Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

През юли започва лицензирането на ядреното гориво за V блок

2 коментара
През юли започва лицензирането на ядреното гориво за V блок

Дейностите по лицензирането на свежото ядрено гориво на американската "Уестингхаус" за V блок на АЕЦ "Козлодуй" вървят в график и през месец юли ще бъде внесено заявлението в Агенцията за ядрено регулиране (АЯР) , за да даде одобрение за използване на различното от руското гориво на реактора ВВЕР-1000. От американската компания се очакват последни технически отчети, необходими за експертизата на регулатора, които трябва да са готови до края на юни. Това съобщиха от атомната електроцентрала за Mediapool.

В началото на месеца председателят на АЯР Цанко Бачийски каза пред журналисти, че ако до началото на август не бъде внесено въпросното заявление, регулаторът няма да може да се произнесе навреме за планираното напролет първо частично презареждане на V блок с американското свежо ядрено гориво.

От АЕЦ "Козлодуй" сега информират, че по сключения с "Уестингхаус Електрик Швеция АВ" договор за доказване безопасната експлоатация на алтернативното ядрено гориво в руския реактор ком 20 юни 2023 г. са предоставени 40 технически отчета от общо необходими 48 такива документа. От тях експертен съвет е приел 31 доклада, допълнително има предадени 28 от договорени 31 реферетни отчета, които не подлежат на приемане от експертен технически съвет.

Всички приети до момента технически отчети, както и референтните отчети, са изпратени в Агенцията за ядрено регулиране за предварителен преглед, допълват от ядрената централа.

Последният отчет, за който е необходима независима експертиза за АЯР, трябва да бъде предаден от "Уестингхаус" до 30 юни и ще бъде приет от експертен съвет не по-късно от юли 2023 г.

През юли 2023 г. АЕЦ "Козлодуй” ще представи в АЯР техническо решение (заявление), включващо необходимите анализи на безопасността, за въвеждане в експлоатация на новото гориво, когато фактически ще стартира истинският процес по лицензиране на ядреното гориво на "Уестингхаус", заявиха от централата.

Според бившия служебен министър на енергетиката Росен Христов обаче се правят опити за забавянето на лицензирането на договореното при неговото ръководство ново гориво за V блок. Пред Mediapool той коментира, че още преди да напусне поста е одобрил допълнителен разход от 500 хил. лв. за наемането на външен консултант от ядрения регулатор за по-бърза оценка на подадените от АЕЦ "Козлодуй" документи за използването и съвместимостта на американското и руското гориво, тъй като всяко презареждане на реактора е на една четвърт от горивото. Тази разход обаче трябва да се одобри и от Министерския съвет, който все още не е сторил това, а времето тече.

Според експерти, ако напролет американското ядрено гориво не бъде лицензирано, реакторът няма да може да бъде презареден, тъй като вече няма руски касети за V блок. Неофициална информация твърди, че от атомната централа са се опитали да говорят със сегашния руски доставчик на гориво – ТВЕЛ, за допълнителна доставка, каквато е възможна по договора. Преди десетина дни пък от Българския енергиен и минен форум заявиха, че руската страна е отказала доставки на гориво, което пък накара руската държавна корпорация "Росатом", която притежава ТВЕЛ, да излезе с изявление, че спазва договора си с АЕЦ "Козлодуй".

От ядрената централа коментираха пред Mediapool, че договорът им с ТВЕЛ, който е съгласуван с Агенцията по доставките на Евратом, изтича на 31 декември 2025 г. Съгласно него V блок е осигурен с ядрено гориво до пролетта на 2024 г., а VІ блок – до есента на 2034 г.

Ядреният оператор информира, че в договора с ТВЕЛ има клауза, според която за V блок може да се осигурят две допълнителни доставки на гориво тип ТВСА до 2026 г., които обаче трябва да бъдат одобрени и от Евратом. Централата обаче не отговори на въпроса на Mediapool дали са водени разговори с "Росатом" или с ТВЕЛ за допълнителна доставка по силата на тази клаузи. Както и какви са възможностите за действие при действително забавяне на лицензирането на горивото на "Уестингхаус".

Плановете са то да се произвежда в шведския завод на компанията, като урановият материал за касетите ще се доставя от канадската "Камеко"и британско- германо-холандката "Уренко"

На V блок все още не е доставена и системата за вътрешно-реакторен контрол на "Уестингхаус", която трябва да следи процесите в самия реактор паралелно със сегашната руска такава система. От централата казват, че дейностите по внедряването ѝ вървят по график, а по информация на Mediapool тя ще бъде доставена наесен.

Така предизвикателствата пред централата за смяната на горивото на единия от двата ѝ реактора са сериозни.

Другият - VІ блок трябва да смени през есента на 2025 г. сегашното руско гориво с аналогово на руското, но произведено от френската "Фраматом".

Двата реактора и в момента ползват различен вид гориво – V блок гори ТВСА, а VІ блок през 2016 г. мина на ТВСА-12, каквото реално ще доставя и "Фраматом". Двете са съвместими едно с друго, но ТВСА-12 не е с американското гориво и притесненията на привържениците на диверсификацията на свежото ядрено гориво са да не се стигне до момент, в който да се вземе решение да се ползва наличното ТВСА-12 за V блок, което би блокирало "Уестингхаус" като доставчик за България.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Milanova Magda
    #2

    Какво казва Курчатовският институт за промяната на ядреното гориво?

  2. m.krumov21
    #1

    А къде ще отива отработеното гориво? Май сега си остава при нас ... много еФтино ще ни излезе ...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.