Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

През ноември се чакат оферти за "БДЖ Товарни превози"

Кандидатите ще трябва да внесат 20 млн. евро депозит за участие в обявения официално конкурс

4 коментара
През ноември се чакат оферти за "БДЖ Товарни превози"

Конкурсът за продажба та "БДЖ Товарни превози" бе официално обявен от Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК) във вторник, но предстои публикуването в Държавен вестник на условията за участие в него. Двадесет дни след обнародването на процедурата кандидатите ще могат да закупят конкурсна документация. Още 115 дни по-късно – през ноември, изтича срокът за подаване на оферти от потенциалните кандидати за придобиването на целия капитал на дружеството, което е част от "Холдинг БДЖ". За да участват в конкурса, инвеститорите ще трябва да внесат депозит от 20 млн. евро.

Останалите изисквания към кандидат-купувачите вече са били коментирани под една или друга форма.

До участие в надпреварата за придобиване на държавните товарни жп превози ще се допускат стратегически и финансови инвеститори.

Стратегическите инвеститори трябва да имат поне 10-годишен опит в извършване на железопътни превози на товари и да разполагат както с лиценз жп услуги, така и със сертификат за безопасност. Та трябва да докажат приходи от минимум 400 млн. евро за всяка от последните три финансови години,ь които да са потвърдени от одитор.

Финансовите кандидати трябва да са управлявали през последните три финансови години активи за не по-малко от 1 млрд. евро или да притежават дялове в други дружества на същата стойност. Тези претенденти ще трябва да доказват и собствен капитал от поне 20 млн. евро през последната година.

И двата вида кандидати ще трябва да получат от държавата допуск до работа с квалифицирана информация, тъй като БДЖ е компания от национално значение.

Само на компании, минали предквалификационните условия на конкурса, ще могат да купят информационен меморандум за състоянието на дружеството и до направената му финансова оценка, която може да ориентира кандидатите колко да предложат за активите на предприятието.

Ръководството на железницата твърди, че товарните превози, които никога не са били на печалба, имат активи за 320 млн. лв. и могат да се продадат за 200 млн. лева. По-реалистично обаче е цената да е двойно по-ниска.

Приходите от продажбата на товарните жп превози за от изключителна важност за "Холдинг БДЖ", за да може да получи одобрение от Европейската комисия на заем от 460 млн. лв. от Световната банка за модернизация на пътническите жп превози в страната.

Приватизационното ведомство ще оценява офертите на кандидатите най-вече по предложената цена, която ще дава 70 точки, а предложените инвестиции ще дават 30 точки при класацията на кандидатите.

Бъдещият купувач на "БДЖ Товарни превози" ще трябва да поеме два социални ангажимента, които не подлежат на никакви преговори, допълват от АПСК. Новият собственик ще е длъжен три години след подписването на договора за продажба да запази средногодишния брой работници и служители в дружеството и да поддържа същото ниво на работните им заплати.

Досега сред потенциалните кандидати за държавното дружество са спрягани като стратегически инвеститори руските държавни железници РЖД, румънската Grup Feroviar Roman (GFR), която у нас държи мажоритарен дял в най-големия конкурент на БДЖ - "Българска железопътна компания", френската SNCF. Като потенциални финансови купувачи пък се въртят имената на Първа инвестиционна банка (ПИБ), която финансира покупката на "Кремиковци" от дружество на фирмата за скрап "Надин", както и на Корпоративна търговска банка (КТБ). Тя може да играе с руската "Внешторгбанк", от чието инвестиционно дружество преди време не изключиха възможността да проявят интерес към товарните жп превози на БДЖ.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #4

    Недев и Владимиров не разбират от ,,железница; , а вземат по големи заплати и бонуси и от Премиера.Нека Дянков да назначи финансова ревизия на ,,БДЖ Холдинг''

  2. Анонимен
    #3

    Ръководството на БДЖ лъже че товарни превози са на загуба.

  3. Анонимен
    #2

    другара Тодар Живков Какви "потенциалните кандидати" за приватизация могат да бъдат чужди дръжавни железници? Ний приватизация ли правим или продаваме дръжавата на чужда дръжава?

  4. Анонимен
    #1

    много яко не разбрах нищо повече от това че 1) ще го дадат на каде 1/3-та от цената му и то 2) или на братушките или за скрап... незнам кой вариант би бил добър

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.