При близо 100 млн. лева към Русия пак проблеми с МиГ-овете

МиГ 29, сн. ВВС

Военновъздушните сили (ВВС) продължават да имат трудности  при летателната подготовка със старите МиГ-29, въпреки че правителството сключи рамково споразумение за поддръжката им с руската корпорация РСК-МиГ за над 80 млн. лева (без ДДС).

Зам.-командирът на ВВС генерал Петьо Мирчев каза, че са предприети необходимите действия да бъде гарантирана охраната на въздушното ни пространство, но потвърди че има проблеми около МиГ-овете.

"Все още не е стартирало изпълнението на контролновъзстановителните работи на самолет МиГ-29, но имаме уверението от страна на АО "РСК МиГ", че от началото на юли тази година то ще стартира", каза генерал Мирчев пред вестник "Българска армия". 

Военният министър Красимир Каракачанов обясни по-рано, че по два от петте договора с руската корпорация РСК МиГ по рамковото споразумение има забавяне от руска страна, но засега България няма да предявява претенции към Русия.

"Не са доставени до момента и заявените за ремонт двигатели за самолет МиГ-29. В тази връзка възникват проблеми по воденето на регулярна летателна дейност, но командването на ВВС е предприело съответните действия, така че да бъде гарантирано нормалното носене на бойно дежурство по Air Policing. Очакваме до края на юли да се реализира доставката и в началото на август затрудненията с летателната подготовка да бъдат преодолени", каза ген. Мирчев.

Руската поддръжка на машините традиционно създава проблеми, но сега те може да се задълбочат и заради мерките около пандемията.

Първоначалната идея бе да се ремонтират 15 от МиГ-овете на въоръжение в българските Военновъздушни сили, но предвид ценовото предложение на руснаците е станало ясно, че България не може да си позволи ремонт на повече от 8 машини. 

Договорите, сключени по рамковото споразумение, трябва да бъдат напълно изпълнени до средата на 2021 година.

За периода 2006-2020 година България сключи договори за поддръжката на МиГ 29 на обща стойност 275 млн. лева без ДДС.

Въпреки че страната закупи 8 нови самолета F-16 Block 70 oт САЩ и "Локхийд Мартин" за над 2 млрд. лева, използването на МиГ-овете остава без алтернатива дори след доставката им.

За да се премине изцяло към нова платформа, трябва да се закупят най-малко още 8 нови изтребители, което не се знае кога ще стане.

Ген. Мирчев потвърди, че има забавяне и по ремонта на щурмовиците Су-25.

"По информация на беларуското ОАО "558 АРЗ" се очаква забавяне на изпълнение по договорите около месец и половина заради глобалната и динамична обстановка с COVID-19. Съгласно клаузите по договора първият самолет трябва да  е готов до края на юли, а последният 8-и – до  края на февруари 2021 г.", каза той.

МО сключи споразумение  с беларуската компания "558 Авиационен ремонтен завод" за ремонта на щурмовиците Су-25 за около 80 млн. лева.

Споделяне
Още по темата
Още от България