Премиерът пак "отложи" модернизацията на военната авиация

Премиерът пак "отложи" модернизацията на военната авиация

Премиерът Бойко Борисов отново "отложи" покупката на нов изтребител за след "няколко години", въпреки че в бюджета за 2016 г. бе планирано целево финансиране за първите вноски по сделката и военният министър Николай Ненчев смяташе до края на годината да подпише договор за придобиването на нов тип боен самолет.

"Ще търсим най-добрия икономически ефект с договора за нови военни самолети, така или иначе се дават много пари. Нашият разчет е да стане след няколко години, дотогава ще има преговори", заяви Бойко Борисов в отговор на парламентарен въпрос на Янаки Стоилов (БСП) дали в договора за изтребителите ще се търси обвързване с инвестиции в българската икономика.

"Това решение ще го вземем заедно. Няма да допуснем нещо, което ще е в ущърб на държавата, а ще търсим най-добрия икономически ефект от подобна сделка, но по нашия разчет това може да стане след няколко години ", каза Борисов.

Преди месец той заяви, че до 1-2 години България ще завърши преговорите за нови изтребители. Този срок обаче звучи доста по-оптимистично от предишния му коментар по темата, че ще можем да си позволим ескадрила нови изтребители след 15 години.

 
Старите съветски машини ще "изядат" модернизацията

Пред депутатите в петък той припомни, че е възложил на Министерството на отбраната да подготви проекта, но от думите му не стана ясно кога реално той ще стартира. Така дългоочакваната модернизация на българската бойна авиация и скъсването на зависимостта от Русия в тази сфера ще се отложат за неизвестен период от време. Заложените в бюджета 80 млн. лева целеви средства за Военновъздушните сили, както и се очакваше, отново ще бъдат "глътнати" от старите съветски изтребители МиГ 29, за които ще бъдат закупени нови двигатели.

Премиерът коментира още, че при евентуалния избор на нов изтребител водещи "ще бъдат цена, качества, дълготрайност за използване, съвместимост".

"Аз единственото, което съм поставил като задача на военния министър и на военните, е да има и мнението на самия летателен състав”, допълни Борисов.

В началото на работата

"Много в началото си е тази работа, поемам ангажимент, когато имам повече информация или получат повече оферти, може и на комисията по отбрана да се даде. Това е авиация за дълги години, това са дългосрочни договори - поддръжка, системи, ремонт, дали ще има заводи, които ще могат да ги ремонтират у нас", каза Борисов.

Бойната авиация разчита само на изтребителите МиГ 29, които са несъвместими с натовските системи и са със скъпа поддръжка. МО сключи договор с Полша за ремонт на двигателите на изтребителите, което вбеси Москва и поддръжката на МиГ-овете ще става все по-трудна. В същото време МО обяви планове да закупи и шест нови двигатели за МиГ 29, въпреки че както според ръководството на Военновъздушните сили, така и според външни експерти, България в перспектива не може да си позволи да поддържа и МиГ-овете, и нови изтребители.

"Не са много компаниите, които произвеждат военни самолети, всички те се стараят да дават възможно най-добри условия. Някои от тях дават възможност за съпътстващи дейности", каза още Борисов.

От старта на процедурата по сделката до въвеждането в експлоатация на машините ще минат поне 3 години. Според експерти България може да си позволи финансово само две възможности за нов тип изтребители - придобиване на самолети втора ръка F-16 или нови "Грипен".

На масата има опция САЩ да ни предоставят безплатно F-16, но България ще трябва сама да ги модернизира, да закупи въоръжение и наземни системи за тях. Стари F-16 може да закупим и от страни като Гърция, Белгия, Холандия и други. По време на първия кабинет "Борисов" България бе близо до сделка с Португалия за стари F- 16, но в крайна сметка не успя да сключи договор и от това се възползваха румънците. Португалия разполага с още машини и вероятно ще се търсят разговори и с нея.

Споделяне
Още по темата
Още от България