Президентът Радев с принос към спирането на концесията на летище "София"

Условията за избор на концесионер не защитават държавния интерес и са заплаха за националната сигурност, обяви министър Алексиев

Служебното правителство се готви да отмени процедурата за концесия на летище "София", тъй като условията за избор на концесионер не защитават държавния интерес и заплашват националната сигурност, съобщи служебният министър на транспорта Христо Алексиев във вторник. Той ще предложи на правителството да вземе решение за прекратяване на процедурата, обявена от кабинета "Борисов 2". От обясненията му се разбра, че решението ще бъде взето след парламентарните избори на 26 март.

Алексиев не смята, че по този начин служебната власт се намесва в предизборната битка.

За прекратяване на концесията на летище "София" настояваше БСП. Синдикатите и служители на държавното дружество, управляващо в момента летището, също искаха спиране на процедурата.

С уговорката, че не е против концесията по принцип, Христо Алексиев заяви, че в бъдеще отново може да бъде обявена нова концесионна процедура, но при защита на държавния интерес, което означава промяна в условията за избор на концесионер.

Процедурите за отдаване на концесии на летището в Пловдив и на интермодалния терминал в Пловдив, за който БСП също настояваше да бъдат прекратени, продължават, каза Христо Алексиев.

Аргументите за прекратяване на концесията

При така заложените параметри държавният интерес не е защитен, смята Алексиев.

Причината е, че основна тежест при избора на концесионер се дава на концесионното възнаграждение – 55 на сто от общата оценка на кандидатите. Държавата е приела минимално концесионно плащане 550 млн. лв. първоначално, с които да се финансира БДЖ. Алексиев не приема за правилно решение с приходите от един вид транспорт да финансира друг.

Авансовото концесионно плащане се признава за инвестиция, което дава възможност на концесионера да вдига летищните такси, така че да си докара между 20 и 25 млн. лв. годишно, каза Алексиев.

Според него вдигането на таксите ще доведе до отлив на авиокомпании, поскъпване на билетите за пътниците, а от там и намаляване на трафика.

Алексиев не можа да посочи конкретно с колко ще поскъпнат таксите за обработка на пътник, които от началото на годината бяха намалени на Терминал 2 от 11 евро на 5.5 евро на пътник. Той не каза и колко и кои авиокомпании евентуално биха напуснали летището след като летището бъде отдадено на концесия.

Единственият авиопревозвач, който официално предупреди българското правителство да внимава с концесията на летището, беше най-голямата европейска нискотарифна компания "Райънеър". Ирландският превозвач предприе експанзия на столичното летище през септември 2016 г. от Терминал 1, а от началото на 2017 г., след изравняването на таксите на двата терминала лети от Терминал 2.

Като друг недостатък Алексиев посочи липсата на яснота за размера на инвестициите, които ще вложи бъдещият концесионер, в развитието на летището. В оценката за избор на кандидат те са с тежест 15 на сто, а плановете за развитие на летището носят 25% тежест.

Това означава, че "държавата иска да получи едни къси пари, без да се интересува от развитието на летището. Тоест, фокусът е в неправилна посока", каза Алексиев.

По препоръка на президента е направена проверката за сигурността

По настояване на президента Румен Радев е направена проверка и на фактора "Сигурност" в концесионната процедура, каза транспортният министър.

Според тръжната документация тя има едва 5% тежест при избора на концесионер, отбеляза Христо Алексиев. Той посочи, че международната обстановка е сложна и че е необходимо да се постави по-сериозен акцент на този фактор в концесионната процедура.

Христо Алексиев не отговори ясно и категорично дали условията на концесията са били написани така, че да спечели руски-турски холдинг, каквито неофициални информации има. Според публикации в пресата сред кандидат -концесионерите е турският холдинг "Лимак" (Limak Holding) в съдружие с руската "ВТБ Капитал" (VTB Capital) и швейцарската "Флугхафен Цюрих" (Flughafen Zuerich).

Министърът нито потвърди, нито отрече предположенията, че е съществувал риск основното летище в България да попадне в руски или турски компании.

Алексиев отбеляза още, че "не е нормално генералният план за летището в София да се прави от концесионера". Това означава, че държавният интерес не е добре защитен, каза той и изрази мнение, че този план е отговорност на държавата.

Сравнението между София и Белград

За да бъде по-убедителен, Алексиев направи сравнение между концесионните процедури на летищата в София и Белград, които имат сходен трафик, а според министъра софийското е с по-добра инфраструктура.

При предварителния подбор на кандидатите за летището в Белград са подадени 27 оферти, докато за софийското се не повече от 5, каза Алексиев без да посочи кои има предвид.

Освен руско-турския консорциум, за сигурен кандидат- концесионер се смяташе и операторът на летище Франкфурт – "Фрапорт", който у нас вече управлява на концесия морските летище във Варна и Бургас, заедно с "Еърпорт Сървисиз България", която е на холдинга "Химимпорт", притежаващ авиокомпанията "България Ер" – един от големите длъжници на летище "София" с над 60 млн. лв. дългове.

Като претендент се сочеше и турската ТАВ, която управлява истанбулското летище "Ататюрк".

Предишният министър на транспорта Ивайло Московски твърдеше, че още преди обявяването на процедурата за концесия интерес към нея са проявили операторите на летищата в Мюнхен, Франкфурт, Цюрих, Ванси, Лион, Дъблин, както и инвестиционният фонд зад лондонското летище "Хийтроу".

При отдаването на концесия държавата трябва да е уверена, че бъдещият концесионер няма да генерира свръхпечалба, каза Алексиев. Той не представи разчети дали има основание за това подозрение, но посочи, че концесията на летището в Белград е за срок от 25 години, докато тази в София е 35 години.

Как трябва да се случат нещата

"Срещата (с журналистите – бел.ред.) не е отрицание на концесиите. Въпросът е концесията да защитава държавния интерес", каза Христо Алексиев. И допълни, че затова е необходимо
подготвителните действия да бъдат извършени по най-адекватния начин.

Това означава да се направи международен конкурс за избор на консултант, който да направи преидинвестиционно проучване. Международният консултант трябва да бъде ангажиран и с маркетинга на процедурата, за да привлече максимален брой кандидати.

Проучването трябва да даде отговор на въпроса какъв е очакваният трафик на летището за по-дълъг период от време, може ли да го поеме и т.н.

След проучванията на консултанта е необходимо държавата да изработи генерален план за развитието на летището.

"Тогава трябва да се прецени – дали летището ще бъде дадено на концесия при много по-ясни параметри или ще се оперира от държавния оператор", каза Христо Алексиев.

При настоящата процедура изискванията към кандидатите са минимално еднократно концесионно плащане от поне 550 млн. лв. без ДДС, с които да се погасят дълговете на БДЖ и да се купят нови влакове. За железницата обаче вече се готви друг вариант за рефинансиране след проявения китайски интерес за съвместен бизнес.

Отделно операторът на летището трябваше да плаща годишно концесионно възнаграждение не по-малко от 7 на сто от общия размер на нетните приходи на летището от всички дейности за текущата година.

Също така концесионерът трябваше да вложи най-малко 306.5 млн. лв. в развитието на летището в следващите 35 години; да изгради напълно нов пътнически Терминал 1 на мястото на сегашния, който да има седем ръкава и 5 вход-изходи за пътници с капацитет на обслужване 3 млн. пътници годишно.

След като правителството на Бойко Борисов удължи на четири пъти срока за подаване на офертите, сега крайната дата е 19 май 2017 г., което едва ли ще има значение, тъй като служебният кабинет най-вероятно ще отмени на настоящата концесионна процедура.

Още по темата
Още от Бизнес