Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Преподавател защити отпадането на произведения от учебната програма

10 коментара

Преподавател, участвал в проекта за промяна на учебните програми по литература, защити отпадането на произведения с цел да се облекчи и разнообрази изучавания материал. Проф. Цветан Ракьовски, който е ръководител катедра "Литература" във филологическия факултет на Югозападния университет “Неофит Рилски”, обясни във вторник пред БНР, че целта е била учебният материал да бъде разделен на проблематични кръгове и някои произведения са отпаднали, защото не са се вписвали в тях.

“Основното, което ни водеше, беше необходимостта от промени. Говоря от свое име и не ангажирам никого от екипа в групата ни. Причините се коренят в половинвековния срок, в който група автори от българската литературна история с наистина емблематични творби като че ли пожизнено и ежегодно влизаха в учебните програми. Те създаваха един монолитен блок от текстове, които приемахме като цяло. Ако обаче някой се опитваше да размърда този блок, веднага беше подлаган на критика, отрицателни емоции и прочие“, коментира Ракьовски.

“Идеята на групата ни, направила тези нови учебни програми, беше да се разчупи литературната история и да се проблематизира обучението, тоест някои творби да бъдат вкарани в някакви проблемни кръгове. Тогава ученикът би могъл да се обучава и културологически на литература“, каза той.

“Споменатите спорни писатели не са отпаднали, те вече просто са извън контекста на проблемните ядра. Когато стихотворението “Майце си” на Христо Ботев не може да влезе в тези формирани от нас проблемни ядра, нормално е да остане за второ ниво. Там се учи специализирано, изучават се определени творби и автори по-задълбочено“, каза Ракьовски.

“Литературно-историческият подход, на който беше основано българското обучение по литература в училищата и университета, вече е “кауза пердута“, заяви Ракьовски и допълни, че този подход “вече е невъзможен в 2013 година“.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #10
  2. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #9
  3. Анонимен
    #8

    Междувременно пък министърката на "демократичната" партия БСП се разпореди да бъдат свалени проектите от сайта на министерството, та ако все пак някой поиска, преди да се произнася по въпроса, все пак да се информира, - да не може да го направи. Не е лошо тези, които са на едно мнение с г-жа министърката, да се вслушат в думите, които използва - думи като "разследване", "виновните" (очевидно - до доказване на противното) и т.н., и да си спомнят за речника на кой апарат са типични тези думи.

  4. Анонимен
    #7

    Одисеята с новите програми е пореден пример за смислена, но вече абортирана идея, и то по вина на управляващите. Те са тези, които трябваше да анонсират чрез широка обяснителна кампания за какво става дума всъщност. Вместо това мълчаливо качиха на сайта на МОН проекта за програми, и то така, че да не може да бъде намерен. По този начин позволиха да изглеждат гузни, от една страна; от друга, оставиха инициативата в ръцете на медиите - в по-голямата си част некомпетентни, разчитащи за атрактивността

  5. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #6
  6. Анонимен
    #5

    Хайде, стига сте яли човека! "Тютюн" си е кичозен соцмухъл, да върви при кокалите на Вълко Червенков. С "Тютюн" завършваше конспектът за зрелостници и кандиидат-студенти до оня ден, значи нищо не се е появило в литературата ни за 60 години, а не е така. Пък за Ботев- повече смисъл има да вникнат в "Борба" и "Елегия", отколкото да ръдат и плачат с "Майце си", просто защото им е безкрайно далечно като стил. Не съм литератор, казвам само мненнието си.

  7. Анонимен
    #4

    А какъв друг подход изобщо може да има в изучаването на литературата, освен литературно-исторически???!!!

    Този литературно-исторически подход означава да се учи: 1) Каква е литературата от определен исторически период с най-важните произведения; 2) Литературен анализ на произведенията и препоръки за прочитане на още такива от този период; 3) Какъв е бил самият историческият период; и 4) По-силните и по-слабите отражения на историческия период върху литературата през него и обратно - на литературата

  8. Анонимен
    #3

    Не се било вписало в кръговете от зелени човечета в главата на въпросният професор. Според чия класификация се определят въпросните кръгове професорът разбира се е премълчал, а журналягата взел интервюто е пропуснал удобно да попита. И защо въпросният никому незнаен професор си мисли, че може да определя дали да се изучават Хамлет и Майце си. "Пази Боже сляпо да прогледа!" както е казал класикът тамани не го да забрани професорът. Аман от идиоти!

  9. Анонимен
    #2

    Проблемното ядро в главата на този господин започва с някоя биричка в 6ч сутринта и завъшва с народната песен "носят ме мамо влачат ме" изпълнена в съпровод с пиянски хълцания и оригвания на втори глас среднощ. След това е натурално в програмата да отпадне Ботев и да се включат по-модерни автори като Лепа Брена, защото Ботев не се вписва в кръга на чинията с шопската салатка, а пък Лепа Брена като по-пищна лесно обсебва въображението. Откъде се пръкна този пишман-даскал и този пишман-университет, някой трябва да ги закрие моментално.

  10. Анонимен
    #1

    А случайно този "преподавател" да знае, че има дисциплина, наречена ИСТОРЯ НА ЛИТЕРАТУРАТА. Вместо да орязват програми, за което поличават пари впрочем, да се преподава по начин, чрез който децата да обогатят възприятията си. Страшна работа са тия университети, изникнали като гъби и обогатили с толкова политици и служители "родната" администрация.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.