През март започва работата по тръбата Бургас-Вльора

През март започва работата по тръбата Бургас-Вльора

България, Македония и Албания подписаха конвенцията за експлоатацията на петролопровода Бургас – Вльора, съобщиха в сряда от компанията АМБО.

Под документа сложиха подписите си българският министър на регионалното развитие Асен Гагаузов, македонският министър на икономиката Вера Рафайловска и албанският министър на икономиката, търговията и енергетиката Генк Рули. На церемонията, проведена в Македония, присъства и президентът на компанията АМБО Едуард Фергюсън.

В конвенцията е разписана законовата рамка, по която ще се експлоатира съоръжението при равни права на всички страни. Документът гарантира непрекъснатостта на транзита на суров петрол от българския порт Бургас до албанското пристанище Вльора, както и данъчните режими и механизмите, по които ще се разпределя печалбата между участниците в тръбата.

Работата по предпроектните проучвания на трасето и по екелогичната оценка започва още през март уточниха от АМБО. Очаква се строежът да тръгне още през 2008 г. и през 2010 – 2011 г. да започне преносът на петрол.

Според македонския министър Вера Рафайловска, бъдещият петролопровод ще създаде условия за непрекъснато транспортиране на добивания в Каспийски море петрол до Европа.

Според предварителните изчисления, строителството на тръбата, дълга 912 км, ще струва над 1,2 млрд. щ.д. Проектният капацитет на петролопровода ще е 35 млн. тона годишно.

Работната експертна работна група по другия проект за петролопровод - Бургас – Александруполис, също продължава. Според източници на Mediapool до края на седмицата ще бъде подготвен и съгласуван проектен текст за конвенция между Русия, България и Гърция за експлоатацията и на тази тръба. Работният вариант на документа ще се обсъжда в Бургас на 7 февруари и не е сигурно, че ще бъде подписан.

Според експерти, в конвенцията за Бургас-Александруполис е формулиран възможно най-общ текст как ще е ползва входната инфраструктура в Бургас към двете нефтени тръби. Записано е, че право на ползване на общия терминал имат АМБО и проектната компания за Бургас-Александруполис. По всички останали искания на руската страна – за данъчни преференции и облекчения, българските експерти са записали, че те могат да се ползват само в границите, предвидени от общото европейско законодателство.

Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: