямо Бучино. "Тази магистрала цепи селото на две. Нямаме достъп до нея. Второстепенният път не искат да го оправят, само го изкъртиха. Това, което са закърпили, ще се махне след едни-два валежи и ще останем без връзка със София. Не може да ползваме магистралата, нямаме отбивка, само прах и мърсотия. При нас са най-къси шумозаглушителите, затрупани са деретата. При един дъжд всичко това ще слезе към селото", каза той пред Дарик радио.

Драматична предистория

Дългата само 19 км магистрала има 13-годишна история. Решението за строителството ѝ е взето през 1998 г. от правителството на Иван Костов. Европейското финансиране е осигурено от кабинета Сакскобургготски през 2003 г. Договорът за изграждане на магистрала "Люлин" бе сключен от кабинета "Станишев" през 2006 г., а първата копка бе през 2007 г. Според първоначалния договор строителството трябваше да приключи в края на 2009 г., но към края на 2008 г. бе регистрирано сериозно изоставане и срокът бе отложен за 2010 г. Впоследствие срокът бе предоговорен още веднъж.

Кабинетът "Борисов" предоговари и цената за строителството на магистралата, след като изпълнителят, турската фирма "Мапа Дженгиз" поиска повече пари заради сгрешена геология, изместване на инженерна инфраструктура и преработване на проекта. Така окончателната цена по договора стигна 185 млн. евро при заложени 148.4 млн. евро.

При изграждането на аутобана миналата година живота си загубиха четирима работници. На турската фирма – строител многократно бяха издавани предписания за безопасни условия на труд, а работата ѝ бе съпътствана и с множество други скандали.

Трасето трябва да реши проблема със задръстванията на входа/изхода от София през Владая и кв. Княжево, който досега беше единственият път от София към Югозападна България и Гърция.

Трафикът ще се облекчи, но няма да мине без задръствания

Пускането на магистралата би трябвало да направи пътя от София до Перник десетина минути, но вероятно няма да реши проблема със задръстванията и чакането при влизане и излизане от столицата. Причината е, че широката автомагистрала "Люлин" се влива във все още тясното Околовръстно шосе при кръстовището за кв. "Филиповци". Ат пътната агенция прогнозираха, че там се образува "тапа", която вероятно ще предизвика задръствания. Проблемът ще се реши най-рано след година и половина, когато трябва да завърши разширението на западната част на Околовръстното.

По данни на АПИ всеки ден по пътя София - Перник минават 15-17 хил. коли в двете посоки. Очакванията са трафикът да се раздели по двата пътя за влизане в София - през Владая и магистралата. Камионите обаче ще бъдат отклонени по "Люлин", за да не минават през кв. "Княжево", където през годините се натрупаха маса инциденти.

Дните преди откриването на "Люлин" бяха изпълнени с драматизъм. Община Перник начело с червения си кмет Росица Янакиева блокираше издаването на акт 16, тъй като "Мапа Ченгиз" не са изпълнили ангажиментите си да възстановят разрушенията и щетите, нанесени по време на изграждането на магистралата. Борисов обаче заподозря политически опит за саботаж и заяви, че магистралата ще бъде открита, въпреки БСП.

В крайна сметка община Перник подписа акт 16 в четвъртък.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

97 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. лл
    #97
  2. OOO
    #96
  3. 33
    #95
  4. Анкета
    #94
  5. Ха-ха
    #93
  6. аз
    #92
  7. Дедо Тошо
    #91
  8. Читател
    #90
  9. OOO
    #89
  10. Big Papa
    #88

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.