Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Румен Радев наложи вето върху по-високия данък върху старите коли

Президентът атакува четири текста в данъчните закони за 2019 г.

4 коментара
Румен Радев

Президентът Румен Радев наложи сериозен удар на управляващите във вторник, като наложи вето върху данъчните закони за 2019 г., включително върху спорното по-високо облагане на старите автомобили.

С това държавният глава влезе в сериозно противопоставяне с правителството, тъй като данъчната политика е част от бюджета и по принцип е ключов прерогатив на изпълнителната власт. Ветото означава също, че ще се забави процедурата по приемането на Бюджет 2019, защото той не може да бъде одобрен без точни разчети в приходната част.

Засега атаката на президента не е по отношение на най-сериозните елементи на данъчната система като например смяната на плоския данък с прогресивен или свалянето на ДДС върху храните. Атакуват се по-незначителни текстове, които обаче предизвикаха обществено недоволство в последните седмици, като например местният данък върху автомобилите.

Радев атакува четири текста

Мотивите на Радев са в четири направления. Първо, той е против въвеждането на екокомпонента при определянето на местния данък върху автомобилите, а също и против отлагането на новата формула за изчисляването на такса смет за 2022 г.

Държавният глава не е съгласен и с по-високите данъчни ставки за имотите в курортите, а също и с промените в Закона за митниците, с които сегашните митници в страната ще се закрият като самостоятелни звена и ще се превърнат в териториални поделения на Агенция "Митници" по подобие на структурите на Националната агенция за приходите.

ГЕРБ праща емисари на мира

Във вторник ГЕРБ обяви публично желанието си за среща с държавния глава, за да му бъдат обяснени аргументите за законовите промени, които той атакува.

Менда Стоянова каза, че ще поиска среща с президента днес, на която ще отиде заедно с финансовия министър Владислав Горанов. Темата ще са данъците върху старите коли и спора за "Гражданската отговорност".

За действията на ГЕРБ има две тълкувания, става ясно от обяснения на представители на партията. Част от тях заявяват, че напълно се солидализират с обяснението на Менда Стоянова, че "президентът е много сериозна институция с висок рейтинг и той трябва да е в детайли на проблемите, когато прави своите изказвания".

"Решението е взето на изпълнителна комисия и е вероятно ние да опитваме да подобрим диалога с президентството, не може да се работи в такова противопоставяне“, смятат депутати. Според тях президентът може да "популяризира" протестите, "а защо не и да ги вдъхновява, трябва да се противодейства, но не с противопоставяне, а с дипомация", смятат още народните представители.

Други източници от партията пък смятат, че това е стратегия на Радев да му бъде обяснено да не се бърка в неща, които първо не разбира и второ – не зависят от него.

Освен срещата с президента друга мярка за реакция на протестите, решена от изпълнителната комисия на ГЕРБ, е вицепремиерът Томислав Дончев да направи среща с асоциацията на петролната индустрия.
В акцията по защита на политиката на ГЕРБ се включи и Националното сдружение на общините. Председателят му Даниел Панов, който е и кмет на Велико Търново, избран от ГЕРБ, обяви, че също иска среща с президента, на която да му обясни, че с данъка върху колите много се спекулира, тъй като увеличението щяло да е с по 5-10 лв. на година.

70% от автопарка у нас ще е с по-високи данъци

Миналата седмица Народното събрание гласува окончателно по-високия местен данък върху старите автомобили от 1 януари 2019 г. Гласуването мина без каквито и да било разчети на финансовото министерство как промяната ще се отрази върху бюджета, джоба на собствениците на автомобили и как ще се изпълни търсеният екоефект. МФ на няколко пъти обясни, че не е възможно да се направят сметки, защото не се знае какви размери на данъка ще определят общините.

При дебатите все пак се разбра, че старите леки коли (над 15 години), които са с по-лоши екохарактеристики и възлизат на около 67% от автопарка у нас, ще се облагат с по-висок местен данък от 2019 г. При обсъждането Менда Стоянова обясни, че поскъпването може да достигне и 30%, но това била малка абсолютна сума – от порядъка на 6-7 лв. на година, защото самият размер на данъка бил нисък.

От БСП представиха други сметки – че данъкът на нов автомобил с "Евро 5" стандарт, който в момента е 450 лв., може да намалее с около 60 до 100 лева, а на един 20-годишен автомобил със 100 конски сили да се увеличи с около 60 лева.

В момента данъкът се определя на база мощността на двигателя и годината на производство, като по-мощните и по-новите автомобили са с по-високо облагане, като целта е за по-евтините возила да се дължи по-малък данък. Самият размер на данъка се определя от общините, като може да бъде в рамки, зададени от закона. В момента в закона е предвидено облекчение между 20% и 60% за наличието на катализатор в автомобили с мощност до 74 kW, което ще отпадне.

От догодина, освен от мощността и годината на производство, данъкът ще зависи и от екостандарта на автомобила, като за стандартите от Евро 1 до Евро 3 включително, както и когато автомобилът няма екокатегория, коефициентът ще се утежнява с между 10% и 40%, а от Евро 4 до Евро 6 ще има намаление до максимум 60%.

По-новите и по-мощните автомобили отново ще се облагат с по-висок компонент. В същото време обаче се прави известна промяна в коефициентите в зависимост от годината на производство, така че да се стимулира извеждането от употреба на автомобилите над 20 години, защото те са ненадеждни и причиняват големи замърсявания.

Новата уредба нито ще стимулира замяната на по-старите автомобили с по-нови, нито ще доведе до постигане на търсения екологичен ефект, смята обаче президентът Румен Радев.

"Състоянието на превозните средства в една държава е проекция на стандарта на живот и показател за съществуващите социални разслоения в нея. Приетите правила ще стоварят данъчната тежест върху гражданите с ниски и средни доходи, както и върху малкия и средния бизнес", пише в мотивите на държавния глава. Според него не се отчита нито колко често се ползват превозните средства, нито наличието на катализатори, нито вида на горивото. "Замърсяването не се дължи на притежаването на пътното превозно средство, а на неговото използване", посочва Радев. Според него няма и гаранции, че събраните средства от този данък ще се разходват за екологични цели.

Горанов: Трябва да купуваме нови самолети, а да не си взимаме нови коли

В края на деня финансовият министър Владислав Горанов коментира ветото на президента.

"Макар и съвсем минимално с промените в закона искаме да стимулиране купуването на нови автомобили, това за президента Румен Радев явно е грешно. Не мога да се съглася с мотивите му, че бедността е фактор на управлението. Много силен дебат трябва да се проведе за общоприети европейски ценности. От една страна Радев казва, че трябва да купим нови скъпи самолети, а от друга - да не си взимаме нови коли", заяви министърът пред бТВ.

"Гражданската отговорност" трябва да е от автомобила, иначе би трябвало да я плаща всеки, който има шофьорска книжка. Трябва ли всеки български гражданин с книжка да плаща годишна "Гражданска отговорност", заяви още Горанов.

Несправедливо е сроковете за държавата винаги да се отлагат

Държавният глава е и против отлагането на реформата в изчисляването на такса смет.

Новата формула, която трябва да определя размера на плащането на базата на количество изхвърлен отпадък, се отлага он 2020 г. за 2022 г.

"Не за първи път Народното събрание удължава в различни закони срокове, свързани с ангажименти на държавата. Намирам за несправедливо сроковете за гражданите и бизнеса винаги да са задължителни, независимо от тяхната готовност, а сроковете за държавата немотивирано да могат да се отлагат", посочва президентът.

Реално обаче новата формула не е много социална и се очаква да стовари много по-сериозен удар върху бюджета на домакинствата в сравнение с данъка върху колите. Плащането за домакинствата ще се увеличи драстично, което ще е от полза на бизнеса. Смята се, че в момента бизнесът генерира около 30% от отпадъка, но за негова сметка са 70% от постъпленията от таксата. След въвеждането на новата формула се очаква съотношението да се преобърне, което да доведе до поевтиняване на таксата за бизнеса и поскъпване за гражданите.

Промяната предвижда такса смет да се определя по избор на общината според три бази – индивидуално измерено количество отпадък за имота (включително чрез покупката на торби), количество битов отпадък за имота (определено според броя и вместимостта на съдовете за събиране на боклука и честотата на тяхното транспортиране) или броя ползватели на услугата в имота. Очаква се в големите градове масово да бъде избрана основата "брой ползватели на услугата", заради което ще се чака националното преброяване през 2021 г.

Не е редно данъкът върху имотите в курортите да е по-висок

Президентът е против въвеждането на по-високи данъчни ставки за имоти в курортите, в зависимост от използването на имота. Въпросните ставки ще се прилагат, когато имотите не са основно жилище на лице, не са отдадени под наем и не са регистрирани като места за настаняване по Закона за туризма.

Целта на ГЕРБ беше да се ограничи сивият сектор в предлагането на апартаменти за почивки – дейност, за която в момента сега не се внасят никакви данъци. Според Румен Радев промяната, направена от ГЕРБ, не е в съответствие с конституцията, тъй като данъкът върху недвижимите имоти е имуществен и не трябва да зависи от това за какво се използва въпросният имот.

Президентът се притеснява от политически уволнения в митниците

Румен Радев не приема и промените в Закона за митниците. Според тях сегашните митници се преобразуват в териториални дирекции, заради което структурите ще се закрият, а персоналът трябва да се съкрати, а после да се преназначи. Въпреки че ръководството на митниците многократно обясни, че хората няма да загубят работата си и мярката няма да се ползва за чистки, президентът смята, че е "конституционно неприемливо" предвиденото прекратяване без предизвестие по преценка на директора на Агенция "Митници" на правоотношенията с висши държавни служители. "Така се ликвидира стабилитетът, който е основен принцип на държавната служба и уволнените се лишават от съдебна защита", посочва Радев.

"Принципът на стабилитета е носещата конструкция на държавната служба. Той е предпоставка за професионалното, законосъобразно и безпристрастно изпълняване на служебните функции, както и гаранция срещу упражняването на политически влияния и натиск", посочва в мотивите си за ветото Румен Радев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит в 13:37 на 4 февруари 2019 от автора.
    #4
  2. NervnaKletka
    #3

    Еееее, най-после! Ха сега ще го преразгледат, прегласуват, ще намалят данъка до колкото е бил планиран да бъде и народа ще е ама много доволен. И ще кажем браво на президента. Много добре им се получава - лошия премиер и добрия президент. Добре си подават топката, даже кавгите им приличат почти на истински.

  3. Коментарът е изтрит в 16:26 на 13 ноември 2018 от автора.
    #2
  4. boriana
    #1

    Чакам реакция на Плевнелиев. Но по добре докато времето е хубаво да си разхожда бебето.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.