Президентът призова за нов Дунав мост при Русе и договаряне на аутобана до Калотина

Катар, Китай и Турция искали да строят магистрала “Черно море”

Росен Плевнелиев, Сн:БГНЕС

Да се построи нов мост над Дунав при Русе и още един при Силистра-Калъраш, а служебният кабинет да договори европари за строежа на магистралата до Калотина, както и за западната дъга и Северната скоростна тангента на София. Това призова във вторник президентът Росен Плевнелиев по време на осмата годишна национална конференция “Стратегическа инфраструктура България 2013”. Според него изграждането на двата пътя трябва да стане със средства от оперативна програма “Транспорт” и обектите да се случат до края на 2015 г., когато изтича този програмен период.

За да изпълним 100% от еврофондовете, трябва да договорим поне 120%, каза Плевнелиев. Той се аргументира, че трябва да има наддоговаряне, защото винаги ще има проекти, които ще търпят корекции или забавяне.

Служебното правителство трябва да вземе решение за наддоговарянето на тези обекти за да се случат до края на този програмен период през 2015 г. Засега обаче такова решение все още не е взето, а финансовият министър Калин Христов мълчи по въпроса.

За Северната скоростна тангента има избрани изпълнители и е готова апликационната форма с искане за еврофинансиране, но Брюксел още не я е одобрил.

За магистралата до Калотина, която отдавна трябваше да се построена според обещанията на Бойко Борисов, все още няма направена апликационна форма, а без нея строителството няма как да започне. В момента тече търгът за избор на изпълнител.

За Западната тангента на София в момента тече строителството на участъка от магистрала “Люлин” до бул.”Сливница”, но за продължението до Северната скоростна тангента все още не са направени отчужденията по трасето от Столична община. Без тях строителството няма как да започне.

Пътни приоритети до 2020 г.

Тунелът под връх Шипка, магистрала “Хемус”, магистрала “Струма” през Кресненското дефиле и скоростният път Видин – Ботевград са приоритетните обекта, които трябва да бъдат построени през следващия програмен период 2014-2020 г., каза президентът.

Тези четири стратегически пътни проекта ще струват около 2 милиарда евро, посочи Плевнелиев. Той отбеляза, че ресурсът не е голям, но има допълнителни механизми и трябва да се направи всичко възможно те да се случат.

Ще се разчита още на нов заем от най-малко 1 млрд. евро от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), с който да се съфинансират проектите за периода 2014-2020 г., каза държавният глава. За този планов период изтегленият кредит беше за 700 млн. евро от ЕИБ.

По думите на Плевнелиев предстои и подписване на ново споразумение със Световната банка за още 1 млрд. евро за инфраструктура до 2020 г.

Ще се въведе и ТОЛ системата за събиране на такси от ползването на пътищата, с което ще се
гарантират пътните проекти по публично-частно партньорство, каза още той. По думите му такива се подготвят за пътя Свиленград - Русе и магистрала “Черно море” от Варна до Бургас. За тях имало заявен интерес от Катар, Китай и Турция.

Турция официално обяви, че се оттегля от проекта за скоростния път от Русе до Свиленград, а неотдавна стана ясно, че катарският депозит от 100 млн. евро в Банката за развитие вече повече от година стои непокътнат заради липсата на готови проекти от българска страна.

Нови два моста над Дунав

“Искаме още 2 моста над Дунав. Единият между Силистра и Калъраш и още един в района на Русе”, каза президентът. Той уточни, че стратегическото планиране за втория мост при Русе вече е започнало. Вариантите са изцяло ново съоръжение или разширяване на съществуващото. Проектът трябва да е ясен до 2020 г., каза Плевнелиев.

Въпросът с втори мост при Русе е актуален предвид амортизираното 60-годишно съоръжение, което в момента е затворено за тежкотоварни автомобили над 10 тона заради голяма дупка в стоманобетонната плоча в българския участък.

Друг проблем е, че българските желания не съвпадат с тези на Румъния. Северната ни съседка държи на изграждането на втори мост между Оряхово и Бекет, като дори твърдеше, че съоръжението може да се построи чрез публично-частно партньорство.

Свързана Европа

Президентът Росен Плевнелиев представи и нова версия за парите от новия фонд “Свързана Европа”. Той посочи, че със средства от него ще се изгражда жп линията “Калотина -
София” и навигацията по река Дунав. По думите на Плевнелиев на разположение за България от този фонд са 360 млн. евро.

Правилата на фонда “Свързана Европа” не предвиждат заделен бюджет за дадена държава, а се залага на реализирането на големите инфраструктурни проекти между няколко държави в три сектора – железопътни, енергийни и информационни магистрали. Правителството на ГЕРБ лансира проекти за жп линията Видин – София, който беше планиран и за този програмен период, но остана за следващия заради високата му стойност – над 1 млрд. евро. България представи и няколко проекта в сферата на информационните магистрали, свързани с електронното правителство, което за президента е “тотален приоритет”.

Енергийните магистрали

В ход е и подготовката за национална програма за 1 млрд. евро за енергийна ефективност, съобщи още Плевнелиев.

Енергийната независимост и диверсификация трябва да бъдат тотален приоритет за страната ни, каза Плевнелиев. Той посочи, че България ще подкрепи всички газови връзки със съседните страни и се работи денонощно по газовия проект “Набуко – Запад”.

Искаме да обърнем внимание на всички алтернативни трасета, които ще помогнат за нашата свързаност – България да бъде част от една много силна регионална свързаност в Централна и Източна Европа, каза още президентът.

Според него изкуственото противопоставяне на социалната политика и доходите срещу инвестициите в стратегическа инфраструктура е неработещ и неприемлив модел за страната ни.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес