Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Премиерът призна, че е безсилен пред скъпите горива

280 коментара
Премиерът призна, че е безсилен пред скъпите горива

Изправен пред вълна от протести на превозвачи и обикновени потребители срещу високите цени на горивата, премиерът Бойко Борисов призна, че на практика няма полезен ход. В сряда ситуацията ще се обсъди с производителите и търговците на горива, както и с автофирмите, а транспортният министър предложи Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) да определя и цените на бензина и дизела.

"Когато се вдигат цените намалява потреблението. Това води до по-малко приходи от данъци и всички сме губещи. Срещу кое протестират? Срещу Кадафи? И аз бих протестирал, защото всичко идва от там, идва от проблемите с петрола", заяви Борисов пред журналисти в понеделник.

Той допълни, че още същия ден ще бъде изпратено писмено запитване до ЕК дали България може да промени акциза за горивата, но даде да се разбере, че не очаква положителен отговор.

"За да променим акциза, 26 държави трябва да се съгласят. Промяна в договор, сключен с ЕС, трябва да се реши от 26 държави. Защо да лъжем хората? Ще пратя писмо, но то практически няма да допринесе с нищо в следващите месеци", обясни премиерът.

"Предприели сме всички мерки. Много ми се иска проблемът в Африка да бъде разрешен. В момента 118 долара е цената на барел на Европейската централна банка. Разбирам желанието на опозицията и популизма им, но нека да помислят как без разрешението на ЕК може да се намали акцизът върху горивата. И ние съжаляваме, че има такъв проблем в цял свят в момента. Когато Шести американски флот пътува за някъде, нещата не се развиват по-най добрия начин в смисъл, че се очаква някаква интервенция. Това веднага вдига и борсата, кой може да се оправи", коментира Борисов.

"Съжалявам, полагаме огромни усилия. Правим всичко възможно. Не мога, искам, но не мога да влияя на процесите в света. Цените растат навсякъде поради субективна причина. Правим всичко възможно да извадим държавата от кризата. И Япония с милиардите загуби, които понасят и трябва да се компенсират. Това всичко е в минус на човечеството. Затова се правят извънредни съвети, срещи на върха и търсим решение", каза още премиерът.

Той припомни и нееднозначното решение на европейските лидери от преди няколко дни, част от които са за проактивна линия, а другите за ненамеса в конфликта. Единственото конкретно решение в Брюксел бе да поискаме от Либия да работи Интернет, посочи Борисов.

По-късно в понеделник от пресслужбата на Министерския съвет съобщиха, че кабинетът кани производителите, търговците на горива и превозваческите организации на среща в сряда от 12.30 часа. На нея ще се обсъдят анализа на ситуацията с пазара на горива, който се подготвя от работна група на финансовото, икономическото и транспортното министерство, както и сравнителен анализ на цените у нас спрямо тези в другите страни-членки на ЕС.

ДЕКВР да контролира цените на горивата

Междувременно транспортният министър Александър Цветков предложи да се намали или премахне акцизът върху биодизела, както и да се проучви възможността Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) да контролира цените на горивата. Той бе на посещение на локомотивното депо на "Български държавни железници" (БДЖ) в Подуяне.

Министърът на икономиката Трайков Трайков коментира, че ако се стигне до някакъв вид извънредни мерки, би могло ДКЕВР да регулира цените на горивата, но допълни, че това би означавало да се "напъха едва свободна пазарна икономика обратно в регулациите". Ден по-рано той коментира, че въвеждането на таван на цените на горивата ще доведе до наличието на черен пазар. 

Цветков каза, че предложенията всъщност са на браншовите организации на превозвачите, а дали ще бъдат приети, трябва да каже министърът на финансите Симеон Дянков. Той от своя страна заяви миналата седмица, че акцизът върху горивата не може да бъде намален, тъй като е на минималните нива за ЕС.

Според превозвачите, ако акцизът за биодизелът, който задължително се смесва с дизела, се намали или премахне, това ще се отрази и на цената на по-разпространеното гориво. "Случаят е извънреден, защото горивата бележат рекордни стойности в страната и в света", коментира Цветков. Той обаче добави, че ако цените продължат да растат в световен мащаб, това ще повлияе и на ситуацията в България и нищо не може да се направи, тъй като "ние не сме изолиран остров". Цветков добави, че се е срещал и с генералния директор на "Лукойл България" Валентин Златев, с който обсъдили притесненията на превозвачите.

Миналата седмица Цветков препрати до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) сигнал от големите браншови организации в транспорта - Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) и Съюзът на обединенията в автомобилния транспорт (СОАТ), за злоупотреба с монополно положение и картел на пазара на горива. Първоначално от КЗК обясниха, че нямат намерение да проверяват пазара, тъй който са го правили преди две години, но ден по-късно започнаха секторен анализ, който засяга бензина и дизела.

Превозвачите на протест

Междувременно превозвачи от цялата страна започнаха протести срещу високите цени на горивата. Те изразяват недоволството си, като зареждат гориво за минимална сума, както правиха това в неделя протестиращи в страната граждани.

Превозвачите увериха, че няма да спират движението и няма да пречат.

В 9 ч. сутринта в понеделник на бензиностанцията на "Лукойл" на изхода на София по Ботевградско шосе десетина тира бяха образували скромна опашка.

Цените за литър бензин от тази сутрин са 2.63 лв. за литър А 98, 2.45 за А 95 и на дизеловото гориво цената е 2.53 лв.. Шофьори коментираха, че такъв ужас няма никъде.

Справка показа, че цените на едро на производителя на горива в България - "Лукойл Нефтохим" в Бургас, на 1д март са били следните: А95Н - 2.324 лв. за литър, на А98Н - 2.411 лв., а на дизела - 2.341 лв. В бензиностанциите на Лукойл в понеделник цените са били съответно 2.46 лв. за бензин А95Н, 2.64 лв. за литър А98Н и 2.55 лв. за дизел. Според президента на "Лукойл България" Валентин Златев рафинерията работи на загуба или на нула, а избиването на по-високите разходи ставало от търговията на дребно. Така било из цяла Европа.

"Честно казано вече не знам коя сутрин да ги гледам цените. Аз вчера се прибирам от Германия, такъв ужас няма никъде. Навсякъде цените са около българските. Даже в Румъния нафтата е по-евтина. Излиза около 2.40 лв. В Германия е евро и 48. Има колеги, които все още работят, но ако продължава така и те ще спрат. Просто не се издържа на тия цени", коментира протестиращ шофьор пред БНР. Той допълни, че зарежда в чужбина, защото му излиза по-евтино.

Превозвачите твърдят, че в Европа акцизът за горивото се възстановява на транспортните фирми, докато у нас това не е така. Те заявиха, че до края на седмицата могат да предприемат и блокади.

"Реалната цена в България е 1.70, 1.80 лв. на горивото. При тия цени, които се вози, със 70 ст. минимум трябва да паднат тия горива в България, за да има транспорт и да върви. Ако тръгнат нагоре, ще се обаждаме на приятели и ще блокираме бензиностанциите, ако се наложи. Може да се блокира някоя магистрала нещо, някоя главна възлова точка, излизане, влизане към София", заяви шофьор на протеста.

В Русе протестът бе подкрепен от водачите над 30 товарни камиона и десетина самосвала. Те зареждаха символични количества горива на четири бензиностанции.

"Ние ще зареждаме минимални количества от порядъка на 2 лева на всяка една бензиностанция по трасетата. Имаме сравнителна таблица на бензина и дизела във всички европейски страни и има 11 страни, в които дизелът е по-евтин отколкото в България. Качеството на горивото, което купувам в Словения за евро и 24 цента, не може да се сравни с това, което купувам в България за евро и трийсет и два цента", каза Силвия Паунова от Българския съюз на товарните превозвачи, цитирана от БНР.

Разходът за гориво е 40 процента от цената на превоза, коментира Валентин Бянов, председател на Българския съюз на товарните превозвачи.

"Останалите 60 процента - ние плащаме социални разходи, плащаме за поддръжка на автомобилите. Ние с тая цена на горивото не акумулираме абсолютно никаква печалба. Просто работим на нула. Ако цената остане такава или се увеличи още на горивата, ще доведе до фалит на много транспортни фирми", заяви Бянов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

280 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. klttrbnkala
    #280
  2. Big Papa
    #279
  3. манчо
    #278
  4. Big Papa
    #277
  5. реалист
    #276
  6. Анонимен
    #275
  7. N
    #274
  8. писател
    #273
  9. читател
  10. фицлипуцли
    #271

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.