Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Превозвачите: Тол системата е частен монопол с държавни протекции

Платеното преминаване за автомобилите над 3.5 тона на база изминато разстояние тръгва на 1 март с протести и трусове

5 коментара
Превозвачите: Тол системата е частен монопол с държавни протекции

Платеното преминаване на база изминато разстояние за автомобилите над 3.5 тона ще тръгне на 1 март с протести и проблеми за превозвачите. Междуградските автобуси най-вероятно няма да пътуват, а редица магазини може да останат без зареждане.

"Тол системата не е тествана в реални условия, няма да издържи и ще бъде пълен блокаж", каза представител на един от доставчиците на декларирани данни, който работи с "Теленор".

Има пълна готовност да тръгне с маршрутни карти, дори да не са оборудвани автомобилите с бордови устройства и GPS-тракери, каза проф. Олег Асенов, председател на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Той предупреди шофьорите, че ако решат да пренебрегнат правилата и карат без платени тол такси от 1 март, ще им бъдат налагани санкции. Това са компенсаторна такса на пътя или електронен фиш в края на деня. Ако не бъдат платени, глобата скача на най-малко 1800 лева.

Острите реплики между двете страни бяха разменени по време на среща между представители на транспортния бранш, фирми за декларирани данни и доставчици на услуга с проф. Олег Асенов, председател на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) в София.

Напрежението преди старта на тол системата е заради факта, че с протекциите на държавата е наложен монопол на пазара в полза на "Интегрирани трафик системи" (ИТС). Това на практика е единственият работещ Национален доставчик на услугата за тол таксите, който диктува условията на превозвачи и доставчици на данни, като им извива ръцете. "Държи се като робовладелец (ИТС - бел. ред.) и смята, че ние сме му роби", заяви представител на превозвач.

За това браншът задава няколко въпроса от управляващите:

- Защо трябва да плащат за бордови устройства и GPS тракери при условие, че националните доставчици на услугата прибират 7% от приходите от тол такси?

- Защо е необходим посредник на държавата при предоставянето на тази услуга?

- Защо не може да се взимат устройствата срещу депозит, който след това да се връща, както е в другите страни?

- Защо основната тежест се пада на българските превозвачи, а не на международния трафик, както обещаваха управляващите?

Отговори те не получиха, защото никой от представителите на властта - премиерът и ресорните министри на регионалното развитие и на транспорта, които са били поканени официално, не дойде на срещата. По същото време те бяха в Гърция на съвместно правителствено заседание с колегите им от южната ни съседка.

Превозвачите оцениха жеста, който направи премиерът Бойко Борисов с намаляването на обхвата на пътищата и цените, но не са доволни от условията, налагани от ИТС на пазара. Доставчици на декларирани данни пък казаха, че са били заплашвани да сключат заробващи договори с ИТС, в противен случай няма да могат да работят.

"Питайте тук колко плащат за техните магистрали, за да са сигурни, боядисани, с мантинели, с маркировки, на 5 години да се сменя асфалта. Колко им струва това и всички българи, идвайки в Гърция как го плащат? Ние няма да можем да удържим по милиард, милиард и половина, плюс ново строителство, без тези такси", каза Борисов в Александруполис в отговор на журналистически въпрос защо БСП се заяждат с него за тол системата. В четвъртък премиерът ще бъде изслушан в парламента по въпроса по искане на БСП.

Най-вероятно по тази причина на срещата с превозвачите в сряда имаше депутати от БСП, след които заместник-председателят на транспортната комисия в Народното събрание Георги Свиленски.

На срещата нямаше представител на единствения национален доставчик ИТС, въпреки че първоначално обещал да присъства. Не дойде и другият национален доставчик - "Конкорд Трафик Солюшънс", който продава е-винтеки и има право да събира тол такси, но на сайта му няма обявено, че ще го прави. Тази компания и ръководството ѝ публично никога не са се представяли пред обществото.

"Така на срещата "смелост и доблест" да дойде намери единствено един "обикновен бушон" - проф. Олег Асенов", отбеляза Красимир Лалов, заместник-председател на Националното сдружение на българските превозвачи. Той съжали "горкия професор", с когото властта си измивала ръцете.

Превозвачът Росен Димитров се възмути обаче, че Асенов говори едно и също от месец. "Проблемът е, че са ви задали едно задание, което няма решение", допълни той. Росен Димитров смята, че планираните приходи в бюджета от 450 млн. лв. от тол такси няма да бъдат събрани.

Фирми: Махнете посредника между държавата и бранша

Българският тол модел е конструиран така, че да има посредник между държавата и превозвачите. Частният посредник прибира 7% от приходите от събраните тол и винетни такси. За 2019 г. това са над 27 млн. лв., тъй като по данни на АПИ приходите от е-винетки са над 392 млн. лв.

АПИ официално е разрешила да работят само два национални доставчика на услугата. Още преди да публикува общите условия АПИ пусна на пазара ИТС - в края на 2018 г. Те представиха бордовото си устройство още през май 2019 г. То е на австрийската компания "Капш", която изгради тол системата за над 200 млн. лв.

ИТС предлага бордовите устройства срещу наем от 15.90 лв. без ДДС месечно при 2 годишен срок на договора и големи неустойки за превозвачите при развалянето му.

Освен ИТС, през 2019 г. АПИ регистрирани още три национални доставчика на услуга, но реално до пазара беше допусната само "Конкорд Трафик Солюшънс", която продава е-винетки. На сайта ѝ няма информация да предлага тол. Превозвачи казаха, че от вчера получават писма от компанията, като офертата им е сходна с тази на ИТС, но цената на бордовото устройство е 14.98 лв. без ДДС на месец.

Двете фирми не продават устройствата и не ги предоставят срещу депозит. Превозвачите искат за бордовите устройства да не се плаща и да се взимат срещу депозит. Смятат, че фирмите получават достатъчно от 7%, които взимат от пътните приходи.

Олег Асенов призна, че държавата така е конструирала бизнес модела, че данните за изминатите километри от камионите и автобусите трябва да минават без посредник. Така че всички е законно.

В опит да намали напрежението, той съобщи на превозвачите, че ИТС са готови да предоставят бордовите устройства срещу символичен наем. По-късно в съобщение до медиите от ИТС обявиха цена от 5.90 лв. без ДДС месечен наем и 3 месечно предизвестие за прекратяване на договора. От компанията информираха, че вече са предоставили на клиентите си над 7500 бордови устройства.

Чава Викар, който представлява чешки и унгарски провайдъри, призова парите от пътните такси на камионите да са в ръцете на държавата, а не на частна фирма.

"Аз искам АПИ да защитава държавата", каза Чава Викар. Той даде пример с Унгария, където няма такъв посредник.

Само един доставчик на данни предлага GPS тракери

Напрежение има и за GPS тракерите. Причината отново е монопол.

АПИ е издала лиценз за работа на 14 доставчици на декларирани данни. Реално обаче работи само един - "Тол БГ" ЕООД, който индиректно е свързан с ИТС, казаха превозвачи.

Доставчиците на декларирани данни са провайдърите, които събират и обработват данните от GPS тракерите. Те трябва да имат сключен договор с Национален доставчик на услугата.

Но и на тях ИТС им предлага заробващи условия - 10 годишни договори, без право да подписват с друг доставчик, ако случайно се появи на пазара. Все едно ще се женим за тях, каза доставчик на данни, който работи за "Теленор" и нарече претенциите на ИТС "малоумщина". ИТС работят с конкурента А1.

Друг доставчик на данни заяви, че АПИ е спуснала такива условия за GPS тракер, че в момента нито една фирма не разполага с тях. Изискването е GPS тракерите да имат едновременно батерия и блутут.

Това задание или е писано copy-paste от "техническо грамотно лице" или е било за определена фирма, коментира един от доставчиците на данни.

Голяма част от камионите и автобусите имат GPS тракери, но се оказва, че те не могат да ги ползват, защото не са съвместими с "уникалната" българска тол система.

"Условията са изключително лобистки, изключително ограничаващи", оплака се превозвач.

"Пак ще ни доят"

Превозвачите не са доволни и от факта, че управляващите са отстъпили от първоначалното си обещание по-голямата тежест от тол таксите да бъде понесена от международния трафик.

Така както ние понасяме по пътищата на Унгария, каза Красимир Лалов. Той обясни, че в Унгария тол такси има за 5 магистрали, които са за чуждите камиони, докато унгарците карат по първокласните пътища без винетки.

Даден беше и пример с Германия, която дава нерегламентирана държавна помощ на родните превозвачи, заради което Евроксомисията предприе наказателната процедура срещу страната.

Сега паднахме жертва не само на закона "Макрон" - новите европравила по пакета "Мобилност", но и на собственото си правителство, заключи Лалов.

"Казано накратко - тука пак ще ни доят", обобщи ситуацията той.

Междуградските автобусите спират

От Камарата на автобусните превозвачи предупредиха, че няма да могат от понеделник за излязат на работа.

Голяма част от тях нямат бордови устройства и GPS тракери, а за да попълват маршрутни карти трябва да назначават нов персонал.

От бизнеса не са съгласни още и с факта, че АПИ не са предвидили алтернативни пътища, за които да не се плаща.

Проф. Олег Асенов се ангажира да съобщи направените от бизнеса предложения на повторно обсъждане на консултативен съвет в МРРБ.

В срещата в сряда участваха представители от Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата, Камарата на автомобилните превозвачи в България, Конфедерацията на автобусните превозвачи и Националното сдружение на българските превозвачи.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. т€еритория на Мики Маус
    #5

    Боко може да е бил някога комунист, може да е всякакъв, но го крепят САЩ И ЕС! Такава му е политиката. И на онези преди него-частна ръка в държавен/публичен джоб! Затова ви казвам-демокрацията ТРЯБВА ДА СИ ХОДИ! 30 години СТИГАТ! ИПИ-за 20 години над 100 млрд разхищения! Или искате още? до№1-може, в услуга на 1 човек, една компания. "Заробващи договори" ли? А как беше наложена регистрацията ан ДПС? Нарязването на 1-4 блок? Обещанието да дадем Родопите на Турция? А покупката на Ф16 на 4-ни цени? Те не са ли заробващи? А ВЕИ-привилегиите?

  2. ImBlack
    #4

    Стачка до откат и блокада ! На всичко, което подлежи на лицензиране трябва да има държавна фирма, която да се конкурира свободно на пазара, за да се избегне картел. Ако не може да се осигури конкуренция, монополът да е държавен.

  3. Филка Русофилка
    #3

    Дoпиcкaтa нaпpaвo мe изумявa. Тoку щo глeдax нa зaпиc пo Кaнaл 3 cpeщaтa нa бaт Бoйкo c пpeвoзвaчитe. Тa тe ce paздeлиxa тaкa дoвoлни и любeзнo, тo бяxa pъкocтиcкaния, пpeгpъдки, caмo дo цeлувки нe cтигнaxa. Пpeвoзвaчитe пoexa aнгaжимeнт дa cи инcтaлиpaт уcтpoйcтвaтa дo 27 мapт, a бaт Бoйкo пoe aнгaжимeнт и paзпopeди нa миниcтpитe дa ocигуpят нeдocтигaщитe 2 лв., нa кoитo ce кpeпялo бъдeщeтo нa тoл-cиcтeмaтa. Инaчe мoжeлa и oтпaднe. :)

  4. Естествено
    #2

    Ясно е, че ГЕРБ ще си ходят. При това много скоро. Сега въпроса е кой да изберем след тях.

  5. mediaman
    #1

    ГЕРБ очевидно не може да приложи елементарни решения. При такъв управленски запек е смешно дори да си говорим за "рИформи". Очевидно единственото, което работи безотказно у нас е краденето, в смисъл на "стабилност". И ако така ще я караме - Ало, Горанов, не ми харесва да плащам данъци, не ме търсете изобщо....

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.