Превозвачите в капана на гръцката фермерска стачка

Превозвачите в капана на гръцката фермерска стачка

След като протестиращи гръцки фермери блокираха в петък пътищата към всички КПП на българо-гръцката граница, нашите превозвачи се оказаха в невъзможност да извършват дейността си и започнаха да трупат сериозни загуби. Още повече, че те са лишени и от обходните маршрути през Македония и Турция, защото фермерите от съседната страна започнаха почасово блокиране на граничните пунктове и с тези две държави.

Протестите на фермерите затвориха не само границите на Гърция, но парализираха и националната ѝ пътна мрежа. Невъзможна е връзката Солун – Атина. Само в района на магистралата при Темпи има струпани над 5000 трактора. Блокади от селскостопанска техника прекъснаха и централния път Солун – Александруполис.

От съюза на фермерите отказват информация докога ще са блокирани всички сухопътни граници на страната и колко време ще продължи протестът, тъй като на този етап земеделците отказват споразумение с гръцкото правителство, докато не бъдат удовлетворени всичките им искания. Управляващите в Атина обаче отказват преговори за увеличаване на агросубсидиите.

Блокадите продължават четвърти ден и България изпрати нота до гръцкото посолство, в която изрази недоволството си от блокирането на всички сухопътни ГКПП. “Невъзможността за придвижване по шосе пречи на връзките между двете държави и противоречи както на основните права и свободи на гражданите в ЕС, така и на принципите на Единия вътрешен пазар на Общността“, пише още в нотата, в която се настоява още да се вземат незабавно мерки от компетентните органи на Гърция за възстановяване на трафика.

Финансовите загуби, които българският транспортен бранш ще претърпи, засега не са най-тежкото изпитание за превозвачите, а това, че над 350 шофьори са блокирани по гръцките пътища, като нямат осигурени никакви хигиенни условия, а някои от тях нямат и достъп до храна, обясни за Mediapool Красимир Лалов от Конфедерацията на сдруженията в автомобилния транспорт (КСАТ).

Това е по-неприятното, добави Лалов. Иначе загубите грубо могат да се пресметнат на близо 1600 лв. за всеки курс до Гърция или до Италия (камионите за Италия минават през Гърция) плюс два дни отгоре заради заобикалянето на затворените КПП (Кулата - Промахон, Илинден - Ексохи, Капитан Петко войвода) през Македония и Турция. Километрите отгоре, които навъртат шофьорите, са 1000, а всеки километър струва на превозвача около 1.60 лв. Няма кой да компенсира превозвачите за повишените им разходи, обясни Лалов.

Още няма сметка колко курса са отменени, следователно трудно може да се изчисли какви ще са общите загуби за транспортния бранш. В момента търговията със съседите е силно повлияна от икономическата криза и стокообменът е на силни и слаби периоди, каза още шефът на браншовата организация. Той подчерта, че основен остава въпросът с положението на шофьорите, лишени от елементарни човешки условия.

Заедно с българите, по гръцките пътища блокирани остават и стотици превозвачи от други страни - чехи, словенци, румънци и т.н.

Не разбирам защо ние трябва да страдаме от недоволството на гръцките фермери – да протестират в Солун пред тяхното земеделско министерство, каза още Лалов.

Председателят на асоциацията съобщи, че оттам са се обърнали към външното министерство, откъдето са им обяснили, че не могат да направят нищо. Това са европейски пътища и някой трябва да предприеме мерки. Ако ние решим да блокираме границите на страната, представете си гърците какъв вой до небесата ще вдигнат, допълни той.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?