При 20° страната е приведена в зимна готовност

Пътищата в областите със ски курорти най-неподготвени към момента, зимните гуми стават задължителни

Лиляна Павлова и пътният шеф Лазар Лазаров обясняват за зимната готовност, сн. БГНЕС

При необичайно топло време с температури от 20 градуса и дългосрочна прогноза за първи сняг през втората половина на декември Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) въведе зимното поддържане още на 1 ноември. Това стана ясно от думите на председателя на управителния съвет на АПИ Лазар Лазаров. 

Така фирмите ще получават пари от държавния бюджет, защото са приведени в режим на готовност, без реално да работят.

Заделеният бюджет за зима 2015/2016 е 60 млн. лв., колкото беше и през последните две години. Преди това държавата плащаше с около десетина милиона по-малко, но по-времето на правителството на Пламен Орешарски сумата набъбна. В същото време през тази година цената на суровините, особено на горивата, паднаха значително.

Миналата година с цел да се пестят пари зимното поддържане беше обявено чак през втората половина на ноември, въпреки че първият сняг падна още в края на октомври.

Част от техниката също не е налична, защото е ангажирана с довършването на европейски проекти. Направените проверки показват, че към днешна дата липсват 500 машини от необходими 3200 и са доставени средно около половината от изискуемите за целия зимен сезон материали, каза министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова.

За зимните месеци ще са необходими близо 106 000 тона сол, около 300 000 тона пясък и над 11 000 тона луга.

Това означава, че първите седмици на очакваните снеговалежи през декември могат да бъдат осигурени, каза Павлова. Тя отчете, че готовността за зимното поддържане на пътищата е добра. Там, където има пропуски, са направени предписания и те трябва да се отстранят в кратък срок, допълни министър Павлова.

Пътищата към ски курортите не са подсигурени напълно

Фирмите, ангажирани със зимно поддържане на пътищата в областите, в които са разположени зимните ни курорти – Банско, Пампорово и Боровец, са най-неподготвени, сочи представената карта от Лиляна Павлова.

Най-зле е положението в област Благоевград, където се намира най-посещаваният ски курорт Банско. За тази област изпълнителят е готов на една трета (31.55%). Най-вероятната причина е, че техниката му все още е на новооткритата магистрала "Марица" за довършителни работи.

В Софийска област, където са Боровец и Витоша, положението е малко по-добро и фирмата е готова почти на половина (49.76%). Най-добро е положението в Смолянска област, където е курортът Пампорово (61.18%).

Пътно-поддържащите фирми в шест области са готови за предизвикателствата на зимата, която се очаква да настъпи със сняг и ледове най-рано след 20 декември по прогнозите на метеоролозите. Това са Разград, Велико Търново, Търговище, Враца, Сливен и Ямбол.
В други седем области – Плевен, Хасково, Кърджали, Перник, София, Пловдив и Пазарджик готовността на фирмите е под 50%.

Завишени изисквания към фирмите

Проблеми не се очакват, защото е създадена необходимата организация. Нещо повече, за първи път тази зима от снегопочистващите фирми се изисква 6 часа преди началото на прогнозирания от метеоролозите снеговалеж техниката да е в готовност и 2 часа преди началото на снега вече да е на определените точки извън опорните пунктове, каза Лазар Лазаров.

Целта е времето за реакция да бъде максимално съкратено и пътноподдържащиата техника да осигурява изискваната зимна проходимост на пътищата, допълни той.

Нивата за зимно поддържане на пътната инфраструктура са четири. Те са регламентирани в Наредбата за поддържане и текущ ремонт на пътищата от 2012 г.

За ниво "А", в което влизат магистралите и първокласните пътищата, допустимата дебелина на снежната покривка е 3 см, като тя трябва да бъде постигната за 2 часа.

В ниво "Б" попадат пътища, по които минават между 2000 и 4000 автомобила дневно. Дебелината на снежната покривка за тях не трябва да бъде повече от 5 см, а времето за обработка е 3 часа.

В ниво "В" са пътищата, по които минават между 500 и 2000 автомобила дневно. Изискването за дебелина на снега е не повече от 7 см, като трябва да бъде постигнато до 5 часа от момента на спиране на снеговалежа.

И за селските пътища, по които минават под 500 коли – ниво "Г" е допустимо 10 см сняг на пътя, като той трябва да бъде постигнат в рамките на 8 часа.

Тези нива обаче не се отнасят за случаите със сложна метеорологична обстановка – интензивни снеговалежи с големи снегонавявания, снежни бури със скорост на вятъра над 20 м/с, както и при възникване на бедствено положение в съответния район, уточни Лазар Лазаров.

Зимните гуми да станат задължителни от ноември до март

По-сериозни санкции при липса на зимни гуми на леките автомобили и грайфери на тежкотоварните превозни средства иска министър Павлова.

Сега зимните гуми не са задължителни по закон, единственото правило е грайферът на гумата да не е под 1.6 мм.

"Това е огромен проблем, който срещаме. Това са и дебатите, които ще проведем следващата седмица с инж. Лазар Лазаров, разчитайки на решението на парламента, защото ние считаме, че трябва да има по-сериозни санкции за тези, които не спазват изискването, което е в цяла Европа, да се кара със зимни гуми, за леките автомобили, и когато се изискват вериги, те да са налични", коментира министър Павлова.

Тя допълни, че предстои дебат за глобите. "За леките автомобили това, което предстои да дебатираме с народните представители, е глобата, ако нямат винетка, както и ако нямат зимни гуми. Има две хипотези на разглеждане. Едната е да се изискват зимни гуми в периода ноември - март, като задължителни през цялото време. Втората хипотеза е да се изискват зимни гуми само при зимни условия. Нашето мнение е, че по-добрият вариант е да се изискват зимни гуми от ноември до март", заяви Павлова.

Тежкотоварните превозни средства пък трябва да бъдат със съответната дълбочина на грайфера. От Агенция "Пътна инфраструктура" са предложили в доклад до премиера тя да бъде увеличена, защото те при завъртане или обръщане създават произшествия и невъзможност да се почисти.

Предвижда се тировете да бъдат проверявани още на границата дали гумите им са със съответния грайфер.

Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" и МВР ще прилагат строг контрол към транзитно преминаващите и тежкотоварните превозни средства. Целта е да не се допуснат сериозни инциденти, както в минали зими, посочи министър Павлова.

Много често тировете не спазват изискванията за изискуема дълбочина на протектора на гумите, не разполагат с вериги за сняг и създават сериозни предпоставки за образуване на задръствания, катастрофи и дълъг престой в снега за всички останали шофьори.

Споделяне

Още от България

Трябва ли да се приеме гласуване по пощата и видеонаблюдение в секциите?