Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Президентската политика на САЩ като публична дипломация

0 коментара
Президентската политика на САЩ като публична дипломация

Ние, американците,  обикновено се отнасяме лекомислено към президентските си кампании. Виждаме в тях материал за телевизионни шоу програми, и до такава степен сме очаровани от безкрайните проучвания на общественото мнение, че започваме да гледаме на кандидатите като на състезателни коне, доближаващи финала.

Но у хората в много други страни по света американската президентска кампания предизвиква изумление. Няма никакви военни части по улиците. Нарушения при гласуването има, но далеч не в мащабите, отбелязвани в други страни. А когато гласуването завърши,  настъпва урегулирано предаване на властта (с малобройни недостатъци, както през  2000–та година).

Като инструмент на публичната дипломация изборният процес е безценен. Но по какъв начин той трябва да бъде представян? Веднъж в изборния ден бях на прием в една близкоизточна страна. Там усърден американски дипломат водеше беседа за ролята на американския вицепрезидент. Мислех си, че хъркането на участниците в дискусията  ще заглуши думите му.

Не бива да се действа така. Американският опит е интересен за хората по целия свят, но само в един план - как може да окаже влияние на собствения им  живот. Ето защо така обезкуражаващо подействаха обиските на  египетската  полиция в офисите на  американски и прочие неправителствени  организации, които помагат  на египтяните  в организирането на  избирателния  процес.
 
Подобни действия, принадлежащи към арсенала на силовата тактика, ни най-малко не подпомагат усилията на Египет за превръщането му в лидер в дадения регион, където демократичните стремежи са до такава степен силно изразени. И ненапразно Съединените щати протестираха решително. Като преодолява подобни обструкции, Америка трябва да предоставя своя пример в следните области:

- Да прави така, че чуждестранните средства за масова информация детайлно да отразяват  изборите  в САЩ. Някои  информационни  агенции като Al Jazeera вече го правят, при това доста добре. Но е необходимо да се предоставят повече  възможности за публични изказвания  на политици, учени и други специалисти , които могат да обясняват този процес.

Световните новинарски средства за масова  информация подобряват качеството на  журналистиката си  и повишават политическото си  влияние. И публичната  дипломация не трябва да изостава от тях.
 
- Да използва уебсайтове и социалните средства за масова  информация, за да влиза в контакт с реформаторите в целия свят. Макар и Арабската пролет през миналата година да привлече към себе си най-голямото внимание, активистите от Азия, Африка на юг от Сахара и на  други места също извършват активна дейност за промяна на тамошните политически системи.

Избирателният  процес в САЩ за тях е един от примерите и им е нужна информация за  всичко - от подбора на кандидати до провеждането на  гласуването. Интерактивното и иновационното онлайн общуване по въпросите на американската политика е особено важно за  новото поколение, което ще определя бъдещето на собствените им страни. И установяването на връзки и контакти  с това поколение има полезно и важно значение за  разширяването на обмена.
 
Прилагайки  всички  тези усилия, не бива да се издигат като лозунг заявления от типа на "Вижте колко велика страна е Америка". По-скоро призивът трябва да звучи по друг начин: "Търсете пътища и начини, с помощта на  които ще можете да заимствате политическия процес в САЩ за потребностите на вашата собствена страна". По този начин ще се подчертава стремежът на американската обществена дипломация към оказването на услуги, а не към самореклама.
 
Президентската  кампания през 2012 година в САЩ, а също и самите избори за други постове могат да повлияят на хората от другите страни по света много повече от самите американци.

Макар и американците, за съжаление, да възприемат политическата си система като нещо разбиращо се от само себе си, тя си остава образец и пример, способен да  укрепи позициите на  Америка в целия свят.

Държавният департамент на САЩ, проявяващ готовност упорито да работи над подобни въпроси, трябва напълно да се възползва от възможностите на публичната дипломация в тази  година на избори.

*Филип Сейб – директор на Центъра по публична дипломация (Center on Public Diplomacy) към Университета на Южна Калифорния.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.