През октомври тръгва търгът за строежа на магистрала “Марица“

През октомври тръгва търгът за строежа на магистрала “Марица“

В петък ще бъде подписана оценката за въздействие върху околната среда на строежа на магистрала “Марица“ и по график през октомври ще бъде обявен търг за избор на изпълнител на трасето, съобщи в четвъртък министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев пред БНТ.

Приблизително по същото време се очаква процедура и за аутобана“ Струма“, по който се работи “денонощно, таргетираме два лота – 1 и лот 4, т.е. да стигне до Дупница, от Долна Диканя и от Сандански до Кулата“. Все още обаче ведомството е по-назад с парцеларните планове, а и не е започнало отчуждителни процедури.

Той каза също така, че се мисли по отсечка от Дупница до Благоевград, където обаче няма проект и ще се кандидатства пред Еврокомисията за техническа помощ за изготвянето на проекта.

За “Хемус“ се подготвя апликационна форма за финансиране от еврофондовете в следващия период от 2014 г. По думите на Плевнелиев проектът е много тежък - 245 км липсващ участък между Ябланица и Шумен, които при това се оценяват доста скъпо – 1.2-1.3 млрд. евро за цялото трасе. Поне 2 - 2.5 години ще се проектира, а след това ще се работи по два-три различни варианта, обясни министърът.

Той коментира още, че е много трудно да минем на тема публично-частно партньорство специално по тези участъци от тези магистрали. Обикновено като публично-частно партньорство се дават най-атрактивните, най-натоварените отсечки, каквито са "Марица", "Тракия", и "Струма", “но работим и по този казус с Европейската банка за възстановяване и развитие“.

“Това, което ви казах, е, разбира се, вариантът, който е работещ - европейските фондове, програмите от 1 януари 2014 г. и пълна подготовка за тогава да не стане това, което се случи 2007, 2008, 2009 г. - три години заминали и усвояемост 0.36 процента“, каза още Плевнелиев.

По-късно през деня Плевнелиев каза, че актуализираният бюджет предвижда 180 млн. лева да отидат за разплащане на строителни обекти. От тях 32 млн. са за 30-км отсечка от "Марица", която се строи от "Пътни строежи" АД – Пловдив и "Мостстрой" АД. 30 млн. са за Южната дъга на Околовръстното, която се ремонтираше от "Главболгарстрой", но работата им още не е изплатена. 15 млн. отиват за ремонт на бул. Брюксел. 50 млн. са предвидени за отчуждения.

Отделно от тези 180 млн. лева, правителството гласува в сряда отпускането на 86.1 млн. лева за довършването на магистрала "Люлин". Така проектът се оскъпява до 185 млн. евро, вместо предварително договорените 138 млн. евро с изпълнителите – турския консорциум "Мапа Дженгиз". Ако не бяхме постигнали споразумение за тази сума с изпълнителите, проектът можеше да стигне 250 млн. евро, каза Плевнелиев. Строителите били в правото си да претендират за повече пари, защото държавата забавила издаването на строителното разрешително, отчужденията и преместването на различни обекти по продължение на трасето.

Споделяне

Още от Бизнес