Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Президентът призова за нов Дунав мост при Русе и договаряне на аутобана до Калотина

Катар, Китай и Турция искали да строят магистрала “Черно море”

45 коментара
Росен Плевнелиев, Сн:БГНЕС

Да се построи нов мост над Дунав при Русе и още един при Силистра-Калъраш, а служебният кабинет да договори европари за строежа на магистралата до Калотина, както и за западната дъга и Северната скоростна тангента на София. Това призова във вторник президентът Росен Плевнелиев по време на осмата годишна национална конференция “Стратегическа инфраструктура България 2013”. Според него изграждането на двата пътя трябва да стане със средства от оперативна програма “Транспорт” и обектите да се случат до края на 2015 г., когато изтича този програмен период.

За да изпълним 100% от еврофондовете, трябва да договорим поне 120%, каза Плевнелиев. Той се аргументира, че трябва да има наддоговаряне, защото винаги ще има проекти, които ще търпят корекции или забавяне.

Служебното правителство трябва да вземе решение за наддоговарянето на тези обекти за да се случат до края на този програмен период през 2015 г. Засега обаче такова решение все още не е взето, а финансовият министър Калин Христов мълчи по въпроса.

За Северната скоростна тангента има избрани изпълнители и е готова апликационната форма с искане за еврофинансиране, но Брюксел още не я е одобрил.

За магистралата до Калотина, която отдавна трябваше да се построена според обещанията на Бойко Борисов, все още няма направена апликационна форма, а без нея строителството няма как да започне. В момента тече търгът за избор на изпълнител.

За Западната тангента на София в момента тече строителството на участъка от магистрала “Люлин” до бул.”Сливница”, но за продължението до Северната скоростна тангента все още не са направени отчужденията по трасето от Столична община. Без тях строителството няма как да започне.

Пътни приоритети до 2020 г.

Тунелът под връх Шипка, магистрала “Хемус”, магистрала “Струма” през Кресненското дефиле и скоростният път Видин – Ботевград са приоритетните обекта, които трябва да бъдат построени през следващия програмен период 2014-2020 г., каза президентът.

Тези четири стратегически пътни проекта ще струват около 2 милиарда евро, посочи Плевнелиев. Той отбеляза, че ресурсът не е голям, но има допълнителни механизми и трябва да се направи всичко възможно те да се случат.

Ще се разчита още на нов заем от най-малко 1 млрд. евро от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), с който да се съфинансират проектите за периода 2014-2020 г., каза държавният глава. За този планов период изтегленият кредит беше за 700 млн. евро от ЕИБ.

По думите на Плевнелиев предстои и подписване на ново споразумение със Световната банка за още 1 млрд. евро за инфраструктура до 2020 г.

Ще се въведе и ТОЛ системата за събиране на такси от ползването на пътищата, с което ще се
гарантират пътните проекти по публично-частно партньорство, каза още той. По думите му такива се подготвят за пътя Свиленград - Русе и магистрала “Черно море” от Варна до Бургас. За тях имало заявен интерес от Катар, Китай и Турция.

Турция официално обяви, че се оттегля от проекта за скоростния път от Русе до Свиленград, а неотдавна стана ясно, че катарският депозит от 100 млн. евро в Банката за развитие вече повече от година стои непокътнат заради липсата на готови проекти от българска страна.

Нови два моста над Дунав

“Искаме още 2 моста над Дунав. Единият между Силистра и Калъраш и още един в района на Русе”, каза президентът. Той уточни, че стратегическото планиране за втория мост при Русе вече е започнало. Вариантите са изцяло ново съоръжение или разширяване на съществуващото. Проектът трябва да е ясен до 2020 г., каза Плевнелиев.

Въпросът с втори мост при Русе е актуален предвид амортизираното 60-годишно съоръжение, което в момента е затворено за тежкотоварни автомобили над 10 тона заради голяма дупка в стоманобетонната плоча в българския участък.

Друг проблем е, че българските желания не съвпадат с тези на Румъния. Северната ни съседка държи на изграждането на втори мост между Оряхово и Бекет, като дори твърдеше, че съоръжението може да се построи чрез публично-частно партньорство.

Свързана Европа

Президентът Росен Плевнелиев представи и нова версия за парите от новия фонд “Свързана Европа”. Той посочи, че със средства от него ще се изгражда жп линията “Калотина -
София” и навигацията по река Дунав. По думите на Плевнелиев на разположение за България от този фонд са 360 млн. евро.

Правилата на фонда “Свързана Европа” не предвиждат заделен бюджет за дадена държава, а се залага на реализирането на големите инфраструктурни проекти между няколко държави в три сектора – железопътни, енергийни и информационни магистрали. Правителството на ГЕРБ лансира проекти за жп линията Видин – София, който беше планиран и за този програмен период, но остана за следващия заради високата му стойност – над 1 млрд. евро. България представи и няколко проекта в сферата на информационните магистрали, свързани с електронното правителство, което за президента е “тотален приоритет”.

Енергийните магистрали

В ход е и подготовката за национална програма за 1 млрд. евро за енергийна ефективност, съобщи още Плевнелиев.

Енергийната независимост и диверсификация трябва да бъдат тотален приоритет за страната ни, каза Плевнелиев. Той посочи, че България ще подкрепи всички газови връзки със съседните страни и се работи денонощно по газовия проект “Набуко – Запад”.

Искаме да обърнем внимание на всички алтернативни трасета, които ще помогнат за нашата свързаност – България да бъде част от една много силна регионална свързаност в Централна и Източна Европа, каза още президентът.

Според него изкуственото противопоставяне на социалната политика и доходите срещу инвестициите в стратегическа инфраструктура е неработещ и неприемлив модел за страната ни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

45 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #45

    За другите не зная, но магистрала “Черно море” живи или мъртви трябва да я построите.

  2. Анонимен
    #44

    Да бе,специално за тебе,ей сега-незабавно ще започне и строителството.И тоя ми бил строителен инженер.Само дето спал на паркинга и изложил гилдията.

  3. Анонимен
    #43

    Брилянтни задкулисни източници, договорки и срещи След като стана ясна дълбоката и нерушима ДКМС обвързаност на Президента още от годините на тоталитаризма, остават неясни личните проекти отвлекли в оставка Президентски съветник. Дълбоко неясни остават личните и прочее проекти на президентския съветник: от ДКМС юношество - до кариерна зрелост. АФЕРА е това, да. 39 Eдин от създателите на разработката „Галерия”, бившият шеф на ДАНС и до днес началник на кабинета на президента Росен Плевнелиев – Цветлин Йовчев, е бил изолиран в последно време, поради факта, че е бил очевидец на задкулисни договорки и срещи при съставянето на служебния кабинет, разкри АФЕРА от свои брилянтни източници.

  4. Анонимен
    #42

    Проблемът с транзитно прминаващите камиони може да се разреши, като се птинудят да използват жп. платформи и така се извеждат от страната,за целта е необходимо да се реконструират гарите в Свиленград и Калотина, и да се постгне договореност с Румъния.

  5. Анонимен
    #41

    ВЪПРОСИ ЗА ДИРЕКТОРА НА НРС ДРАГОМИР ДИМИТРОВ КЪМ ПРЕЗИДЕНТА И СЛУЖЕБНИЯ ПРЕМИЕР
    1.Защо след като на 13 март 2013 г. Комисията за досиетата обяви, че директорът на НРС Драгомир Димитров(или ДД), е работил в Държавна сигурност продължавате да го държите на този пост. Възможно ли е това да става с човек като него, който години наред лъга за това в България и чужбина? Как евроатлантическите структури приемат този факт?
    2.Верни ли са следните твърдения за кариерното развитие на Драгомир Димитров и

  6. Анонимен
    #40

    Чл. 98. Президентът на републиката:

    1. насрочва избори за Народно събрание и органи на местно самоуправление и определя датата за произвеждане на национален референдум, когато за това има решение на Народното събрание.

    2. отправя обръщения към народа и Народното събрание.

    3. сключва международни договори в случаите, определени със закон;

    4. обнародва законите;

    5. утвърждава промени на границите и центровете на административно-териториалните единици по предложение на Министерския съвет;

    6. назначава

  7. Анонимен
    #39

    Eдин от създателите на разработката „Галерия”, бившият шеф на ДАНС и до днес началник на кабинета на президента Росен Плевнелиев – Цветлин Йовчев, е бил изолиран в последно време, поради факта, че е бил очевидец на задкулисни договорки и срещи при съставянето на служебния кабинет, разкри АФЕРА от свои брилянтни източници. Йовчев попада и в епицентъра на шоков скандал вътре в спецслужбите, които са длъжни да осигуряват сигурността както на президента Росен Плевнелиев, така и на комуникациите му. С

  8. Анонимен
    #38

    Опппааа! ПоУеко! Еднометрова дупка ни затвори държавата за една седмица. Дай първо нея да оправим! Новите мостове - после!

  9. Анонимен
    #37

    до 33. В името на точността : във Виена , мостовете са 11, а в Будапеща - 9. Нека си спомним и , че евродепутата - болшевик Евгени Кирилов гласува срещу "Дунав Мост 2"- Видин, в Европарламента, още през 1999 г.С нетърпение очаквам Б.Б. да обясни за вината на Иван Костов, за зейналата дупка на "Дунав Мост" - Русе....

  10. Анонимен
    #36

    Чехльо, нали преди година и половина заедно с Боко резнахте лентичката на "изцяло рехабилитирания" Дунав-мост? Защо зейнаха дупки през бетона, маминото? Кой крадна парите за ремонта?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.