Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Разтоварването на заседналия кораб тръгва след замърсяване на водата

Зелените предупредиха за риск от екокатастрофа

6 коментара
Разтоварването на заседналия кораб тръгва след замърсяване на водата

След седмица умуване какво да се прави със заседналия кораб край защитената местност "Яйлата", се очаква днес около 17 часа най-после да започне разтоварването на азотните торове, съобщи Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).

Мярката се предприема няколко часа, след като стана ясно, че вече има теч на тор и морската вода е замърсена с нитритен азот. Това са установили взетите проби през почивните дни, съобщи по-рано Министерството на околната среда и водите (МОСВ).

Междувременно съпредседателят на "Зелено движение", което е част от "Демократична България", обвини институциите в "престъпно бездействие" и би аларма за задаващата се екологична катастрофа.

Плаващият под флага на Панама кораб за генерални товари "Vera SU" заседна в района на защитена местност между Камен бряг и курорта "Русалка" около 1:30 часа на 20 септември по време на преход от Украйна за Варна. Съдът се врязва в скалите и корпусът му е пробит. Той е натоварен с около 3000 тона азотни торове и има около 20 тона леко корабно гориво. По информация на българските власти корабът заседна заради грешна маневра на 9-членния турски екипаж.

Планът за изваждането на кораба

Операцията по освобождаването на заседналия товарен кораб "Vera SU" е технически обезпечена. Логистичният план е в действие и се изпълнява, се казва в съобщение на МТИТС в понеделник.

Товарният кораб е укрепен сутринта с доставените резервни котви. Целта е да бъде избегнато евентуално разместване на плавателния съд при влошаване на времето. Извършен е водолазен оглед на целия скалист район за прецизирането и поставянето на котвите и техниката.

Направен е и втори допълнителен оглед, при който е определена и означена безопасна полоса за позициониране на 100-тония плаващ кран. Кранът, заедно с обезопасяващ влекач, се очаква да е на мястото около 17 часа. На палубата му е монтирана 15-тонна машина за пълнене на торби с вместимост 1 тон всяка.

Продукцията ще бъде извозена и складирана на пристанище "Варна" до пълното възстановяване от корабособственика на направените от държавата разходи.

В хода на операцията е предвидено да има и втори кран, поставен на плаваща платформа, с който ще се прехвърлят товарите на баржа и ще се извозват, е посочено още в съобщението на МТИТС.

При достатъчното облекчаване на товара от заседналия кораб, ще се създаде възможност за свалянето на плавателния съд от скалите с два влекача.

Морската вода вече е замърсена

Междувременно от екоминистерството съобщиха, че има индикации за замърсяване на морската вода от азотните торове на кораба.

Взетите в събота две водни проби - едната до товарния кораб "Vera SU" в посока открито море, а втората пред носа на кораба, където е предполагаемото изтичане на товара, показват, че морската вода е замърсена с нитритен азот.

В момента екип от експерти на Басейновата дирекция във Варна са на място за повторна проверка и пробонабиране.

"Зелено движение" : Престъпно бездействие

"Престъпно бездействие на институционално ниво" - така описа реакциите след засядането на товарен кораб край Камен бряг Борислав Сандов, съпредседател на "Зелено двигение", което е част от "Демократична България".

В интервю за БНР той посочи, че има разписани законови действия и мерки, които не са били изпълнени, а времето напредва драматично.

Борислав Сандов предупреди, че това ще бъде екологична бомба и опроверга твърденията, че няма екозаплаха от товара на кораба.

"Там е люпилня. Там е пълно с малки риби. Там има огромно биоразнообразие", каза той.

Ще бъде унищожена както жътвата на рибарите в доста голям периметър, така и условията за развитие на туризъм, добави Сандов.

Той определи случващото се абсурдно и отбеляза, че директорът на "Морска администрация" не може да бъде вдигнат от дивана, за да започне да работи онова, което му е вменено по закон.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Димитър Мавров
    #6

    Защо не сте написали името на "ЖУРНАЛЮГАТА"-Мисирка,който е написал тази"статия"? Н И Т Р И Т ЕН А З И Д -преведено на български език това значи "Азотен азот" БРАВООООООООООЛООО!

  2. Мазен Кумунис
    #5

    Нормално за държавата на русофилистика Фелдфебел Рундьо и неговото комунисическо правителство! ;)

  3. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #4
  4. Ясен от Герман Тракторист
    #3

    Вижте ги хитреците, директора на Морска администрация е виновен!?!? Министъра над него е само за чегъртане, но не и за работа!?!?

  5. Контрапункт
    #2

    Тоя да не мели напразно, а да иде да разтоварва чували от кораба! С ляляне нема се свърши работа! Ама то ДБ освен да джафкат отстрани - могат ли друго?!

  6. Стефанов
    #1

    Толкова, може и толкова знае служебното правителство на радефф, престъпно бездействие е точно казано за тях

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.