Превозваческата война се разгаря, но ще се чака до 21 февруари

Бобева предлага свободно движение на камионите в България и Турция

Блокадата на ГКПП "Лесово" продължава, сн. БГНЕС

Вицепремиерът по икономическите въпроси Даниела Бобева отрече да е обещавала на превозвачите да иска от Турция насрочване до 24 часа на среща за решаване на проблемите с прекратените и от двете страни разрешителни за транзитно преминаване през териториите им за камиони от другата държава, заради което продължава във вторник блокадата на гранични пунктове, а напрежението сред шофьори и собственици на автомобилни фирми расте.

 

Информацията, че Бобева е обещала да представи исканията на българските превозвачи пред турската страна в писмо, което ще бъде изпратено в понеделник вечерта и с което ще се иска до 24 часа среща по въпроса, дойде от председателя на Асоциацията на международните автомобилни превозвачи АЕБТРИ Георги Петърнейчев. Той каза, че ако до сряда няма подобен разговор, всички камиони, които и без това са без работа, ще бъдат стоварени в София на протест.

 

Превозвачите втори ден са блокирали граничните пунктове "Капитан Андреево" и "Лесово", заради това, че Анкара отмени на 30 януари разрешителните за транзит, а в отговор София стори същото за турските тирове. Ситуацията носи загуби и фирмите искат ускорено решаване на проблема, тъй като не може да чакат до насрочената за 21 февруари в Анкара среща между транспортните министри на България и Турция. Транспортният бизнес иска правителството по-бързо да намери изход от ситуацията, тъй като десетки български шофьори стоят блокирани на турската граница с Ирак, Иран и Грузия

 

Пред журналисти във вторник обаче Бобева обяви, че няма да има по-ранна среща и остава насроченият за 21 февруари разговор по проблема в Анкара. Тя била изпратила писмото с исканията на превозвачите, но не била искала отговор до 24 часа. Според нея дългогодишните спорове между двете страни за броя на разрешителните за превоз на стоки през териториите им може да се реши с договаряне на свободното движение на камионите. Тя обаче призна, че за да стане това, трябва разрешение от Европейската комисия, тъй като Турция все още не е член на ЕС. Това може и да е добро решение в дългосрочен план, но в сегашен план са нужни мерки за възстановяване на действието на разрешителните за превози.

 

Сутринта във вторник около 70 турски тира се оказаха блокирани на "Капъкуле", а още толкова - на "Капитан Андреево". Граничният пункт "Хамзабейли - Лесово" е блокиран от 8-километрова опашка от товарните камиони, съобщава БНР, като цитира турски медии. Пропускат се само колите и автобусите.

 

Напрежението на "Капитан Андреево" е нараснало в ранните часове, когато около 4 часа камиони на фирма от Пещера са преминали през блокадата с висока скорост и блъснали двама от стачкуващите. По-късно водачи от същата фирма нападнали и пребили още един протестиращ, разказват очевидци пред държавното радио.

 

Говорителят на полицията в Хасково Нина Николова потвърди, че е имало такъв инцидент. Единият от протестиращите е пострадал по-тежко, а на един от шофьорите е съставен акт за употреба на алкохол. На собственика на фирмата-превозвач Сюнай Кара съставен акт за неизпълнение на разпореждане.

 

Той от своя страна коментира: "Десет дена минаха. Балансьори избиват. Не може да чакаме повече. Стоката е платена, о кей. На клиента, на който му возим стоката, кой ще му я плати, ако се развали?". "Отворете един камион. Викнете един митничар, отворете и вижте, че всичко е мухлясало вече. Колегите, аджеба, там, където са се събрали да пият вино и да ядят кюфтета и кебапчета, те ще ми платят ли стоката?", каза Кара пред БНР

 

На ГКПП "Лесово" пък е припаднал молдовски гражданин, който е бил откаран с линейка в елховската болница.

 

Над 100 превозвачи от малки транспортни фирми от Бургас, Сливен и Ямбол втори ден не пропускат тежкотоварни автомобили през Лесово. Най-големите им притеснения са за камионите и стоката им, която вече над 10 дни стои по границите. Въпреки че засега няма напрежение на Лесово протестиращите се опасяват, че довечера са възможни провокации от страна на полски и руски превозвачи. Остава и проблемът с тоалетните, тъй като от близката бензиностанция не допускат протестиращи. Колоната от тирове при граничния пункт е над 8 километра, предаде Дарик радио

 

Според представител на турската автомобилна асоциация две български компании за международни превози притискат турските превозвачи и искат техните курсове за Европа. Според твърденията му тези компании, разраснали се през последните няколко години, оказват натиск върху българското транспортно министерство. Затова стотици автомобили и шофьори са блокирани от двете страни на границата.

 

Според дипломатически източници проблемът се е превърнал в огнище на напрежение между двете страни, отбелязва БНР.

 

Проблемите на българските превозвачи до голяма степен са заради "безхаберното и хаосно" отношение на българските власти още отпреди 10 години, коментира Росен Димитров, изпълнителен директор на едни от големите български превозвачи "СОМАТ", който е част от германския концерн "Вили Бец" (WILLI BETZ GROUP).

 

Според него държавата трябва да се възползва от това, че целият транзит на Турция преминава през България и "в случая ние наистина сме по-силната страна, поради което спокойно можем да поставим своите условия". По думите му годишно през България преминават около 1 милион товарни камиони от Турция, при 13-14 хиляди от българска страна. "Погледнете статистиката колко пътнотранспортни произшествия стават на наша територия, предизвикани само от турски тирове", допълни Димитров, цитиран от БТА.

 

Той посочи, че в същото време цената на еднократните разрешителни за преминаване на турски камиони е паднала от 100 долара на 43 евро, докато в Унгария се плащат 260 евро за транзит само в едната посока. по думите му всеки от камионите на компаниите, които са блокирани по границата заради проблема в разрешителните, трупа по 350 евро загуби дневно.

Още по темата
Още от Бизнес

Какво може да се очаква от новия председател на антикорупционната комисия?