Превозвачите обявиха системата "бонус-малус" в застраховането за "пладнешки грабеж"

Фирмите от сектора излизат на протест на 13 декември

Превозвачите планират нов протест заради проблемите в сектора, включително въвеждането на системата "бонус-малус". Снимка: Архив

Предложената система "бонус-малус" при застраховките "Гражданска отговорност" е "пладнешки грабеж", "паразитна печалба" и "чист лобизъм" в полза на застрахователите, чиято цел е те неоснователно да се обогатят за сметка на "изтупания докрай" джоб на шофьорите.

Тази теза развиха в четвъртък Христо Радков, председател на Българското обединение на шофьорите, Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи, и Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто- и мото подготовка.

Отпадането на предложението ще бъде едно от исканията на превозвачите по време на предстоящата тяхна стачка на 13 декември, която може да прерасне и в ефективни действия.

Още от същото

От около 10 години Комисията за финансов надзор (КФН) и застрахователите правят неуспешни опити да въведат у нас системата "бонус-малус" в "Гражданската отговорност", чиято цел е изрядните шофьори да плащат по-евтина застраховка, а нарушителите – по-скъпа, и така да се дисциплинират водачите на пътя.

През есента на 2018 г. КФН за пръв път представи официален проект на системата, но той срещна толкова силен обществен отпор, че се наложи институцията да се откаже от него с обещанието, че ще го преработи.

След цяла година преработване в средата на ноември надзорът представи нов вариант на системата, който в голямата си част преповтаря миналогодишния проект.

Предлага се нарушителите на пътя да плащат с до 400% по-скъпа застраховка "Гражданска отговорност" от 1 януари 2021 г., а изрядните шофьори да ползват отстъпка в полицата до 25% (или 23%).

Според основния вариант на КФН всички шофьори ще започнат на чисто (с базова цена на застраховката), като за целите на системата ще се засичат нарушенията им след 1 януари 2020 г. В случай че за 12 месеца шофьорът няма нито едно от изброените нарушения или престъпления в таблицата на КФН, той ще попадне в първия от общо пет бонус класа, които ще поевтинят застраховката му. За първата година отстъпката е 12% от цената, за две "безгрешни" години тя е 15%, а след това съответно 18%, 20% и 23% при пет години без провинения на пътя.

В същото време, ако водачът направи нарушение, той ще попадне в един от 9-те малус класа в зависимост от тежестта на провинението. Наказателните точки увеличават премията с от 25% до 300%.

Не всяко нарушение на пътя ще води до наказателни точки, но със сигурност по-скъпа застраховка ще плащат шофьорите, хванати да превишават скоростта. При превишение с между 21-30 км/ч извън населено място шофьорът ще плаща с 25% или с 10% по-скъпа полица (в зависимост от предпочетената скала, която КФН ще избере след месец на обществени консултации). Ако скоростта е още повече над допустимата, увеличението на сумата съответно нараства. За отнемане на предимство или опасни маневри ще се отива директно на увеличение на цената със 140% или 150%. Същото важи и за управление на автомобил с алкохол в кръвта между 0.8 и 1.2 промила.

Най-сериозно увеличение на цената се предвижда при причиняване на тежки ПТП, причинили смърт или телесни повреди. Тогава водачът попада директно в класа, предвиждащ 4 пъти по-скъпа застраховка през първата година. За да се върне на нормалната цена на застраховката, шофьорът трябва да има между 9 и 13 години, във всяка от които ще му се намалява оскъпяването, ако не направи други нарушения.

За разлика от стария вариант на системата, предложен от КФН, този път бонус или малус класовете ще се определят само на лицата, които са собственици или водачи на автомобилите, но не и на самите возила. За целта в застраховката собственикът задължително ще вписва имената на хората, които могат да шофират автомобила му. Цената на полицата ще зависи от класа на най-неизрядния водач.

Оскъпяването е космическо

"Вади се тоягата и се млати българският гражданин, и то зверски", коментираха превозвачите.

Според тях водачите, заловени да превишават скоростта два-три пъти в годината дори с електронен фиш, например на бул. "Цариградско шосе", ще бъдат наказани несъизмеримо с цената на "Гражданската отговорност".

"Представете си семейство с два обикновени автомобила, което сега плаща "Гражданска отговорност" общо около 560 лв. на година. Ако в полицата и двамата съпрузи са записани като водачи на двете коли, както е логично, и единият съпруг превиши скоростта в София само веднъж с 21-31 км/ч, новата цена ще бъде 980 лв.", посочиха превозвачите. На всичкото отгоре, двамата ще плащат завишена цена общо три години, за да се върнат в базовия клас, и то ако след това нямат никакви други нарушения. Ако единият от съпрузите два пъти бъде засечен да кара с превишение от над 31 км/ч в населено място или с над 50 км/ч в извънградски район, завишението на "Гражданската отговорност" на двата автомобила ще скочи на 2016 лв. и ще са необходими 8 години изрядно шофиране, през които ще се плаща значително завишение на цената, за да се стигне до базовата цена на застраховката, сочат изчисленията на превозвачите.

За техния бизнес пък новите разпоредби биха били съкрушителни, тъй като фирмите често регистрират всички водачи към полиците на всички автобуси и камиони, за да да могат лесно и гъвкаво да осигуряват графика.

Малка фирма с пет служебни автомобила с двигатели до 1600 куб. см., която сега плаща 1300 лв. "Гражданска отговорност", ще стигне до ниво 4000-5000 лв. само при две нарушения на скоростта на някой от шофьорите си в годината.

За компания с 10 броя седлови влекачи, която сега плаща 39 000 лв., новата цена за едно превишение на скоростта от над 31 км/ч в населено място ще стигне 124 800 лв., сочат сметките на превозвачите.

"Ако един водач превиши скоростта на движение два пъти за една година с 31 км/ч в градски условия или с 50 км/ч извън града, като примерно ускори в началото на магистрала "Тракия" след карулката, където ограничението е 60 км/ч чак до пътен възел "Елин Пелин", или премине покрай "хранилката" между Стара Загора и Чирпан, то той ще компенсира парично застрахователите благодарение на неговия малус за ползвания бонус от 11 (22 или 33) водача, които не са имали нарушение през последните пет години", казаха превозвачите.

Те твърдят, че системата сега изобщо не е балансирана и ще ощети сериозно шофьорите в полза на застрахователите.

Превозвачите настояват с поскъпване на застраховката да бъдат наказвани само тези водачи, които реално са причинили щети и заради които реално са платени застрахователни обезщетения. Според бранша не трябва да има по-скъпа застраховка само за превишение на скоростта, ако то не е довело до щети.

Новата система ще увеличи корупцията

Превозвачите смятат, че не е нормално единствено шофьорите да носят отговорност за войната по пътищата. По думите им основен виновник е държавата заради лошото състояние на пътната мрежа и стотиците опасни участъци. Освен това имало много неуредици с поставянето на пътните знаци, при които нямало никаква логика.

"Един от ефектите на новата система ще бъде увеличаването на корупцията, защото всеки ще предпочете да даде 20 лв. или 50 лв. на пътния полицай вместо да плаща скъпа застраховка години наред", каза Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи. Тя самата имала 9 фиша от КАТ.

Христо Радков от Българското обединение на шофьорите каза, че първата мярка, която ще вземе фирма-превозвач при шофьор с провинение, е да го уволни незабавно, което при сегашната липса на кадри ще досъсипе сектора.

Друг ефект ще е масовото обжалване на всеки фиш на КАТ. "За първите осем месеца на годината фишовете на КАТ са 506 000, а електронните фишове, заедно с актовете и наказателните постановления се очаква да достигнат 1.7 милиона тази година. Не знам дали съдилищата имат капацитета да поемат подобно огромно количество дела", посочи Радков.

Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто- и мото подготовка пък прогнозира, че ще се стигне до "разводи и побоища в семействата", в които и двамата съпрузи са шофьори и единият прави повече нарушения.

Шефовете на КФН се крият

До момента Комисията за финансов надзор не е представила разчети, които да аргументират избора на предложените скали и тарифи.

Миналата година в отговор на въпроси на Mediapool ведомството отговори, че въпросните сметки са конфиденциални, но 78% от шофьорите у нас били изрядни и щели да попаднат в бонус класовете, поради което по-евтин малус нямало да може да балансира системата.

Надзорът на този етап не смята да прави кръгла маса за новата система и ще я одобри по график между 19 и 31 декември, за да влезе в сила от 1 януари 2020 г. Застрахователите също не са се изказали публично по предложението на КФН.

Няма и никаква яснота как информационно може да се осигури функционирането на системата, защото съдилищата трябва да подават данни за влезлите в сила фишове, актове и наказателни постановления, които са милиони.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо Слави Трифонов не успя да регистрира партията си?