Президентът предложи референдум за ЕС, НДСВ и ДПС скептични

В навечерието на приемането на България в ЕС да се проведе референдум за членството ни в Съюза, предложи президентът Георги Първанов в реч пред парламента по повод 2-годишнината от встъпването му в длъжност. Държавният глава разкритикува действията на мнозинството в парламента и българската дипломация за военната мисия в Ирак и предложи Народното събрание експертно да обсъди прага на българското участие в подобни мисии.

В речта си Първанов акцентира и върху сигурността в държавата, отново предлагайки да се създаде спецзвено за борба с корупцията по висшите етажи на властта. Президентът обяви още, че до есента ще предложи проект на Стратегия за развитието на България до 2015 година.

Първанов поиска да насрочва референдуми

Според Първанов, българското общество трябва да е подготвено не само за плюсовете, но и за отговорностите си, които ще поеме с присъединяването към Европейския съюз. Президентът акцентира върху необходимостта в оставащите три години държавните институции, бизнеса и гражданите да се подготвят за ангажиментите ни като член на ЕС, като отговорността да ги информира е на правителството.

В тази връзка президентът предложи още сега да се обяви, че в самото навечерие на присъединяването ни в България ще се проведе референдум за членството в ЕС, за да може хората да изразят своето мнение. От аргументацията на държавния глава стана ясно, че той възприема провеждането на референдума и като стимул за държавната администрация да отстоява българските интереси във финалните преговори с ЕС. Не може да казваме само Брюксел така иска, българите трябва да виждат в членството ни защита на националния и на собствения си интерес, заяви Първанов.

Първанов ще предложи стратегия за развитието на България до 2010 година

Говорейки за развитието на България и ключовите години, пред които е изправена страната, Първанов заяви, че е необходимо да се разработи стратегическа програма за развитието на България за периода до 2010 година. По думите му тази програма трябва да обедини най-ценното и най-работещото от всички отраслови концепции и стратегии, приети досега.

Президентът обяви, че той лично ще възложи на екип от експерти изготвянето на такъв проект и ще го предложи на общественото внимание още тази есен.

още

Президентът предложи и да се даде право на държавния глава също да насрочва референдуми, а не само да предлага на парламента тяхното провеждане.

Идеите на държавния глава бяха приети скептично от управляващото мнозинство. Най-директен бе Лютви Местан от ДПС, според когото няма необходимост от референдум за ЕС, тъй като дебатът за членството ни върви от 14 години в българското общество. Председателят на ПГ на НДСВ Станимир Илчев смята, че сега е твърде рано да се говори за референдум, защото има да се свърши още много работа в предприсъединителния процес и защото този вот трябва да се организира в една спокойна политическа ситуация, каквато в България в момента липсва.

Илчев разкритикува и тезата на Първанов за недостатъчната защита на българските национални интереси в преговорите с ЕС. "Ако много често повтаряме, че в преговорите с ЕС следва да защитаваме националните интереси, европейските партньори могат да останат с впечатлението, че според нас те могат да нарушат националния ни интерес или да нанесат щета на личните интереси на гражданите. Това не е така, защото преговорите са равнопоставени и участието в тях е доброволно", каза той.

Лидерът на СДС Надежда Михайлова обвърза провеждането на референдума с наличието на добре информирано гражданско общество и постави въпроса дали държавните институции си вършат работата в тази посока.

Председателят на парламента Огнян Герджиков също се изказа с уговорки за идеята, признавайки, че формата на пряк вот се използва в много от страните кандидатки преди членството им в ЕС. Герджиков обаче категорично подкрепи идеята на Първанов да се даде възможност и на президента да свиква референдуми.

Зам.председателят на ПГ на НДСВ Борислав Цеков опонира на тази идея с аргумента, че е спорно доколко в една парламентарна република и президентът трябва да има подобно право. Цеков се мотивира, че подготвеният законопроект за референдумите дава възможност директно на хората - а не на институциите, чрез подписки да предизвикат провеждането на пряко допитване.

Единствено лидерът на БСП Сергей Станишев прие безрезервно както тази идея на Първанов, така и останалите му тези и определи словото пред парламента като "истинското начало на парламентарния сезон" и сериозно политическо предизвикателство пред Народното събрание.Станишев декларира, че БСП ще настоява парламентът да се задейства и да отговори достойно на задачите, поставени от Първанов.

Позициите на президента почти на 100 процента съвпадат с вижданията на левицата и за преговорите с ЕС, и за оценката на начина, по който трябва да се действа при поемането на ангажименти за участие в мироопазващи мисии, заяви Станишев.

Мнозинството и Паси недооценили мисията в Ирак

Първият акцент в словото на Първанов бе участието на България в мироопазващата мисия в Ирак. Без да поставя под съмнение действията на военните, президентът разкритикува реакциите на парламента, изпълнителната власт и българската дипломация.

Въпросът за отговорността на институциите и политиците не се изчерпва със закъснели и безплодни реакции на определени комисии, заяви Първанов, визирайки 3-седмичното закъснение, с което парламентарната комисия по външните работи и отбрана започна да обсъжда терористичния акт срещу българския батальон в Кербала.

Успехът на мисията в Ирак не може да бъде дело само на военното командване, нещата не се свеждат само до технологията на укрепване на лагера в Кербала, това е дипломатическа и политическа задача, заяви Първанов.

В тази връзка той очерта пакет от политически и дипломатически задачи, които стоят пред българските политици.

Първанов похвали военната реформа

Президентът оцени високо военната реформа на българската армия и призова депутатите да не се подвеждат по нихилистични мнения. Само преди две седмици един от водещите американски експерти проф. Джефри Саймън остро разкритикува бездействието на военното министерство и Генщаба в реформирането на българската армия през последната година.

още

На първо място държавният глава заяви, че е време за експертна дискусия в Народното събрание какъв е възможният праг на българското участие в подобни мисии. Преди това президентът още веднъж декларира, че България не трябва да се отказва от участието си в антитерористичната коалиция в Ирак, определяйки страната като едно от бойните полета срещу международния тероризъм.

Като необходими действия Първанов очерта промени в нормативната база, по която действат българските военни мисии в чужбина, както и въвеждането на целево финансиране за тези мисии извън бюджета на МО.

Държавният глава посочи и няколко проблема, които българската дипломация трябва да постави настойчиво пред съюзниците ни от антитерористичната коалиция - да настояваме за допълнително военно присъствие на още един съюзнически батальон в Кербала (какъвто разговор Генщабът води в момента), да настояваме за по-ускореното формиране на новите демократични институции в Ирак, активно да поставим искане за връщането на ООН в Ирак и за ангажиране на НАТО с мироопазващата мисия.

Това е от компетенцията на военните експерти, но изпращането на още един съюзнически батальон в Кербала не снижава автоматично риска, коментира Станимир Илчев, давайки пример с жертвите сред американската армия, най-многочислената в Ирак.

Като задача пред българската дипломация и управляващите Първанов постави и провеждането на много по-активна политика към арабските държави и мюсюлманския свят, което щяло да бъде акцент и в дейността на президента през тази година.

Президентът разкритикува и готовността на управляващите командирът на батальона ни в Ирак да поеме и функциите на военен губернатор на Кербала, обвързвайки ги с отговорност за нарастващото социално напрежение в областта.

В отговор Станимир Илчев опонира, че не може с поемането на една допълнителна функция да се обяснява инцидента на 26 декември м.г., при който загинаха петима военни, а десетки бяха ранени. Инцидентът е протекъл при изпълнение на една от най-типичните функции на батальона - охрана и защита на собствения лагер, напомни Илчев.

Стратегията на Петканов за борба с престъпността била професионална

В речта си държавният глава акцентира и върху престъпността в страната като основен вътрешен риск за България. Той разкритикува мнозинството, че се бави с приемането на необходимите законодателни промени и похвали подготвената от вътрешния министър Георги Петканов стратегия за борба с организираната престъпност. Единственият недостатък в наречената от Първанов "професионална" стратегия била липсата на контролни механизми, чрез които да се измерва ефективността на предприеманите мерки.

При обсъждането на актуализираната стратегия в парламентарната вътрешна комисия вчера тя бе разкритикувана от депутати и от лявата, и от дясната опозиция с аргумента, че ѝ липсват конкретни мерки и свежи идеи. Според Татяна Дончева от БСП написаното може да се прочете в документи от миналата, по-миналата и преди 15 години - какъвто е бил принципа на докладите в ОФ. Йордан Бакалов от ОДС заяви, че от 26 мерки вътре само две били нови. Дори шефът на комисията Владимир Дончев от НДСВ призна, че документът не открива топлата вода и не е панацея за справяне с престъпността.

БСП недоволна от Първанов за АЕЦ

Единствената критика към словото на президента, прозвучала от социалистите, бе по повод 3 и 4 блок в АЕЦ "Козлодуй". Акцентирайки върху икономическите приоритети на България, Първанов даде пример, че и най-добрата ведомствена стратегия, като енергийната например, губи своя смисъл, ако тя е "пробивана" от политически решения като това за 3 и 4 блок на АЕЦ. Зам.председателят на парламента и депутат от БСП Любен Корнезов обаче обяви, че той е очаквал много по-ясна позиция на президента в защита на двата ядрени реактора, а вместо това Първанов се изказал "по президентски меко".

Първанов определи организираната престъпност като основен риск пред сигурността на България и пред държавността. Президентът остро разкритикува правителственото мнозинство, че е отговорно за несвоевременното приемане на необходимото законодателство и за липсата на безусловното му прилагане. "Не може да има сериозно оправдание за забавянето на всички онези промени в законите, които бяха обосновавани многократно, включително и на последния парламентарен дебат", заяви Първанов.

Този акцент на държавния глава бе определен като много важен от лидера на дясната опозиция Надежда Михайлова

Въпреки необходимостта от законодателни промени, в които Първанов включи и закона за конфискация на имуществото, придобито от незаконна дейност, президентът обяви, че не може да се оправдае сегашното безсилие, което демонстрират държавните органи.

Тук Първанов свърза успехите в борбата с престъпността с успехите в борбата срещу корупцията и отново възроди идеята си да се създаде ново спецзвено за борба с корупцията във висшите етажи на властта, което да е равно отдалечено от трите власти - законодателна, изпълнителна и съдебна.

От управляващото мнозинство остро опонираха на критиките на Първанов за престъпността. Нито едно правителство досега не се е справило напълно, а мерките, които се вземат в момента, са ежедневие и това се вижда с просто око, заяви Станимир Илчев. Лютви Местан пък посочи стратегията на Петканов като доказателство, че правителството има ресурс да се справи с организираната престъпност. По думите на Местан, стратегията ще се обсъжда в пленарна зала още утре и той е сигурен, че парламентът ще я одобри.

Споделяне

Още от България

Одобрявате ли поисканото от здравния министър затваряне на държавата?