Превозвачи са против вдигането възрастта на такситата

Снимка: БГНЕС (архив)

Превозвачи се обявиха срещу предложените от депутати от БСП законови поправки, с които ще се вдигне допустимата възраст за експлоатация на таксиметровите автомобили от сегашните 10 на 15 години, както и ще се позволи първоначална регистрация на кола като такси да е възможна при нейна възраст до 8години, а не както е в момента – до 5-годишна възраст. С писмо, изпратено до ръководството на Народното събрание, парламентарните партии и комисията по транспорт в понеделник, в същото време Националният съюз на превозвачите подкрепи намерението за въвеждане на долна граница на тарифите на таксиметровите услуги с цел предотвратяване на дъмпинга и нелоялната конкуренция.

 

Според съсловната организация, в която членуват превозвачи, осъществяващи 90% от таксиметровите услуги в страната, промяната на възрастовите граници за такситата ще увреди както интересите на потребителите, така и на фирмите, които са инвестирали в нови автомобили, за да отговарят на сегашните изисквания на закона. Те се оплакват също, че внесените от БСП законови корекции не са съгласувани с тях и с гражданските организации.

 

Съюзът на превозвачите обяснява, че в София и в големите градове при ежедневна заетост на един таксиметров автомобил почти 24 часа на смени годишно той изминава почти 100 хил. километра на година. За десет години период на експлоатация, колкото е в момента, това прави между 700 хил. и 1 млн. километра. "Извън всякакво съмнение е, че това МПС е напълно амортизирано физически и технически и никакви твърдения, че при една добра сервизна поддръжка може да продължи да служи за платен превоз на пътници, не могат да разсеят основателните съмнения за безопасността на водача и пътниците", пише в становището на браншовата организация.

 

В него се посочва още, че завишаването на допустимите години за експлоатация с още пет ще доведе до влошаване на качеството на услугата, защото тя ще се предлага от амотризирани автомобили. "По-сериозни са и опасенията за безопасността на превозите, защото с годините и увеличаване на пробега техническото състояние неминуемо ще се влошава, а средствата, необходими за техническа поддръжка ще се увеличават, което е несъмнено нерентабилно за собственика. Уговорката, че ще бъде максимално засилен контрола за проверка на техническото състояние звучи не особено убедително, като се има предвид начина на организация и практическото му извършване и към настоящия момент", пишат от съюза.

 

Неговите членове предупреждават, че допускането за първоначално вписване в регистъра на таксиметровите автомобили до осем години от първата им регистрация би довело до възможност на пазара да се въведат при минимални инвестиции изначално амортизирани антомобили. И това е така, защото критерият за възрастта е чисто формален и не е задължително обвързан и с техническото състояние на МПС, допълват организацията.

 

Според нея обаче е възможно да се помисли за увеличаването на възрастта на автомобилити, но за малките населени места, където такситата не са толкова натоварени, изминават по около 200 хил. км годишно и съответно не са толкова амортизирани.

 

Националният съюз на превозвачите оспорва като несъстоятелни аргументите за поправките, че сегашните ограничения на възрастта на автомобилите дискриминира някои от упражняващите дейността, карайки ги без нужда да инвестират в по-нови коли. "Целта на всяка икономическа дейност е да се развива и подобрява, включително и чрез подобряването на условията за практикуването и потреблението ѝ. Занижаването на изискванията неминуемо води до опасност професията да девалвира", смята организацията.

 

Тя обаче подкрепя въвеждането на минимални тарифи за таксиметровите услуги за ограничаване на нелоялната търговска практика на дъмпинг, при това в някои случаи съпровождан с други паралелни некоректни действия спрямо клиентите за компенсирането на по-ниската цена.

Още по темата
Още от България

Какво може да се очаква от новия председател на антикорупционната комисия?